Scary Movie 5 - recensie

Scary Movie 5 - recensie

Scary Movie 5 kan worden opgenomen in de canon van waardeloze sequels.

Dit is alweer het vijfde deel in de Scary Movie-reeks en het succes dat dit deel al heeft gekend in de Verenigde Staten toont aan dat het publiek blijkbaar nog niet genoeg heeft gehad van deze spoof komedie. De frisheid die het eerste deel nog had, is inmiddels verworden tot een benauwende ervaring. Geen van de personages uit het origineel zijn nog te vinden in dit nieuwste deel. Een paar oude gezichten uit eerdere delen komen nog tevoorschijn maar verder is een nieuwe horde (relatief) bekende gezichten opgetrommeld om aan deze poppenkast mee te doen.

Scary Movie 5

Parodie
De Scary Movie-films werken op de bekendheid van het publiek met de films die worden geparodieerd. Het is dus belangrijk dat die films nog vers in het geheugen zitten. Dit vijfde deel is dan ook een parodie van recente films als Mama, Paranormal Activity, Inception, Black Swan en Rise of the Planet of the Apes. Maar eerstgenoemde film in deze opsomming vormt de kern van het verhaal. Hoewel Mama relatief een groot succes was, is het waarschijnlijk bij het grote publiek een te kleine film om bijna de gehele parodie op te bouwen. Net als in Mama worden twee meisjes die hun ouders op vreemde wijze hebben verloren onder de hoede genomen door hun oom en tante. Hierna krijgen we een uitgebreid kijkje in het bizarre leven van dit gezin.

Sequelmanie
Als je naar de opbrengsten kijkt van de vorige delen van de Scary Movie-reeks is het niet verwonderlijk dat er een vijfde deel is verschenen. De verwachting is dat dit deel de serie op een totaal van meer dan 1 miljard dollar gaat zetten. Veel rekenwerk zal dan ook niet nodig zijn geweest door de accountants van de studio’s om deze nieuwe ‘komedie’ vol geld te pompen. Nu wil dit niet zeggen dat sequels persé slechte films opleveren, maar Scary Movie 5 is in ieder geval onderdeel van een bredere trend die in de afgelopen jaren is te zien. De toename van sequels, prequels, remakes, reboots en wat nog meer, gaat in het jaar 2013 zijn voorlopige hoogtepunt beleven met meer dan 30 sequels en zeker 20 reboots/remakes. Veel critici van deze ontwikkelingen leggen vaak de schuld bij de grote studio’s die op veilig spelen door een succesvol concept te kopiëren en het publiek een hun bekend product voor te schotelen. In een tijdperk van ontelbare reclames en informatie is herkenbaarheid van de naam van de franchise vaak voldoende om genoeg publiek te lokken voor de sequel of reboot. Dit geldt ook zeker voor Scary Movie 5. Als deze naam niet op de film was geplakt dan zou deze film hoogstwaarschijnlijk niet gemaakt zijn of in ieder geval flink geflopt.

Scary Movie 5

Dolle boel
Eigenlijk zijn de enigen in deze film die hard kunnen lachen om de grappen de acteurs en actrices zelf tijdens de obligate bloopers die bij het rollen van de aftiteling te zien zijn. Voor de B-acteurs die zijn gekocht om in deze film te verschijnen, zal het ongetwijfeld een dolle boel zijn geweest om Scary Movie 5 te maken. Echter het publiek dat hoopte op een leuke middag of avond zal bedrogen uitkomen, op wat sporadisch gegrinnik na. De film die ‘slechts’ 86 minuten duurt voelt als een eeuwigheid.

Scary Movie 5 is een waardeloze sequel die - op wat sporadisch gegrinnik na - een eeuwigheid lijkt te duren. De horde B-acteurs heeft samen (blijkens de obligate bloopers) de grootste lol gehad met het maken van deze zogenaamde komedie. Helaas geldt dat niet voor ondergetekende.

Malcolm D. Lee

Lindsay Lohan
Charlie Sheen