movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 01-07-2013
- Geplaatst door Peter de Jonge
Column: De ondergang van de filmindustrie

Het is 2023, je springt op je hoverboard om naar de bioscoop te gaan en bekijkt onderweg via Google Glass welke films er allemaal draaien. Superhelden zijn inmiddels uit en de filmindustrie moet het nu van gameverfilmingen hebben: Halo, Metal Gear Solid, Metroid Prime, The Legend of Zelda, Assassin’s Creed, Splinter Cell, inmiddels word je eigenlijk alweer een beetje moe van de zoveelste gameverfilming. Eenmaal aangekomen loop je naar de ticketdispenser om een digitaal ticket op je bioscooppas te plaatsen. Je besluit voor een blockbuster te gaan, Bioshock, en krijgt tot je schrik het volgende bericht te zien: “Dat is dan 20,- euro alstublieft. Voer uw pas in.”. Twintig euro? Dat moet een foutje zijn. Je kiest een andere film, de arthouse film ‘Breaker’ van Nicolas Winding Refn met, verrassing, Ryan Gosling in de hoofdrol. Dit keer is de prijs niet twintig euro, maar slechts vijf euro. Je snapt er niets van en loopt naar de servicebalie om de enige medewerkster in de reusachtige bioscoop met twintig zalen aan te spreken. “Ja, dat zijn de prijzen tegenwoordig. Voor een blockbuster betaalt u twintig euro en voor de kleinere films vijf euro”, aldus het verveelde zestienjarige meisje achter de balie, terwijl ze tegelijkertijd op haar iPad 10 aan het spelen is. Zit ik hier gewoon een beetje uit mijn nek te lullen? Misschien, maar als je het aan Steven Spielberg en George Lucas vraagt, dan gaan we deze kant op, en het wordt nog erger…
Steven Spielberg en George Lucas, niet bepaald de minsten, spraken onlangs bij de Universiteit van Zuid-Californië in Los Angeles over de toekomst van de filmindustrie, en die ziet er volgens hen niet erg rooskleurig uit. Ze voorspellen een toekomst waarbij er een implosie plaats zal vinden in Hollywood waarbij er een reeks van blockbuster-films zal floppen, waardoor de gehele filmindustrie in gevaar komt. Filmstudio’s nemen volgens hen teveel risico door enorm veel geld te stoppen in producties als Man of Steel en World War Z, die, als ze floppen, het einde zouden kunnen betekenen voor de studio. Volgens Spielberg zal het gevolg hiervan zijn dat de prijzen voor films sterk zullen gaan verschillen, waardoor je voor een nieuwe Iron Man-film een stuk meer kwijt zal zijn dan voor zijn eigen Lincoln. Lucas haakt hierop in door te stellen dat de filmindustrie zal overstappen naar het verdienmodel van Broadway, waarbij er minder films uitgebracht zullen worden en grote films langer, denk aan een heel jaar lang, in de bioscoop zullen draaien. Kleinere films zullen uiteindelijk verdwijnen naar de kleinere bioscopen of op televisie of internet.

Zit er een kern van waarheid in het ‘doemscenario’ van de twee heren, die ironisch genoeg zelf hebben bijgedragen aan het huidige Hollywood? Het recente nieuws dat Warner Bros baas Jeff Robinov opstapt nadat zijn positie onhoudbaar was geworden door het floppen van producties als Gangster Squad, Jack The Giant Slayer en The Incredible Burt Wonderstone zou hier wellicht een voorbode van kunnen zijn, maar of het allemaal zo’n vaart zal lopen is nog maar de vraag. Wel is duidelijk dat er wat aan de hand is als een grote naam als Steven Spielberg moeite heeft om zijn nieuwste film (Lincoln) in de bioscoop te krijgen, die volgens hem bijna als televisiefilm op HBO belandde. Of dat nou zo erg is betwijfel ik echter, want de kwaliteit van televisieproducties is de laatste jaren al sterk vooruit gegaan, waardoor ze soms niet eens meer onderdoen voor een bioscoopfilm. Ook Lucas lijkt hierover te spreken, die het huidige televisielandschap avontuurlijker vindt dan die van de film. Daarbij komt kijken dat niet alleen de industrie verandert, maar ook de consument. Menig bioscoopganger kijkt tegenwoordig veel liever thuis een film in zijn eigen woonkamer, op zijn 46 inch Full HD-televisie die aangesloten staat op een dikke home cinema set. De mogelijkheden hiervoor zijn steeds uitgebreider nu we ons steeds meer richting on demand diensten begeven (Netflix komt eindelijk naar Nederland!) en ook series als Game of Thrones, Breaking Bad en Boardwalk Empire zorgen ervoor dat de bioscoopganger soms liever een avondje thuisblijft.
De filmindustrie is aan het veranderen en moet zich (noodgedwongen) aanpassen. Dat is niet alleen het gevolg van de huidige opzet van het filmlandschap (en dan specifiek Hollywood), maar ook door de manier waarop de consument tegenwoordig bediend wil worden. Men hoeft niet langer naar de bioscoop om grootschalige producties te zien, maar kan daarvoor ook terecht bij de televisie of op internet waar bekende Hollywoodsterren zich ook al begeven en kwaliteitsseries als Game of Thrones qua productie niet onderdoen voor menig bioscoopfilm. Wellicht dat Spielberg en Lucas gelijk krijgen en de prijzen voor bioscoopfilms hierdoor sterk zullen stijgen en kleinere films alleen nog maar in kleinere bioscopen zullen draaien of direct bij ons thuis op televisie of internet belanden, maar misschien is dat zo erg nog niet. Critici roepen al jaren dat Hollywood vastgeroest zit en dat we alleen nog maar inspiratieloze films/remakes/reboots voorgeschoteld krijgen en het zou daarom zomaar kunnen zijn dat dit verhaal geen doemscenario is, maar juist een veelbelovende toekomst waar nog veel vernieuwing en creativiteit uit voort zal vloeien. De ondergang van de filmindustrie? Kom maar op!
Tags: Assassin’s Creed, Boardwalk Empire, Breaking Bad, Game of Thrones, Gangster Squad, George Lucas, Halo, Jack The Giant Slayer, Lincoln, Man Of Steel, Metal Gear Solid, Metroid Prime, Netflix, Nicolas Winding Refn, Splinter Cell, Steven Spielberg, The Incredible Burt Wonderstone, The Legend of Zelda, World War Z
Like MovieScene op facebook
REACTIES

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

SHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
CORNHOLIO Donderdag 4 juli 2013 om 14:00
@ Inartie
Het gros van de bioscoopbezoekers zal inderdaad voor Iron Man kiezen, maar het is wel de vraag hoezeer de prijs dan als gevolg zal stijgen. Ook voor het grote publiek bestaat er een grens. De prijs die je vaststeld wordt gebaseerd op winstmaximalisatie, en ook dat is van toepassing bij een arthouse film.
Een goede film verdiend een goede prijs, ongeacht het budget. Maar een film met een groot budget zal om dat te kunnen terugverdienen niet persé € 20,- entree kunnen heffen. Het gaat om bezoekers, en niet direct om de prijs .Alhoewel die diversiteit best interessant zou kunnen zijn. Dat is ook gerelateerd an de wens van het publiek van een arthousefilm om vanwege een zekere exclusiviteit meer te betalen. Dat geldt ook voor een blockbuster première met Meet & Greet en diner.
Ik zie geen scheiding tussen arthouse en Hollywood maar juist in de bereidwilligheid om een bepaald bedrag neer te leggen voor een film. Niet iedereen gaat naar balletvoorstellingen, maar dat heeft niet als gevolg dat de entree wordt verlaagd. Net zoals dat veel mensen naar Iron Man gaan, maar 'veel' wordt 'minder veel' als de prijzen worden verhoogd.
Inartie Woensdag 3 juli 2013 om 13:45
@Cornholio ik heb voor geen enkele film 30,- over. En niet elke arthouse film is goed net zoals ook niet blockbuster goed is. Ik vind het alleen raar dat je voor elke film hetzelfde moet betalen. Een film met een budget van 200 miljoen zou in mij ogen een duurder kaartje moeten hebben dan een film met een budget van 1,5 miljoen. Het gros van de bioscoopbezoekers zullen, als ze een tientje moeten betalen, eerder kiezen voor een Iron Man dan voor een film die ze niet kennen.
janroselaar Dinsdag 2 juli 2013 om 23:23
Ik vind de scheiding 'arthouse=goed, Hollywood=slecht' wel erg zwart/wit en overgesimplificeerd. Sommige van de beste films die ik ooit gezien heb waren peperdure blockbusters terwijl er onder mijn slechtste films ook arthouse-titels zijn geschaard. En vice versa.
CORNHOLIO Dinsdag 2 juli 2013 om 11:02
@IINARTIE
Dan begrijp je mijn punt dus niet. De beste films ooit gemaakt komen grotendeels voort uit dat 'arthouse' genre. Het is volstrekt irrelevant wat het productiebudget van een film is ten aanzien van de entree die wordt geheven. Overigens vraag ik me af waar je die bedragen op baseert en waar die associatie met de romantische komedie vandaan komt?
En ja, ik heb liever € 30,- over voor Beasts Of The Southern Wild (1,8 miljoen $) dan € 3,- voor Man Of Steel (225 miljoen). Dat is namelijk het verschil tussen authenticiteit en artistiek succes versus ongeïnspireerde troep.
Inartie Maandag 1 juli 2013 om 22:09
@CORNHOLIO
Ik wilde daarmee aangeven het verschil in budget. Arthouse 10-30 miljoen en blockbusters rond de 200 miljoen. Maar aan de kassa betaal je voor beide evenveel voor een kaartje.
Het is op zich raar dat je voor de Hobbit net zoveel entreegeld betaald dan voor een niets zeggende romcom.
janroselaar Maandag 1 juli 2013 om 21:17
Ik vind het zogenaamde doemscenario ook helemaal niet zo erg klinken. Hoewel er natuurlijk altijd minder leuke aspecten aan kleven. Je opmerking over de eenzame medewerkster in de megaplex begint helaas al steeds meer bewaarheid te worden en ik kan het weten. Als je op zoek bent naar menselijkheid, dan zit je in een megaplex verkeerd.
En TV-series op het witte doek? Ja hoor! Het Amsterdam Series Weekend was nog maar het begin. Ik en mijn collegae binnen Pathe ageren ook al een tijdje voor een Game of Thrones marathon. Maar dan moet HBO wel meewerken.
CORNHOLIO Maandag 1 juli 2013 om 18:07
Alhoewel de analogie "Arthous vs Mainstream" en "Eredivisie vs Amateurs" nogal ongelukkig is (op zijn minst).
Inartie Maandag 1 juli 2013 om 17:49
Volgens mij is het nog altijd de consument die bepaalt wat hij/zij wil zien.
En als de consument het hele jaar naar Iron Man 2 wil kunnen gaan, is het logisch dat de bioscopen daarop in gaan spelen.
Ik heb Cameron niet horen klagen toen Titanic maanden de bioscopen bezet hielden.
Eigenlijk is het ook wel logisch dat je voor een kleinere productie minder gaat betalen.
Een voetbalwedstrijd bezoeken in de Eredivisie is ook duurder dan een wedstrijd bij de amateurs.
CORNHOLIO Maandag 1 juli 2013 om 14:44
…
Beste Peter,
Uiteraard roept een column altijd reacties op, en ik heb er ook een aantal. Allereerst, wat wordt erger? Is het niet geweldig dat je in de toekomst wellicht voor producties die met liefde (en vanuit idealistisch oogpunt) zijn gemaakt niet het volle pond hoeft neer te leggen. Deze vermarkting zou in sommige gevallen een steun in de rug kunnen zijn voor arthouse films.
De toekomst van film als medium ziet er volgens betrokkenen als Spielberg en Lucas al decennia niet rooskleurig uit. Dat is ook de grote drijfveer achter innovatie in cinema, denk aan 3D en IMAX. Die implosie die je omschrijft is al gaande, kijk naar het grote aantal remakes. Er is geen ruimte meer voor authentieke nieuwe producties. Desalniettemin moet je voor een bioscoop ervaring onder andere vanwege de afmetingen van het witte doek, toch echt terecht bij een bioscoop. De ervaring van de close-up komt alleen daar op groot scherm tot zijn volledige recht, en niet in een huiskamer met een HD-televisie. Ik geloof niet dat kleinere producties zullen verdwijnen, de komst van internet heeft er juist voor gezorgd dat de leek eenvoudig kan leren filmen, en dat er daardoor een grote verscheidenheid aan films is ontstaan. En tjah, kleinere producties draaien al sinds jaar en dag in kleinere bioscopen, ook dat is een gevolg van vermarkting. Dat is echter geenszins een nieuwe ontwikkeling. Vanaf de komst van televisie in de jaren zestig (en ook al daarvoor) is hier sprake van.
Het lijkt me juist zo dat de integratie van televisie en film tot uiting zal komen in de vertoning van grote televisieseries in de bioscoop en niet andersom. Dat hele tv-argument speelt namelijk ook al decennia, zoals eerder genoemd. Het lijkt me juist zo dat bioscopen in samenwerking met bijvoorbeeld HBO zullen anticiperen op het succes van bijvoorbeeld Game Of Thrones.
In die zin ben ik het met je eens, dat we ons de toekomst juist rooskleurig kunnen voorspiegelen, aangezien de ondergang van het huidige systeem juist mooie mogelijkheden biedt.