Kick-Ass 2 - recensie

Kick-Ass 2 - recensie

Kick-Ass en Hit-Girl zijn terug en nemen het op tegen The Motherf%&*^r! Oké, vette naam, maar is Kick-Ass 2 net zo goed als zijn voorganger?

Kick-Ass is een verfilming van de gelijknamige onafhankelijke stripboeken van Mark Millar, bekend van zijn stripboek Wanted, die tevens op het witte doek is verschenen. Het stripboekverhaal is ontstaan uit de vraag: ‘Waarom heeft nog nooit iemand geprobeerd een superheld te zijn in de echte wereld?’. Deze vraag maakte veel stripboekfans enthousiast en al snel volgde er de film Kick-Ass, die in 2010 uitkwam. Door de brutale actie en perfect getimede grappen werd de film onvoorspelbaar leuk. Kick-Ass werd geschreven en geregisseerd door Matthew Vaughn (X-men: First Class, Layer Cake). De vraag is of het vervolg, geschreven en geregisseerd door Jeff Wadlow (Never Back Down, Cry Wolf), kan tippen aan het origineel.

Puberteit
Kick-Ass 2 begint een paar jaar later waar Kick-Ass, na het jet-pack incident, gebleven was. In de hoofdrollen nog steeds Aaron Taylor-Johnson als de YouTube- sensatie/superheld Kick-Ass en Chloë Grace Moretz als de supercoole moordmachine Hit-Girl. Wel zijn de karakters gegroeid en hebben allemaal zo hun eigen problemen gekregen. Kick-Ass weet niet zeker of hij zijn kostuum uit de kast moet trekken om de criminaliteit te bestrijden, terwijl Mindy ‘Hit Girl’  Macready met haar puberteit worstelt en van school spijbelt om met haar nanchaku-skills iedere crimineel aan te pakken. Nadat Kick-Ass besluit dat hij niet langer stil kan blijven zitten, laat hij zich trainen door Hit-Girl. Ze besluiten om als team verder te gaan, maar als Hit-Girl betrapt wordt door haar voogd Marcus (Morris Chestnut) belooft zij niet meer als haar alias door het leven te gaan en zich te focussen op school. Daar leert zij een hele andere kant van zichzelf kennen en begint ze jongens leuk te vinden.

The Motherf%&*^r
Kick-Ass daarentegen sluit zich aan bij een team van superhelden genaamd ‘Justice Forever’, om zo de georganiseerde misdaad te bestrijden. Jim Carrey speelt een wedergeboren ex-maffialid en leidt deze bende van superhelden onder de naam ‘Colonel Stars and Stripes’. Deze superhelden-bende neemt het op tegen een team van ' Super-Villains' , onder leiding van Chris D’Amico (Christopher Mintz-Plasse). Hij is nog steeds boos op Kick-Ass omdat hij zijn vader heeft opgeblazen met een bazooka. De naam ‘Red Mist’ heeft hij daarom ingewisseld voor ‘The Motherf%&*^r’. Onder zijn nieuwe hilarische naam is hij vastbesloten, samen met een team van slechteriken, wraak te nemen op de dood van zijn vader.

Ass Kick
Jeff Wadlow weet met zijn vervolgfilm ons niet opnieuw te verrassen. Het scenario heeft de benodigde opvulling ondergaan om meer diepgang te creëren, maar weet alleen de interesse te wekken met de verhaallijn van Hit-Girl.  Helaas zijn de andere verhaallijnen minder boeiend en is het plot voorspelbaar, zeker als je ook de trailer hebt gezien. Wadlow neemt bedoeld maar opzichtig andere superheldenfilms op de hak. Juist door die opzichtigheid schiet Wadlow hiermee in zijn eigen voet. Zo worden er grappen gemaakt over ‘Batman en Robin’ en zijn ‘Justice Forever’ en ‘Insectman’ al snel te linken aan ‘Justice League’(DC Comics) en ‘Ant-man’(Marvel).

Vervolgdeel
Kick-Ass 2 is gevuld met actie en humor dat - net als zijn voorganger - op veel momenten vermakelijke en dolkomische over-the-top cinema oplevert. Alleen gaan soms de grappen zelfs zo ver dat ze de plank volledig misslaan. In het scenario zijn er verder enkele stukken open gelaten, waarschijnlijk zodat er makkelijker een script voor een vervolgdeel geschreven kan worden. Dit is redelijk storend en had beter gebruikt kunnen worden om meer van Jim Carrey te laten zien. Tot slot lijken de visual-effects een aantal jaren te hebben stilgestaan.

Jeff Wadlow’s Kick-Ass 2 is niet de verrassing waar iedereen op gehoopt had, al heeft de film zeker wat te bieden. Dit vervolg bied meer actie, meer brutaliteit en vooral meer Hit-Girl. Een minder positief aspect  is dat dit wel zorgt voor een rommelig scenario wat maar deels weet te boeien. Ook zijn de hoeveelheid opzichtige en overdreven grappen niet altijd even scherp en zijn de visual-effects soms de onbedoelde grappen waarom je moet lachen. Waar Kick-Ass ons op het puntje van ons stoel kreeg - weliswaar met minder humor - weet Kick-Ass 2 ons enkel gewoonweg te amuseren.

Jeff Wadlow

Jim Carrey
Chloë Grace Moretz