Tanta Agua - recensie

Tanta Agua - recensie

Tanta Agua is een ideale comedy-drama voor het hele gezin.

De ouders van Lucia en haar jongere broertje Federico zijn gescheiden en nu wonen zij samen met hun moeder. Om wat tijd met hen te besteden, besluit hun vader Alberto om samen met hen een week op vakantie te gaan. Hij heeft een vakantiehuisje gehuurd in een resort, gelegen in een van de meest bijzondere natuurgebieden van Uruguay. Zijn plannen om leuke uitstapjes te maken en te zwemmen in het zwembad lijken echter letterlijk in het water te vallen. Wanneer ze aankomen regent het, en de regen zal bijna de gehele week aanhouden. De titel Tanta Agua is dan ook toepasselijk: het betekent 'Zo veel water.'

Federico
Tanta Agua is geregisseerd door Ana Guevara en Leticia Jorge, twee vriendinnen die samen communicatiewetenschappen studeerden en in 2007 en 2009 twee korte films maakten. Deze films werden goed ontvangen op verschillende filmfestivals over de gehele wereld, waarna ze met Tanta Agua hun eerste lange speelfilm hebben gemaakt. Ze brengen de familievakantie op een zeer herkenbare manier in beeld en doen dat met veel humor. Hierdoor krijgen we bovendien veel sympathie voor de goed uitgewerkte personages. Daarbij moet wel gezegd worden dat ze soms iets te veel puur vanuit hun eigen ervaring schrijven. De film is op zijn best wanneer het zich focust op het typische tienergedrag van Lucia en op haar relatie met haar vader. Guevara en Jorge weten echter niet altijd goed wat ze met Federico aanmoeten, waardoor het nooit een driedimensionaal, realistisch personage wordt en Federico soms naar de achtergrond verdwijnt. Het is jammer dat we geen enkele scène zien van de avonturen van Federico en zijn vriendje. Zeker ook omdat de scènes tussen Lucia en een vriendin ijzersterk zijn.

Lucia en Alberto
Sowieso zijn alle scènes waarin de focus ligt op Lucia of haar vader ijzersterk. Dat komt, zoals al eerder gezegd, omdat hun personages zo goed uitgewerkt zijn. We begrijpen volledig waarom Alberto's vrouw van hem zou willen scheiden. We begrijpen echter ook heel goed waarom ze ooit van hem gehouden heeft. Het is een goed mens, die veel liefde heeft voor zijn kinderen. Hij kan echter ook enorm vermoeiend zijn. Hij is een chiropractor die met alle gasten probeert aan te pappen. Daarnaast kan hij soms een enorme slons zijn. Lucia kan zich soms enorm aan ergeren, maar de film maakt goed duidelijk dat dit volstrekt normaal tienergedrag is. Bovendien wordt ook duidelijk dat zij enorm van hem en haar broertje houdt, al weet ze ook hoe ze haar vader kan manipuleren als dat nodig is. Ze is rond de 17/18 jaar en heeft dus een leeftijd bereikt waarop ze net als alle tieners een beetje onzeker is. Lucia is met andere woorden een vrij normale tiener, en er zijn weinig recente films geweest die op zo'n realistische en begripvolle manier het leven van een tiener presenteren.

In Tanta Agua volgen we de avonturen van een gescheiden vader die met zijn twee kinderen op vakantie gaat. De personages van de vader en zijn dochter Lucia zijn ijzersterk uitgewerkt. Dat geldt wat minder voor het personage van Federico, maar dat neemt niet weg dat dit een zeer leuke film is met veel humor, sympathieke personages en herkenbare situaties.

Regisseurs:

Ana Guavara
Leticia Jorge