Iron Man 3 - recensie

Iron Man 3 - recensie

Maakt het pak de man, of maakt de man het pak?

Iron Man 3 is de eerste Marvel productie na het overweldigende succes van The Avengers en is de eerste film van Marvel’s phase two. De film heeft dus nogal wat waar te maken. Kan Iron Man 3 de humor en grote actie brengen waar de kijkers mee zijn verwend? Volgens Marvel is het de bedoeling dat de nieuwe lichting films blijven verrassen met gewaagde keuzes. Op het eerste gezicht lijkt regisseur Shane Black (Kiss Kiss, Bang Bang) prima bij dit idee te passen. Maakt Iron Man 3 de verwachtingen waar?

Kwetsbaar
Toen Robert Downey Jr. als Tony Stark in Iron Man in zijn Mark I uit die grot in Afghanistan kwam, stonden de fanboys en filmliefhebbers te trillen op hun benen: Iron Man was geboren! Wellicht nog belangrijker dan het pak was Robert Downey Jr., die perfect de verschillende aspecten van Tony kon weergeven. Bovenal was daar natuurlijk zijn playboy imago en dito humor. Zijn antwoord op de vraag van Captain America in The Avengers over wat er onder het pak zit, geeft het perfect weer: ‘Genius, billionaire, playboy, philanthropist’. De gebeurtenissen aan het einde van The Avengers hebben echter hun tol geëist. De grote vraag in Iron Man 3 is dan ook of Tony zichzelf terug kan vinden.

Aan het begin van de film zien we een Tony Stark die zichtbaar veranderd is door deze gebeurtenissen en zowel fysiek als psychisch veel meer kwetsbaar is dan ooit tevoren. Ook is zijn relatie met Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) een stuk serieuzer en volwassener. Dit maakt hem nog interessanter en geeft de film de nodige emotionele bagage.

The Mandarin
Gelukkig voor de kijkers heeft Tony nauwelijks tijd om bij te komen, want al snel dient zich een van de meest beruchte slechteriken uit het Iron Man universum aan: The Mandarin (Ben Kingsley). The Mandarin kondigt per videoboodschappen een aantal ‘lessen’ voor de president van de VS aan, die voor een groot aantal slachtoffers zorgen. Er kan helaas niet veel meer over hem worden gezegd, zonder de plot geweld aan te doen, behalve dan dat Ben Kingsley de rol met verve speelt. Naast The Mandarin heeft  ook Guy Pearce als de gladde Aldrich Killian een verrassend grote rol als bad guy. Zijn bedrijf kan door middel van DNA-manipulatie supersoldaten creëren en The Mandarin heeft daar wel oren naar. Stark zal dus alles moeten doen om de twee te stoppen. Daarbij krijgt hij gelukkig hulp van de al eerdere genoemde Pepper Potts, maar ook van zijn goede vriend Rhodey (Don Cheadle) als Iron Patriot . Na een grote aanval op zijn penthouse door The Mandarin is Tony echter grote delen van de film vooral op zichzelf aangewezen.

Donkere toon?
De film is wat donkerder dan voorgaande delen, maar het neemt echter nooit de vormen aan zoals we die uit The Dark Knight Rises kennen. Hoe emotioneel het moment ook is, regisseur Shane Black zorgt ervoor dat er altijd weer een humoristische sneer aan vast zit. Zijn voorliefde voor zwarte humor is dan ook duidelijk te herkennen aan het script. Hij geniet er ook van het publiek geregeld op het verkeerde been te zetten. Dit houdt de film fris en het tempo hoog. Zoals gezegd is Tony grote delen op zichzelf aangewezen, waardoor we weer terug gaan naar de essentie, de man in het pak. Waar deel 2 zich verloor in teveel verhaallijnen, weet dit deel het juist simpel te houden en dat komt de film ten goede. Robert Downey Jr. weet er wel raad mee en je zit dan ook met een glimlach naar zijn inventieve vondsten te kijken.

Spektakel
Liefhebbers van grote actiescènes komen ook niets te kort. De film bevat een aantal waanzinnige scènes, met als hoogtepunten de eerder genoemde aanval op zijn huis en een reddingsactie in de lucht rondom Air Force One. Ook de laatste bombastische scene mag er zijn, maar is net als in de voorgaande delen soms wat chaotisch en is zeker niet het beste gedeelte van de film. De cast naast Downey Jr. is verder prima op dreef. Vooral de grotere rol van Paltrow is leuk en geeft de film zichtbaar meer emotie. Don Cheadle krijgt meer tijd om als buddy van Stark zich te bewijzen. De meest opvallende nieuwkomer is natuurlijk Ben Kingsley. Als The Mandarin is hij mysterieus, maar ook erg grappig en weet een blijvende indruk achter te laten. Guy Pearce is helaas niet echt memorabel als bad guy. Daar speelt ook mee dat de plot rond de genetisch gemanipuleerde supersoldaten niet bijster origineel is. Dit voorkomt echter niet dat deze Iron Man toch een zeer onderhoudende aftrap is van het blockbuster season. En ook voor deze Marvel film geldt dat het afkijken van de aftiteling voor een leuke beloning zorgt.

Iron Man 3 is na een minder tweede deel weer terug op het pad dat door de eerste film was ingezet. Robert Downey Jr. geniet zichtbaar van zijn rol en Shane Black heeft een script dat vol zit met verrassende wendingen, humoristische sneren en bombastische actie. Vooral de verhaallijn rond The Mandarin verrast en gaat nog discussie oproepen bij de fanboys. Eén ding is zeker: in deze Iron Man is het kloppend hart van Tony Stark weer helemaal terug.

Shane Black

Don Cheadle
Robert Downey Jr.