• Recensies » TV-series
Homeland seizoen 3 - eerste indruk

Homeland seizoen 3 - eerste indruk

Homeland herrijst te midden van rook en as.

De wagon van seizoen drie heeft al snelheid gemaakt wanneer we als kijker instappen, twee maanden na de catastrofale autobomontploffing die aan 219 mensen het leven kostte. Het stof van de explosie is nog lang niet gaan liggen. Uit alle macht proberen de personages de as van hun kleren te schudden. “Tin Man is Down”  is een aflevering die vol is van proberen te vergeten, om vervolgens er weer aan herinnerd te worden dat dit niet kan.

Gemis
Allereerst is daar Brody’s familie, nu niet langer in de media als het ideale Amerikaanse gezin, maar aas voor roddels en ongemeende sympathie. Tientallen journalisten met camera’s en microfoons staan Jess en Dana op te wachten wanneer ze een psychiatrische kliniek verlaten. Dana, die het altijd al het moeilijkst had met de situatie van Nicholas, is in de kliniek terecht gekomen na een poging tot zelfdoding. Haar tijd daar lijkt haar echter goed te hebben gedaan, ze heeft tijdens de kringgesprekken zelfs een nieuwe love interest opgepikt (gespeeld door Sam Underwood, die Showtime nog over had van Dexter). Thuis blijft de sfeer ongemakkelijk. Het voelt alsof het gezin heeft geprobeerd Brody’s sporen te verwijderen. Zijn plek in het huishouden is ingenomen door oma, en de met bloed bevlekte badkamertegels zijn vervangen.

Destructie
Ook met Carrie gaat het in de nasleep van de aanslag niet goed. Ze geeft haar medicijnen de schuld van het feit dat ze de ontploffing niet kon voorkomen. De lithium heeft ze hierom de deur uit gedaan, in ruil voor – zo vertelt ze haar ongeruste vader – goede nachtrust en dagelijks mediteren. De lege tequilaflessen liegen er echter niet om: ze lijkt op een destructief pad. Dit beperkt zich echter niet tot zelfdestructie. Een comité ondervraagt haar namelijk streng over haar rol bij de gebeurtenissen, in de hoop een straffe bezem door de CIA te halen. De mokerslag blijkt echter uit een onverwachte hoek te komen: op live televisie verklaart Saul dat Claire’s bipolariteit de organisatie in gevaar heeft gebracht.

Geheime operatie
Saul zit zelf ook in een moeilijke positie. Met de regering hijgend in de nek probeert hij te bewijzen dat de CIA wel degelijk in staat is het land te beschermen. Het is hier waar de Tin Man uit de titel naar verwijst: een persoon in het terroristennetwerk dat verantwoordelijk is voor de aanslag in Langley. Hij maakt deel uit van een zestal doelwitten die binnen enkele minuten van elkaar geëlimineerd moeten worden. Het enige wat voor hen tussen leven en dood staat is het ja-woord van Saul.

Ethische problemen
Homeland heeft altijd gespeeld met de dubieuze beslissingen die genomen worden wanneer een volk gevaar loopt. In deze aflevering komt dit wederom in de vorm van onpersoonlijke eliminaties door middel van drone-aanvallen, alleen lijkt de veiligheid van het land hier weinig mee te maken te hebben. Via afstandelijke monitoren wordt het commando gegeven een vijftal executies uit te voeren. Onduidelijk is wie er nog meer slachtoffer is geworden van de explosies. Vorig seizoen maakte Saul nog een grote vuist tegen de drone-aanval die een grote groep kinderen het leven kostte, maar nu heeft hij de technologische snufjes nodig om de ondergang van de CIA te voorkomen.

Geen koters
De plek waar Homeland de morele grens blijkt te trekken is het in gevaar brengen van kinderen. De dood van 82 kinderen zorgde ervoor dat Brody zich tegen zijn land keerde en een telefoontje van zijn dochter deed hem uiteindelijk weer van gedachten veranderen. In “Tin Man” is het de aanwezigheid van een kind in de auto van een doelwit dat Quinn overtuigt zijn zelfgemaakte bom niet op het voertuig te plaatsen. De keuze laat de operatie bijna in de soep lopen, maar een 007-momentje zorgt ervoor dat hij toch op tijd zijn missie kan voltooien. Een kleine actiesequentie is een aflevering die zich voornamelijk concentreert op de gevolgen van het vorige seizoen.

Voorlopige conclusie
Het derde seizoen laat de snelle thrillerwendingen van het tweede seizoen voorlopig achter zich. Men gaat terug naar het kleine karakter gedreven drama wat in seizoen één een grote rol speelde. Een gepaste keuze, gezien de harde reset van de afgelopen finale. De afwezigheid van Brody is ook begrijpelijk. Het schuilhouden vertaalt zich naar zijn afwezigheid in de levens van de andere karakters. Althans, zijn fysieke aanwezigheid. De krater die hij heeft achtergelaten zal voor het drama zorgen in deze eerste afleveringen. Homeland neemt voorlopig wat gas terug en dat lijkt een goede keuze.

Claire Danes
Damian Lewis

29 september 2013