Before Midnight - recensie

Before Midnight - recensie

Mooi vervolg, nu met meer volwassen problemen.

Met het verschijnen van dit derde deel in zijn reeks is het inmiddels 18 jaar geleden toen we Jesse (gespeeld door Ethan Hawke) en Celine (gespeeld door Julie Delphy) leerden kennen als twee jonge mensen die toevallig elkaars weg kruisten en verliefd werden. Waar veel andere romantische films afdwalen in belachelijke plots en clichés, en bovenal kunstmatig aandoen, waren Before Sunrise en zijn opvolger Before Sunset fris en origineel. Kan dit worden volgehouden in dit derde deel?

Griekenland
Before Midnight opent op een vliegveld in Griekenland. Jesse en Celine zijn nog steeds bij elkaar en zijn op vakantie maar wonen in Parijs met hun twee blonde dochtertjes. Jesse is op het vliegveld om zijn zoontje (uit zijn eerdere huwelijk) af te zetten op een vlucht terug naar Amerika. Na een geweldige zomer is toch dat moment gekomen waarop Jesse weer zijn zoontje zal moeten terugzenden naar zijn moeder, die immers de voogdij heeft. Jesse heeft veel moeite met deze situatie aangezien hij zijn zoontje wil zien opgroeien en wil kunnen steunen. Deze situatie vormt eigenlijk het eerst scheurtje in de relatie tussen Jesse en Celine en in de rest van de film proberen de twee hier zo goed en kwaad als het kan een oplossing voor te vinden. Jesse en Celine logeren tijdens hun vakantie in Griekenland bij een bevriende Griekse familie. Op de laatste avond krijgen Jesse en Celine als cadeau een luxe hotelovernachting, zodat ze even kunnen ontspannen. Die avond zal echter anders verlopen.

Relatie onder de loep
Waar Before Sunrise en Before Sunset eigenlijk volledig steunden op Jesse en Celine is dit iets minder in deze film, hoewel de grootste en beste delen van Before Midnight nog steeds draaien op de twee. Sterke kanten van de eerste twee films zoals een zeer eenvoudig plot, sterke dialogen en een geweldige chemie tussen en prestatie van de twee acteurs Ethan Hawke en Julie Delhpy worden dan ook gelukkig niet verlaten. Maar toch worden in het eerste deel van Before Midnight allerlei andere personages geïntroduceerd die niet zo interessant zijn. De Griekse familie waar Jesse en Celine bij logeren tijdens hun vakantie in Griekenland is op zich goed uitgewerkt maar het voelt toch alsof deze is gebruikt om de twee uiteindelijk alleen te krijgen tijdens die avond om hun relatie verder uit te werken. Waar in de eerste twee delen het een waar genoegen was om te kijken en luisteren hoe de twee allerlei onderwerpen, zoals kunst, maatschappij en hun dromen bespraken, is er in Before Midnight vooral aandacht voor de in een crisis geraakte relatie zelf van Jesse en Celine.

Sequel
Met enige vrees en ongemakkelijkheid hoorde ik dat er een vervolg kwam op de succesvolle films Before Sunrise and Before Sunset. Enerzijds is er het gevoel dat de makers de successen van eerdere delen willen uitbuiten en het gevoel dat de vervolgfilm de eerdere reeks geen eer zal aandoen. Anderzijds is er toch het gevoel dat je wilt weten hoe het deze rijke en driedimensionale personages is verlopen in de afgelopen jaren. Overheersend was aanvankelijk toch het eerste gevoel. Gelukkig blijkt het leven nog altijd aanwezig in deze succesformule en is deze film toch weer een leuke kijkervaring.

Before Midnight bewijst eer aan zijn voorgangers en laat zien dat de succesformule van Before Sunrise en Before Sunset nog springlevend is. De typische elementen, waaronder de sterke dialogen en de chemie tussen Hawke en Delphy, zijn wederom aanwezig. Waar de eerste twee films wat vrolijker waren, is er in dit derde deel meer aandacht voor (volwassen) problemen en de relatiecrisis waarin de twee zich bevinden.

Richard Linklater

Julie Delpy
Ethan Hawke