The Internship - recensie

The Internship - recensie

Owen Wilson en Vince Vaughn zijn na The Wedding Crashers opnieuw te zien in een komedie. Een mooiere speeltuin dan het kantoor van Google hadden ze voor hun grappen en grollen niet kunnen wensen.

Billy (Vince Vaughn) en Nick (Owen Wilson) werken samen voor een bedrijf dat horloges verkoopt. Zij gelden als de beste verkopers en hebben daarom een goede reputatie opgebouwd binnen het sales wereldje. Als blijkt dat het laatste uur heeft geslagen voor het bedrijf zit er voor de twee vrienden niets anders op dan op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Al surfende komt Billy terecht op de vacaturepagina van Google en in blind enthousiasme meldt hij zichzelf en Nick aan voor een onbetaalde stage bij Google. Dat de twee nog nooit van Instagram hebben gehoord en spreken over ‘on the line’ in plaats van ‘online’ weerhoudt ze er niet van om alles op alles te zetten om de felbegeerde baan bij Google te bemachtigen.

Bromance
De ‘bromance’ tussen Vaughn en Wilson kwam voor het eerst tot bloei in 2004 toen ze samen te zien waren in Starsky & Hutch. De samenwerking beviel goed, want een jaar later kwam The Wedding Crashers uit die bijna drie keer zoveel omzet genereerde.  Wilson zei afgelopen week nog dat hij de samenwerking met Vaughn vermoeiend vindt, omdat ze het beste uit elkaar naar boven weten te halen. De vraag is of de bromance nog wel zo’n succesformule is. De box-office van The Internship is in de vierde week nog niet eens de helft van wat The Wedding Crashers in diezelfde  week opbracht. Extra pijnlijk is dit voor Vaughn die zelf het script schreef voor de film. De regie is overigens in handen van Shawn Levy, een regisseur die we voornamelijk kennen van jolige films als The Pink Panther, Night at the museum en Date Night. Niet echt een veelbelovende keuze voor een film die qua onderwerp wel eens een heel groot publiek zou kunnen aanspreken.

Onverwoestbare vriendschap
Vooropgesteld is dit wederom een komedie van Vaughn en Wilson. Dat houdt in dat doldwaze grappen worden afgewisseld met het sentiment van een onverwoestbare vriendschap en ergens wordt er ook nog eens een love-interest naar voren geschoven. Als je niets hebt met dit specifieke duo of de opzet van hun films, kan je deze film met een gerust hart overslaan. Om te voorkomen dat de Vaugh en Wilson moeheid begint toe te slaan, heeft men het zekere voor het onzekere genomen door naast hen een frisse, jonge cast neer te zetten. Een leuke rol is weggelegd voor Josh Brenner als de nerdy begeleider van het stage-team en ook Rose Byrne straalt in haar (ietwat overbodige) rol als liefje van Owen Wilson. Alhoewel het niet mogelijk was om anderhalve maand te filmen bij Google, zijn sommige shots toch echt bij het bedrijf genomen en hebben de makers verder hun best gedaan om de Google omgeving zo goed mogelijk na te bootsen bij Georgia Tech. Het resultaat mag er wezen, want de filmset wekt stiekem de indruk dat de film zich echt afspeelt bij Google.

On the line
Toch is het duidelijk merkbaar dat de flauwe humor niet echt meer aanslaat. De grappen die worden gemaakt doen vaak wat oubollig aan en zullen het publiek gauw vervelen. Het idee achter The Internship is misschien interessant, maar in hoeverre is het nu echt reëel dat twee veertigjarige sales mannen niet eens weten dat je ‘online’ zegt in plaats van ‘on the line’.  De contrasten zijn aangedikt. Vaughn en Wilson doen zogenaamd alsof ze niets weten van de moderne communicatiemiddelen en de jongeren in het verhaal doen alsof ze niets anders doen dan digitaal communiceren waardoor hun sociale vaardigheden en waardering voor de echte wereld mnagenoeg afwezig zijn. Dat is natuurlijk onzin, alsof geen enkele jongere tegenwoordig nog kan genieten van een mooi uitzicht.

In The Internship ontmoeten de oude wereld en de nieuwe wereld elkaar wat helaas niet leidt tot vernieuwende inzichten. Alomtegenwoordige clichés worden aangehaald om deze training in sociale vaardigheden - wat de film uiteindelijk is - tot een succesvol einde te brengen. Gelukkig zijn er naast Vaughn en Wilson een aantal frisse gezichten te zien en ook de filmsets leveren nog een positieve bijdrage aan het geheel. Maar een positieve beoordeling voor deze stage zit er helaas niet in.

Shawn Levy

Vince Vaughn
Owen Wilson