The Look of Love - recensie

The Look of Love - recensie

Michael Winterbottom gaat virtuoos als een wervelwind door het leven van een excentrieke Engelsman.

"My name is Paul Raymond. Welcome to my world of erotica". Met deze woorden begint The Look of Love, het door Michael Winterbottom verfilmde leven van de Koning van het Seksimperium Paul Raymond (gespeeld door Steve Coogan). In 1958 begon hij zijn eerste seksclub in Soho in Londen. Temidden van wat ranzige andere zaakjes maakte hij zijn club tot een exclusief chic sekspaleis. Deze formule sloeg meteen aan en al snel wist hij in de jaren '60 en '70 dit uit te bouwen tot een echt imperium, waardoor een groot deel van het red light district van SoHo door hem werd gedomineerd. Zijn flamboyante aanwezigheid, het schoppen tegen de politiek, het uitdagen van de bekrompen Britse moraal en het flirten met de roddelpers maakte hem tot een erg populair figuur. In combinatie met zijn miljoenenbedrijf en zijn vastgoedactiviteiten (half SoHo was in zijn bezit) was hij zo één van de invloedrijkste mannen van Engeland.

Terugblikken
Dat bij zo'n succesverhaal ook het nodige drama hoort, wordt door Winterbottom niet weggemoffeld. Meteen vanaf het begin doorsnijdt hij de opkomst van de jonge Raymond met de oude Raymond die terugkijkt op zijn leven. Deze manier van terugblikken is al talloze keren gedaan, maar Winterbottom weet dit op een eigen manier te doen door het heden haast abstract te maken en mooie verbanden met het verleden te maken. Langzaam komen we te weten hoe het de oude grijze Raymond is vergaan.

Samenwerking
The Look of Love betekent de vierde samenwerking tussen regisseur Michael Winterbottom en acteur en comedian Steve Coogan. Deze begon in 2002 met 24 Hour Party People waarin Coogan als journalist de music-scene van Manchester in de jaren '70 en '80 verkende. In 2005 volgde Tristam Shandy: A Cock and Bull Story als een film-in-een-film en in 2011 The Trip, een melige culinaire roadtrip. In die laatste twee films kon Coogan zijn rol overdreven en komisch neerzetten. In The Look of Love weet Steve Coogan een veel breder palet van zijn acteertalent te laten zien. Het schmieren heeft plaats gemaakt voor een overtuigende rol als Raymond, met al zijn serieuze én flamboyante kanten. Al valt er zeker ook genoeg te lachen.

Sterke cast
Visueel zit de film prachtig in elkaar. Elke tijdsperiode heeft niet alleen waanzinnig goede decors en (aan)kleding, ook de film zelf oogt authentiek: van zwart-wit gaan we naar wat grofkorrelige kleuren om te eindigen in strakke HD beelden. Ook Raymond's leven wordt ingenieus en met veel vaart verteld, met op de goede momenten wat vertraging in de wervelstorm, waar de sterkte van de cast pas goed tot zijn recht komt. Naast Coogan zijn dat Imogen Poots als Raymond's dochter Debbie en een aantal kleine rollen van Britse komieken, waaronder Steven Fry als een hilarische advocaat.

Met  The Look of Love heeft Michael Winterbottom wederom een sterke film afgeleverd in zijn inmiddels omvangrijke en sterke oeuvre. Vorm en inhoud zijn op een ingenieuze wijze met elkaar verbonden en slepen je door het leven van seksmagnaat Paul Raymond. Coogan zet één van zijn beste rollen in tijden neer, gesteund door een sterke cast.

Michael Winterbottom

Steve Coogan
Stephen Fry