Cherchez Hortense - recensie

Cherchez Hortense - recensie

In een typisch Frans gezin groeien de partners uit elkaar met alle gevolgen van dien.

Damien en Iva leven samen met hun puberende zoon Noé. Tegelijkertijd leven ze hun levens alleen. Iva gaat compleet op in haar baan als toneelregisseuse en verdwaalt in een romance met een van haar acteurs. Thuis laat ze zichzelf nog maar weinig zien, tot groot ongenoegen van haar gezin. Damien heeft de opdracht gekregen om met zijn vader, die rechter is, te spreken over een kennis van een bevriend stel die Frankrijk dreigt te worden uitgezet. Het valt Damien, die duidelijk meerdere lasten draagt,  echter zwaar om iets van zijn vader gedaan te krijgen. Om het gewicht van het bestaan wat te verlichten ontmoet Damien zijn vrienden regelmatig in een café om een potje te schaken. Daar loopt hij de charmante Aurore tegen het lijf voor wie hij gevoelens begint te krijgen.

Bonitzer
Het gebeurt maar weinig dat Pascal Bonitzer zelf op de regiestoel plaatsneemt. Meestal is hij verantwoordelijk voor de scenario’s van Franse films en series. De laatste film die hij zowel schreef als regisseerde stamt uit 2008, Le grand alibi. De film was een matig succes en wellicht dat Bonitzer daarom zo lang wachtte met het regisseren van een nieuwe film. In de hoofdrollen vanCherchez Hortense zien we Jean-Pierre Bacri en Kristin Scott Thomas waarvan laatstegnoemde zeker bekend is bij het grote publiek van haar rollen in The English Patient en Mission Impossible 1.

Vervreemding
Cherchez Hortense kaart een probleem aan dat in veel Westerse huishoudens zal worden herkend: vervreemding. Man en vrouw groeien uit elkaar wanneer ze stoppen met interesse tonen in elkaar, omdat ze alles al van elkaar denken te weten. Op dat moment beginnen ze hun eigen levens te leiden zonder deze te delen, met alle gevolgen van dien. Het kind van Damien en Iva loopt er net zo bij als zijn vader, een verstrooide professor. En niemand die het ziet, omdat iedereen te druk is met zichzelf. Het is duidelijk waar het gedrag van de hoofdpersonen vandaan komt en daarom kan Bonitzer zich focussen op het heden; het begin van nieuwe relaties en het loslaten van de oude. Alhoewel de buitenechtelijke escapades van Iva boeiend zijn, haalt geen van de relaties het bij die van Damien en zijn vader, de rechter Sebastien. Claude Rich, de 84-jarige monsieur die deze rol op zich neemt, doet dit voortreffelijk. Ik heb in geen tijden met zoveel plezier naar een acteur gekeken, wat  en hoogstwaarschijnlijk komt door het plezier dat hij zelf heeft met deze rol. Wanneer Rich en Bacri samen een scène spelen, geeft Bacri zijn frustratie door aan het publiek. Het geniepige lachje en de nonchalance van Rich zorgen daarbij weer voor wat comic-relief.

Onoverzichtelijk
Wie op zoek is naar spanning en avontuur in de bioscoop zal zeker niet bij Cherchez Hortense aan zijn trekken komen. De film is weinig vernieuwend qua opbouw, stijl en plot. Zoals eerder gezegd moet de film het vooral hebben van de acteurs die de kijker meenemen in het verhaal. Niet alle personages zijn echter even goed uitgewerkt. Neem bijvoorbeeld Aurore, de nieuwe vrouw in het leven van Damien. Waar de situatie van Damien en Iva niet uitgebreid uitgelegd hoeft te worden omdat hun problemen enigszins herkenbaar zijn voor het publiek, heeft het personage van Aurore dit wel nodig. Waarom laat ze zich bijvoorbeeld in met Damien? De man is minstens twintig jaar ouder dan zij.  Omdat zij naarmate het einde dichterbij komt  een belangrijkere rol krijgt in het verhaal, zijn de laatste vijftien minuten van de film wat onoverzichtelijk en onbevredigend. Met de focus op Aurore verliest Bonitzer uiteindelijk zijn andere personages wat uit het oog.

Cherchez Hortense is een goedgemaakte film over het moderne Franse huishouden. Een thema waar de Fransen de laatste jaren zo goed mee uit de voeten kunnen dat het lijkt alsof die Fransen aan de lopende band familieproblemen hebben. Hoogtepunt van de film zijn de scènes tussen de oude Rich en Bacri, het is duidelijk dat de twee plezier hebben in het spel. Tegen het einde ligt de nadruk meer op de relatie tussen Damien en Aurore, waardoor we helaas niet weten hoe het nu met de andere personages afloopt.

Pascal Bonitzer

Jean-Pierre Bacri
Kristin Scott Thomas