What Maisie Knew - recensie

What Maisie Knew - recensie

Hoe een jong meisje speelbal wordt van gescheiden ouders.

Terwijl de ouders lopen te bekvechten, neemt Maisie de pizza van de pizzakoerier aan en eet de pizza samen met de oppas op. Op de achtergrond klinkt het gekibbel van de ouders als een eeuwige soundtrack onder het leven van het jonge meisje. Deze eerste scène van What Maisie Knew is treffend en keert keer op keer terug als een ogenschijnlijk eindeloze en hopeloze herhaling van zetten.

Echtscheiding
Het jonge meisje Maisie (Onata Aprile) zit gevangen in een ‘vechtscheiding’ van vader Beale (Steve Coogan) en moeder Susanna (Julianne Moore). Hoe de liefde tussen de twee zó heeft kunnen bekoelen, wordt langzaam duidelijk. Beale, een drukke narcistische zakenman, is zelden thuis en heeft vooral oog voor zijn eigen zaken en oppas Margo (Joanna Vanderham). Susanna is niet veel anders. Gevangen in een dood huwelijk vindt ze haar vlucht in een verlangen naar haar vroegere glamoureuze leven als zangeres in een rockband. De twee scheiden al snel en de huilende derde is Maisie die een speelbal wordt van haar egoïstische ouders. Na de scheiding trekt oppas Margo in bij vader Beale en de twee trouwen al snel. Susanna blijft ook niet achter en trouwt met de jongere goedbedoelende Lincoln (Alexander Skarsgård). Waar Susanna en Beale vooral met hun eigen levens bezig zijn, worden Lincoln en Margo teruggeworpen op elkaar en proberen ze te zorgen voor Maisie.

Verantwoordelijkheid nemen
What Maisie Knew is gebaseerd op Henry James’ boek met dezelfde naam. Hoewel dat boek een dikke eeuw geleden werd gepubliceerd, is het onderwerp uiteraard van alle tijden en zeker een iets dat vandaag de dag belangrijk is. Het nemen van verantwoordelijkheid is het centrale thema in zowel het boek als de film, waar de meeste volwassenen onbetrouwbare karakteristieken vertonen. Zowel Susanna als Beale vechten tot het bittere einde tegen elkaar en voor hun eigen recht op de voogdij, maar willen niet vechten voor hun gezamelijke kind. De relatie tussen Maisie en haar ouders is er een van constante teleurstelling en vergiffenis. Maar uiteindelijk werken de grappen van Beale en de cadeautjes van Susanna niet meer in op Maisie.

Maisie als uitgangspunt
Dat regisseurskoppel Scott McGehee en David Siegel ervoor heeft gekozen Maisie tot het centrum van hun film te maken helpt, zodat je als kijker als het ware over de schouder van Maisie alles meemaakt zoals zij het meemaakt. We zien hoe Maisie van de vreemde wereld om zich heen iets probeert te begrijpen. De keuze om, net als in Henry James’ boek, Maisie tot het centrum van de film te maken, is de juiste. Zoals ook Maisie alsmaar weer probeert te accepteren hoe haar ouders fouten maken en weer opkrabbelen, leeft ditzelfde gevoel ook bij de kijker die, net als haar, ook op een gegeven moment de handdoek in de ring gooit. De tere, lieflijke maar melancholische ondertoon van de soundtrack vult daarbij de momenten mooi aan en laat je met een bitterzoet gevoel achter.

What Maisie Knew laat zien hoe een ‘vechtscheiding’ van twee ouders een huilende derde achter kan laten. Alhoewel het verhaal over een echtscheiding wellicht niet het meest vernieuwende is, zijn er toch genoeg momenten die deze film naar een aardig niveau tillen.

Regisseurs:

Scott McGehee
David Siegel