Machete Kills - recensie

Machete Kills - recensie

Machete is back!!!

Machete was voor het eerst te zien toen het duo Quentin Tarantino en Robert Rodriguez samenwerkte om een ode te geven aan de B-film. Zij lanceerden samen Grindhouse (2007) die uit twee films bestond. Eén daarvan is Planet Terror van Robert Rodriquez en de andere is Deathproof van Quentin Tarantino. Tussen de twee films in verschenen neptrailers, waaronder één over een Mexicaanse federale  politieagent die met zijn favoriete wapen - een machete - iedereen in kleine stukjes hakte. Na deze explosieve trailer kon Rodriguez  er niet omheen: Machete (2010) moest en zou er komen. Het eerste deel dat drie jaar na de trailer werd uitgebracht, kreeg lovende kritiek. Daarnaast eindigde Rodriguez de film met deze krachtige aftiteling: “Machete will return in...Machete Kills…and…Machete Kills Again.”, waarmee hij het publiek beloofde een trilogie te maken van deze bizarre, bloederige, maar ook hilarische exploitatiefilm.

Sterrencast
Machete is terug en wordt nog steeds gespeeld door de 69- jarige acteur Danny Trejo. Daarnaast is de film overladen met sterren, waaronder Mel Gibson als een James Bond-achtige slechterik en Carlos Estevez - beter bekend als Charlie ‘Winning’ Sheen - als de ‘Amerikaanse’ President.  Ook vullen onder meer Antonio Banderas, Cuba Gooding Jr., Lady Gaga en Michelle Rodriguez de cast verder aan. Robert Rodriguez laat zien hoe zelfverzekerd hij is door Machete Kills te laten starten met een trailer van het vervolg: Machete Kills Again- In Space, met gastrollen van Leonardo Dicaprio en Justin Bieber die een soort mislukte R2D2 speelt. Rodriguez zet hiermee gelijk de hilarische toon voort waarmee hij Machete mee begonnen is.

Vuil werkje
Machete is dit keer in een nog moorddadigere toestand teruggekeerd om het vuile werk van de President op te knappen. Machete moet Kartelleider Mendez ‘the Madman’ (Demián Bichir) uitschakelen, maar hij heeft geen rekening gehouden met Mendez die zijn hart gekoppeld heeft aan een raket die hij van de wapenhandelaar Luther Voz(Mel Gibson) heeft gekregen. Deze raket staat gericht op Washington en Machete moet Mendez nu in leven houden om een nucleaire oorlog uit te sluiten. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt Machete opgejaagd door een groepje boze prostituees, een van identiteit veranderende huurmoordenaar, kickboksende klonen en het drugskartel. Ook smeedt de Star-Wars gefixeerde slechterik Luther Voz een geheimzinnig plannetje om de aarde ‘letterlijk’ te ontvluchten.

Camp
Eigenlijk doet het verhaal er niet toe, want die is net als alle bloederige actie te belachelijk voor woorden. Dit is juist de intentie en stijl van Robert Rodriguez die opnieuw zijn liefde voor camp en exploitatiefilms laat zien. Dit zijn kort gezegd films die de draak steken of meevaren met de trend van andere welbekende films onder de massa. Vaak hebben deze films een laag budget en hebben ze niet echt een moralistisch verhaal.  Ook is het verhaal vaak ondergeschikt aan de kenmerkende elementen zoals geweld, seks, naaktheid, drugs, sensatie en vernieling. Machete Kills heeft dat allemaal en gaat daarmee expres over de top.

Net als de eerste Machete weet Robert Rodriguez opnieuw een hilarische ode af te geven aan zijn favoriete filmgenre. Machete Kills is van hetzelfde kaliber. Voor iedereen die de film voor het eerst gaat zien, mag het duidelijk zijn dat dit op en top camp is. Dit komt voornamelijk door de kitscherige sfeer die de film met zich meedraagt en dat het verhaal ondergeschikt is aan de over de top actie. Machete Kills bewijst dat dit genre nog steeds in de bios mag bestaan zonder gelijk op dvd te verschijnen. Het plot voelt misschien dodelijk aan voor de film, maar gelukkig maakt de belofte voor het vervolg - door middel van een trailer - dat helemaal goed.

Robert Rodriguez

Mel Gibson
Charlie Sheen