The Grandmaster - recensie

The Grandmaster - recensie

Een historisch blik op het turbulente leven van de iconische en legendarische meester van Bruce Lee.

De grote vechtmeesters van China komen bijeen om de toekomst van hun opgedeeld land te bespreken. Al gauw worden er vertegenwoordigers aangesteld voor Noord en Zuid die om de eer en leidinggevende posities binnen de vechters-gemeenschap gaan strijden. Wanneer de rustige en welgestelde Wing-Chun-vechter als winnaar uit de strijd komt voor het zuiden, begint de naam 'Yip naam' voor het eerst te klinken. Door te winnen van de vertegenwoordiger uit het noorden, hoofd van de Gong familie 'Gong Yutian', ontstaat er een houding van wederzijdse respect. Gong Er, dochter van de noordelijke vertegenwoordiger, is het hier niet mee eens. Zij besluit Yip man persoonlijk te testen voordat zij hem wil vertrouwen. Eindelijk is er een begeerde interne kalmte bij de Chinezen, maar helaas wordt dit al gauw verstoord door de Japanse invasie van 1931. Duidelijk wordt naar voren gebracht wat voor impact dit heeft gehad op de Chinese samenleving; de standen worden volledig in de war gegooid, er ontstaan spanningen waardoor de moeilijk verkregen binnenlandse rust weer onderuit wordt gehaald en de cultuur en kennis die door bepaalde ontwikkelingen verloren gaat.

Gevlochten verhaallijnen
Yip man's leven wordt gevolgd, samen met die van Gong Er. Je krijgt de gruwelen uit Yip Man' leven mee tijdens de oorlog: van verlies en leed tot een nieuw begin. Fragmenten hiervan worden om en om afgewisseld met het leven van Gong Er. Haar droevig verhaal loopt parallel met die van Yip man. De film mist alleen vaart om het pakkend te maken. Bij de weergegeven verhaallijnen wordt er veel tijd genomen om uitleg te bieden aan de kijker. Ook wordt er te nadrukkelijk aandacht gegeven aan het duidelijk maken van thema's. Dit haalt veel dynamiek uit de film. Als kijker vergt het aandacht om alles helder en correct te kunnen volgen.

Wing-Chun is een vechtstijl die groot is geworden dankzij Yip man. Zijn kunsten komen ook in deze film naar voren. Echter bevatten de scènes weinig spektakel. De vechtsportliefhebber zal weinig originaliteit treffen in deze film. Hoewel het overweldigend is wat betreft de kwaliteit en kwantiteit van choreografie,  is het een film dat meer biografie en drama dan actie biedt.

Vergelijking
Wilson Yip' versie van Yip Man (2008) is een beduidend betere uitvoering van dit verhaal. Het ontbreekt The Grandmaster aan overtuiging: ondanks het keurige acteerwerk van van hoofdrolspelers Ziyi Zhang (Gong Er) en Tony Leung (Yip man) komen de emoties niet soepel over. Daar waar de 2008 productie haar kijkers de sentimenten meegeeft van de verschrikkingen die komen kijken bij de gebeurtenissen van de Tweede Chinees-Japanse Oorlog biedt The Grandmaster een stoïcijnse observatie van de aangerichte schade. Hierbij spelen de gekozen sets een grote rol. De schoonheid van sommige achtergronden lijken soms verkozen boven de consistentie van het verhaal.

Het legendarisch verhaal van Yip man wordt langzaam meegegeven in The Grandmaster. Er is veel detail en uitleg, maar helaas gaat dit  ten koste van de bewegelijkheid. Dit levert een actiefilm met een historisch thema op die te traag is om écht pakkend te zijn.

Kar Wai Wong

Tony Leung
Ziyi Zhang