Olympus Has Fallen - recensie

Olympus Has Fallen - recensie

De formulefilm Olympus Has Fallen treedt nergens buiten de gebaande paden, maar bewijst tegelijkertijd dat daar niet veel mis mee hoeft te zijn. Voorwaarde is echter wel dat je er ook niet te veel van moet verwachten.

Na een tragisch ongeluk wordt geheim agent Mike Banning gedegradeerd van bodyguard van de president tot een sullig kantoormedewerker. Vele maanden later is hij dan ook nog maar een glimp van de man die hij vroeger was. Maar dan wordt er plotseling – en ogenschijnlijk uit het niets – een grootschalige aanval ingezet op het Witte Huis. De president van Amerika wordt gevangen gehouden in een onneembare bunker. Banning is snel ter plaatse en weet zich als één van de laatste overlevenden naar binnen te vechten. Terwijl buiten het leger ten tonele verschijnt en er achter de schermen allerlei beslissingen moeten worden genomen, probeert Banning deze dag tot een goed einde te brengen. Krijgt hij de kans om eerdere fouten recht te zetten of zal hij de president weer teleurstellen?

24
De beloofde 24 film laat al jaren op zich wachten, maar met de vlotte actiefilm Olympus Has Fallen krijgen we een glimp van hoe die er uit zou kunnen zien. De eenling die in deze prent de strijd aangaat met terroristen en daarbij doeltreffend, maar gewelddadig opereert, had zo vervangen kunnen worden door Jack Bauer. Daarnaast is de film – waarin Noord-Korea met een atoomoorlog dreigt – verrassend actueel. Maar maakt dat Olympus Has Fallen ook de moeite waard?

Kritisch
De kritische kijker kan maar beter wegblijven bij deze prent. Realisme is vaak ver te zoeken, het Amerikaanse patriottisme is niet te omzeilen (inclusief kapotgeschoten vlag die in slow motion naar beneden komt gedwarreld) en zelfs de grootste liefhebber zal moeten erkennen dat het verhaal vol gaten en onlogica zit. Want laten we wel wezen, zelfs als het de president betreft, zou er niet met terroristen onderhandeld worden. Daarom is het des te verrassender dat Olympus Has Fallen een zeer vermakelijke film is geworden. Als je jezelf niet aan bovenstaande zaken ergert, natuurlijk.

Doeltreffend
Het grote pluspunt is natuurlijk de actie. En hoewel ook daar weinig vernieuwing te zien is, is het prettig om eens doeltreffende soldaten te zien. Waar in de meeste films wat in het wilde weg geschoten wordt, nemen de krijgers hier de tijd om van dichtbij nog een aantal kogels in de vijand te pompen, zodat die zeker dood is. Ook hoofdpersoon Mike Banning (gespeeld door Gerard Butler, die na tal van romantische komedies eindelijk weer eens in een actiefilm schittert) gaat zo te werk, met venijnig snel en bot resultaat. Daarnaast is de aanval op het Witte Huis erg leuk gevonden en (behalve de toevoeging van een state of the art vliegtuig) behoorlijk realistisch uitgewerkt. Actieliefhebbers zullen dus wel aan hun trekken komen. Mensen die wat meer in een film zoeken, kunnen beter verder zoeken.

Olympus Has Fallen bewijst dat zelfs de grootste formulefilm nog vermakelijk kan zijn als men rekening houdt met wat de liefhebber van het genre wil zien. In het geval van deze film betekent dat doeltreffende, lompe actie rond een flinterdun verhaaltje. De gaten het plot zijn groter dan die in de lichamen van de vijand, maar het enthousiasme van de film maakt veel goed. Olympus Has Fallen zal in weinig toplijstjes van 2013 voorkomen, maar een vermakelijk tussendoortje is het zeker geworden.

Antoine Fuqua

Gerard Butler
Aaron Eckhart