The Young and Prodigious T.S. Spivet - recensie

Een ode aan de fantasie en de grenzeloze kindertijd.

De Franse regisseur Jean-Pierre Jeunet is het meest bekend van zijn dromerige Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001) met Audrey Tautou. Donkerder en minder zoet waren zijn eerdere films Delicatessen (1991) en La Cité des Enfants Perdus (1995). Ondanks deze verschillen hebben Jeunets films altijd een herkenbare signatuur. De fantasie en het surreëele hebben altijd de overhand en de kleuren worden door hem tot over-de-top Technicolor opgevoerd. In de meeste van zijn films pakt deze combinatie goed uit, alleen zijn Amerikaanse regie van Alien: Resurrection (1997) stelde enorm teleur. Zijn nieuwste film, The Young and Prodigious T.S. Spivet, is zijn tweede Engelstalige film, maar doet gelukkig de mislukte Alien-film meteen vergeten.

Vogel
The Young and Prodigious T.S. Spivet draait om de twaalfjarige Tecumseh Sparrow Spivet, kortweg T.S. Zijn middelste naam komt volgens zijn moeder vanwege een vogel die bij zijn geboorte tegen het raam vloog. Waar of niet, fantasie en creativiteit is iets wat in ieder geval in hoge mate bij de jonge onderzoeker aanwezig is. Hij tekent als de beste, probeert als een jonge ontdekker uitvindingen te doen en wil de wereld verkennen. Maar zijn moeder is druk met het opprikken van insekten, zijn vader een fanatieke cowboy en zijn zus wil alleen maar met een miss-verkiezing meedoen. Maar dan doet voor T.S. de mogelijkheid zich voor de afgelegen ranch waar ze wonen te ontvluchten. Hij krijgt het bericht dat de door hem uitgevonden perpetuum mobile - een eeuwig bewegend apparaat - een belangrijke prijs heeft gewonnen bij het Smithsonian Institute in Washington. Alleen weten ze er niet dat de maker ervan een twaalfjarige jongen is.

Pop-up
Jeunet laat op een prachtige manier de road trip van T.S. van de American Midwest naar de oostkust zien, met pop-upboeken die openklappen, geanimeerde landkaarten en een prachtig in beeld gebracht landschap. De 3D-effecten die hierbij worden gebruikt, versterken het magisch-realisme van de film. Droom en werkelijkheid lopen soms dwars door elkaar. Daarnaast ontmoet T.S. onderweg mensen die, vaak als eigenzinnige eenlingen, mooi bij deze sfeer aansluiten. De melancholische sfeer van een onbezorgde kindertijd wordt zo prachtig in beeld gevangen.

Geweer
Maar naast deze ode aan de fantasie en de creativiteit worden ook zwaardere thema's niet uit de weg gegaan. Zo verwijt T.S. zichzelf dat hij zijn tweelingbroer tijdens het spelen met een geweer om het leven heeft gebracht, iets wat nog steeds doorwerkt in het gezin. Hierdoor worden de personages ook wat meer uitgediept. Met name Kyle Catlett als de jonge T.S. Spivet maakt in zijn filmdebuut grote indruk. Hij zet met veel overtuiging een vroegwijs en dromerig jongetje neer. Prima zijn verder ook Callum Keith Rennie als zijn vader en Helena Bonham Carter als zijn moeder. Vaste Jeunet-acteur Dominique Pinon is als 'Two Clouds' met zijn karakteristieke uiterlijk ook weer aanwezig.

Jean-Pierre Jeunet heeft met The Young and Prodigious T.S. Spivet - na zijn mislukte Alien-film - nu wel met succes een Engelstalige film gemaakt die - al is hij voor een groot deel in Canada gedraaid - zijn magisch-realisme combineert met een typisch Amerikaans genre als de road-movie. Kyle Catlett overtuigt als de jonge wetenschapper T.S. Spivet. De film is een ode aan de rijke (kinder)fantasie met 3D-effecten die effectief worden gebruikt. Jeunet laat met hiermee wederom zien een meester in dit genre te zijn.

Jean-Pierre Jeunet

Helena Bonham Carter
Judy Davis