movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Hoe een film vol keihard geweld tegelijk contemplatieve cinema kan zijn.
De Deense regisseur Nicolas Winding Refn maakte in 1994 een indrukwekkend debuut met Pusher die in 2004 en 2005 een vervolg kreeg met Pusher 2 en 3. Via Bronson en Valhalla Rising vestigde hij definitief zijn naam als regisseur. Zijn gewelddadige en visueel uitbundige stijl werd al snel zijn handtekening. Zijn bekendheid bleef vooral beperkt tot festivals en een - groeiende - schare cultfans, maar in 2011 kwam zijn doorbraak naar het grote publiek met Drive. Dit was tevens de film die acteur Ryan Gosling katapulteerde. Het is dan ook niet vreemd dat naar de nieuwe samenwerking tussen Refn en Gosling door velen reikhalzend werd uitgekeken. Alleen doet Only God Forgives meer denken aan eerder werk als Valhalla Rising dan aan publiekslieveling Drive.

Dekmantel
Only God Forgives speelt zich grotendeels af in nachtelijk Bangkok. Maar een enkele keer verlaten we de stad vol met neon en karaokebars om in helder daglicht een blik op het Thaise platteland te kunnen werpen. Julian (Ryan Gosling) heeft samen met zijn broer Billy een boksclub in een louche deel van de stad. Maar de twee Amerikanen gebruiken dit vooral als dekmantel voor hun drugshandel. Het gaat mis als Billy (Tom Burke) zich vergrijpt aan een meisje en daar gruwelijk voor moet boeten. Een centrale rol is daarbij weggelegd voor politiechef Chang (Vithaya Pansringarm) die zich opwerpt als morele ridder. Alleen wordt steeds meer de vraag welke moraal precies. Als dan ook nog Crystal, de vuilbekkende moeder van Julian en Billy en een prachtrol van Kristin Scott Thomas, naar Bangkok afreist om orde op zaken te brengen en haar drugslijn veilig te stellen, raakt alles in een stroomversnelling.
Moraal
De begrippen wraak en moraal spelen een dubbele rol in de film. Waar Julian de dood van zijn broer wil wreken, ondanks de moreel verdorven daad van hem, speelt politiechef Chang juist een engel des wrakes die met het politiegezag als bescherming amoreel gedrag wil afstraffen door zelf ook niet echt zachtzinnig te werk te gaan. Only God Forgives lijkt daarmee wel een zeer nihilistische film: kunnen we eigenlijk wel van een vaste moraal uitgaan of verandert deze met elke nieuwe situatie? De titel zou je ook ironisch kunnen opvatten; na elke afstraffing door Chang komt hij in een karaokebar tot rust door het zingen van mooie zoete liedjes. Alleen Hij vergeeft, en meteen ook maar zichzelf.

Behang
Refn heeft een prachtige balans gevonden tussen de explosies van geweld en de vele momenten van bezinning en reflectie. We zien Gosling minutenlang staren in extravagant behangen lange gangen. De camera volgt hem daar als een soort tocht door zijn ziel. Je kan er leegheid in zien, maar het levert fascinerende scènes op die haast Lynchiaans aandoen wat betreft de verbeelding van de denkwereld met de talloze gangen, deuren en spiegels. Het is contemplatieve cinema pur sang, versterkt door het prachtige camerawerk van Larry Smith. Het beeld van Michelangelo in de karaoke bar waarvoor Julian in exact gelijke pose voor staat, is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook de strakke montage waardoor tijd en plaats knap geherschikt worden en de score van Cliff Martinez dragen hier aan bij.
Kristin Scott Thomas
De zwaarte en dichtheid van de film wordt mooi doorbroken door de rol van Kristin Scott Thomas. Wordt ze normaal gecast voor keurige rollen in film als Salmon Fishing in the Yemen of Gosford Park, in Only God Forgives kan ze zich met grove humor, geweld en scheldend van een wel heel andere kant laten zien. Dit brengt gelukkig de nodige lichtheid in de film, met enkele zeer rake keiharde one-liners.
Conclusie
Only God Forgives zal voor degenen die een soort Drive 2 verwachten even slikken zijn. De verwantschap met zijn eerdere werk is namelijk veel groter. Toch weet Refn ondanks het harde geweld een film te maken over bezinning en reflectie, waar moraal overal van lijkt losgezongen. Een sterk extraverte rol van Kristin Scott Thomas brengt wat lucht naast de ingehouden innerlijke vertolking van Gosling. Zoals de camera beweegt door lange gangen, zo blijft de film nog lang rondspoken in het hoofd. En zou de hemel echt bestaat uit een karaokebar?
De Deense regisseur Nicolas Winding Refn maakte in 1994 een indrukwekkend debuut met Pusher die in 2004 en 2005 een vervolg kreeg met Pusher 2 en 3. Via Bronson en Valhalla Rising vestigde hij definitief zijn naam als regisseur. Zijn gewelddadige en visueel uitbundige stijl werd al snel zijn handtekening. Zijn bekendheid bleef vooral beperkt tot festivals en een - groeiende - schare cultfans, maar in 2011 kwam zijn doorbraak naar het grote publiek met Drive. Dit was tevens de film die acteur Ryan Gosling katapulteerde. Het is dan ook niet vreemd dat naar de nieuwe samenwerking tussen Refn en Gosling door velen reikhalzend werd uitgekeken. Alleen doet Only God Forgives meer denken aan eerder werk als Valhalla Rising dan aan publiekslieveling Drive.

Dekmantel
Only God Forgives speelt zich grotendeels af in nachtelijk Bangkok. Maar een enkele keer verlaten we de stad vol met neon en karaokebars om in helder daglicht een blik op het Thaise platteland te kunnen werpen. Julian (Ryan Gosling) heeft samen met zijn broer Billy een boksclub in een louche deel van de stad. Maar de twee Amerikanen gebruiken dit vooral als dekmantel voor hun drugshandel. Het gaat mis als Billy (Tom Burke) zich vergrijpt aan een meisje en daar gruwelijk voor moet boeten. Een centrale rol is daarbij weggelegd voor politiechef Chang (Vithaya Pansringarm) die zich opwerpt als morele ridder. Alleen wordt steeds meer de vraag welke moraal precies. Als dan ook nog Crystal, de vuilbekkende moeder van Julian en Billy en een prachtrol van Kristin Scott Thomas, naar Bangkok afreist om orde op zaken te brengen en haar drugslijn veilig te stellen, raakt alles in een stroomversnelling.
Moraal
De begrippen wraak en moraal spelen een dubbele rol in de film. Waar Julian de dood van zijn broer wil wreken, ondanks de moreel verdorven daad van hem, speelt politiechef Chang juist een engel des wrakes die met het politiegezag als bescherming amoreel gedrag wil afstraffen door zelf ook niet echt zachtzinnig te werk te gaan. Only God Forgives lijkt daarmee wel een zeer nihilistische film: kunnen we eigenlijk wel van een vaste moraal uitgaan of verandert deze met elke nieuwe situatie? De titel zou je ook ironisch kunnen opvatten; na elke afstraffing door Chang komt hij in een karaokebar tot rust door het zingen van mooie zoete liedjes. Alleen Hij vergeeft, en meteen ook maar zichzelf.

Behang
Refn heeft een prachtige balans gevonden tussen de explosies van geweld en de vele momenten van bezinning en reflectie. We zien Gosling minutenlang staren in extravagant behangen lange gangen. De camera volgt hem daar als een soort tocht door zijn ziel. Je kan er leegheid in zien, maar het levert fascinerende scènes op die haast Lynchiaans aandoen wat betreft de verbeelding van de denkwereld met de talloze gangen, deuren en spiegels. Het is contemplatieve cinema pur sang, versterkt door het prachtige camerawerk van Larry Smith. Het beeld van Michelangelo in de karaoke bar waarvoor Julian in exact gelijke pose voor staat, is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook de strakke montage waardoor tijd en plaats knap geherschikt worden en de score van Cliff Martinez dragen hier aan bij.
Kristin Scott Thomas
De zwaarte en dichtheid van de film wordt mooi doorbroken door de rol van Kristin Scott Thomas. Wordt ze normaal gecast voor keurige rollen in film als Salmon Fishing in the Yemen of Gosford Park, in Only God Forgives kan ze zich met grove humor, geweld en scheldend van een wel heel andere kant laten zien. Dit brengt gelukkig de nodige lichtheid in de film, met enkele zeer rake keiharde one-liners.
Conclusie
Only God Forgives zal voor degenen die een soort Drive 2 verwachten even slikken zijn. De verwantschap met zijn eerdere werk is namelijk veel groter. Toch weet Refn ondanks het harde geweld een film te maken over bezinning en reflectie, waar moraal overal van lijkt losgezongen. Een sterk extraverte rol van Kristin Scott Thomas brengt wat lucht naast de ingehouden innerlijke vertolking van Gosling. Zoals de camera beweegt door lange gangen, zo blijft de film nog lang rondspoken in het hoofd. En zou de hemel echt bestaat uit een karaokebar?

Regisseur:
Cast:
Ryan Gosling
Vithaya Pansringarm
Kristin Scott Thomas
Genre:
Releasedatum:
13 juni 2013Ons oordeel:
-
Speelduur:
95 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

SHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Timothy Zondag 16 juni 2013 om 23:13
Overigens vond ik de conclusie dan weer wel briljant.
KRN Zondag 16 juni 2013 om 16:10
Bah, wat een verschrikkelijke film,geloof dat de hele zaal dat ook met mij eens was, gezien het gelach op momenten dat het niet grappig bedoeld was. Verhaal kon mij totaal niet boeien.. Van mij hadden ze mogen aftitelen op het moment dat zijn broer dood was, gerechtigheid genoeg om mij.
Lianne Zondag 16 juni 2013 om 14:04
Ik vond dit ook een tegenvaller.
De karakters in de film blijven zo plat als een dubbeltje. Hun achtergrond moeten we zelf maar bedenken aan de hand van minimale dialogen en gewelddadige scenes. De kunstkenner zal mompelen: "de beelden spreken voor zich." Maar dat doen ze niet, alles duurt te lang en de artistieke overambitie druipt er vanaf. De plot is te simpel voor woorden, maar door al die maffe shots lijkt het juist ingewikkeld. Toen ik de zaal uitliep hoorde ik iedereen tegen elkaar zeggen: "snapte jij 'm?" Ik zag dat de film flink veel was ingeroosterd bij Pathe De Munt, daar zullen ze wel snel van terugkomen, want dit is geen mainstreamfilm.
Toch waren er ook goede dingen: de acteurs, het kleurgebruik en de sets. Maar verder...nee...
Timothy Donderdag 13 juni 2013 om 12:06
Dan moet hij Gosling ook niet wederom als Driver op laten draven :-P
Mark Woensdag 12 juni 2013 om 22:08
Ik had hoge verwachtingen maar die heeft Refn weten waar te maken.
Hoewel de film behoorlijk veel expliciet geweld bevat, vond ik het tegelijkertijd pure kunst om naar te kijken. Only God Forgives voelt heel ritmisch aan. Je gaat van de ene geweldscène over naar de ander maar tussendoor maakt hij op een virtuoze manier gebruik van prachtig camerawerk, muziek en voert hij geleidelijk aan weer de spanning op naar de volgende geweldsexplosie.
Qua stijl deed de film met veel denken aan Valhalla Rising , veel geweld, symboliek maar ook veel ruimte voor de eigen interpretatie.
Drive vind ik een geniale film maar het wordt me ook duidelijk dat deze film voor Refn's doen erg toegankelijk is. met als nadeel dat mensen Drive als referentie nemen voor Only God Forgives. Dat moet je niet doen.
Francis Woensdag 12 juni 2013 om 15:39
Was ook niet erg onder de indruk van Only God Forgives. Wat Timothy zegt over "choqueren om te choqueren", herken ik. Het is zeker geen Drive 2, het is eerder Overdrive.
Timothy Woensdag 12 juni 2013 om 08:57
Mij beviel hij een stuk minder. Refn probeert zijn eerdere elementen nog grootser en grotesker te maken, wat niet overal lukt. Dieptepunt is de scène waarin Crystal vertelt dat Julian altijd jaloers is geweest op Billy omdat die een grotere lul had. Het wordt choqueren om te choqueren en dat is wat mij betreft nooit goed.
Overigens heb ik wel genoten van de film, maar ik had er gewoon veel meer van gehoopt.