Oldboy - recensie

Oldboy - recensie

In 2003 kreeg de Koreaanse film Oldboy al snel een cultstatus. Nu, tien jaar later waagt regisseur Spike Lee zich aan een Engelstalige remake. Voegt deze wat toe of kan je beter (nog een keer) het origineel bekijken?

De Koreaanse film Oldboy kreeg na de release in 2003 niet alleen een trouwe schare aanhangers, ook won de film de Juryprijs op het filmfestival in Cannes, naast talloze andere prijzen op diverse festivals. Ondanks het feit dat het geen wereldwijde boxoffice-hit was, is het een zeer invloedrijke film geweest wat betreft stijl en narratief en katapulteerde het de filmcarrière van regisseur Park Chan-Wook.

Remake
Vlak na de release werd al druk gesproken over een Amerikaanse remake. Als eerste circuleerde de naam van Justin Lin (regisseur van de Fast & Furious franchise), in 2008 gevolgd door Spielberg als regisseur met Will Smith in een grote rol. Een jaar later was dit van de baan en kwam Spike Lee in het vizier met Josh Brolin als hoofdrolspeler. De rest van de cast kwam hortend en stotend in de jaren erna tot stand, met Samuel L. Jackson, Sharlto Copley en Elizabeth Olsen als belangrijkste spelers. Voor Samuel Jackson en Spike Lee was het sinds Jungle Fever (1991) weer de eerste samenwerking. Rond de film bleef het lang stil, met embargo's rond voorvertoningen, volgens Lee om de plottwist niet te verraden. Terwijl die toch bijna rechtstreeks is gekopieerd van het origineel.

Revenge-thriller
Het verhaal is een klassieke revenge-thriller.  Reclamegoeroe Joe Doucett (Josh Brolin) is een nare en egocentrische man die in een scheiding ligt en zijn werk belangrijker vindt dan de verjaardag van zijn dochter. Als hij 's avonds laat in de regen door Chinatown struint en bij een vriend langs wil gaan, verdwijnt hij kort daarna van de aardbodem. Hij wordt wakker in een cel zonder te weten hoe hij daar is gekomen. Via een tv houdt hij wat contact met de buitenwereld. Zo hoort hij ook dat hij wordt beschuldigd van het vermoorden van zijn vrouw. Twintig jaar lang zit hij vast, tot hij zonder enige reden wordt vrijgelaten. Dan begint zijn zoektocht naar degenen die hem dit hebben aangedaan, met een bizarre uitkomst.

Bloedeloos
Spike Lee heeft zich keurig aan het originele verhaal gehouden, met slechts wat kleine aanpassingen. Toch - of juist hierdoor - is het een wat bloedeloze film geworden. De visuele kracht van het camerawerk uit het origineel is vervangen door saaie standaard beelden, de vechtscènes zijn ongeïnspireerd gefilmd, de soundtrack doet erg conventioneel aan en de dialogen zitten vol met filmclichés. Er is een Hollywood sausje over de film gegoten die het geen goed doet, met het pathetische einde als summum. Toch is het geen slechte film. Er wordt zeer behoorlijk in geacteerd, met name door Josh Brolin en Samuel L. Jackson, de film ziet er verzorgd uit en je ziet dat Spike Lee echt heeft geprobeerd een mix van Hollywood en Aziatische cinema te maken, inclusief een paar mooie eerbetonen aan het origineel.

Natuurlijk moet de film op zichzelf kunnen staan, maar na het bekijken van Spike Lee's Oldboy krijg je toch vooral zin om het origineel uit 2003 (weer) te bekijken. Oldboy is een prima verzorgde film met solide acteerprestaties, maar het mist de scherpte en dynamiek van de versie van Park Chan-Wook. Interessant maar bloedeloos. En dat kan geen compliment zijn voor een film waar dit rode spul veelvuldig van het scherm af spat.

Spike Lee

Josh Brolin
Sharlto Copley