Lone Survivor - recensie

Lone Survivor - recensie

Lone Survivor is een ietwat overdreven liefdesverklaring aan de Amerikaanse soldaten, maar zeker ook geen hersenloze oorlogspropaganda. Het is alleen wel wat saai.

Lone Survivor is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Navy Seal Marcus Lutrell, die in de film door Mark Wahlberg wordt gespeeld. Op 28 juni 2005 werd hij samen met drie andere Navy Seals op verkenning gestuurd in de Afghaans bergen. Het doel van deze missie (codenaam Operation Red Wings) was het identificeren van Talibanleider Ahmad Shah. Eenmaal in de bergen werd het vierkoppige team bij toeval ontdekt door een stel lokale geitenhouders. Volgens het legerprotocol moesten ze de onschuldige boeren laten gaan, maar hierdoor kwam het team wel in gevaar. Eenmaal terug in het dorp sloegen de boeren immers alarm, waarna de Taliban achter de Navy's aan kwam. Lutrell en zijn mannen vluchtten en riepen om versterking, maar die kwam veel te laat. Uiteindelijk stierven er tijdens de missie 8 Navys en 11 'gewone' soldaten, met Marcus Lutrell als 'lone survivor.' Sinds de Tweede Wereldoorlog had een missie van de Navy Seals niet zoveel slachtoffers gemaakt.

Sober
Dit verhaal is verfilmd door regisseur Peter Berg, wiens vorige film Battleship in alle opzichten een flop was. Toch is Berg geen slechte regisseur. Zo heeft hij met Hancock en The Kingdom twee hele aardige films gemaakt. In de VS is hij echter voornamelijk bekend als bedenker van de zeer sucesvolle tv-serie Friday Night Lights, over een American Football team. De serie betekende de grote doorbraak van acteur Kyle Chandler (The Wolf of Wall Street) en was zo succesvol dat Berg ook een bioscoopfilm mocht maken die er op gebaseerd was. Zijn nieuwste film Lone Survivor begint sterk. Het is een veel soberder film dan de gemiddelde oorlogsfilm uit Hollywood. Berg toont op een realistische wijze hoe Amerikaanse soldaten leven en werken op een legerbasis. De dialogen zijn nogal overdreven militaristisch en niet zo boeiend als Berg lijkt te denken, maar dat is in dit geval niet eens zo heel erg. We krijgen het gevoel dat dit een realistische weergave is van hoe militairen met elkaar praten. Wanneer Operation Red Wings begint, toont Berg ook dat hij het geduld kan opbrengen om langzaam spanning op te bouwen en het werk van de Navy's te observeren. Al deze scènes worden vergezeld door enkele zeer mooie shots en een soundtrack die goed past bij het verhaal.

Voorspelbaar
De film wordt helaas een stuk minder vanaf het moment dat de Navy's in aanraking komen met de Afghaanse geitenhouders. Deze worden, zelfs naar de maatstaven van de gemiddelde Amerikaanse oorlogsfilm, wel op een zeer stereotiepe manier gepresenteerd. Daarnaast wordt de film steeds minder boeiend om naar te kijken. Het gevecht tussen de Taliban en de Navys neemt een groot gedeelte van de rest van de film in beslag. Aangezien de film Lone Survivor heet en de enige ster in de cast Mark Wahlberg is, weten we precies hoe het gaat aflopen. Deze scènes bestaan hierdoor voornamelijk uit voorspelbaar en eindeloos wapengekletter. Bovendien leren we de meeste van de personages nooit echt kennen, waardoor hun dood ons nooit erg raakt.

Geweld
Berg verdient wel lof voor het feit dat hij het geweld op geen enkele manier verheerlijkt. Enkele van de scènes waarin de pijn van de Navy's wordt getoond, zijn echt gruwelijk. Dat komt niet alleen door wat er in beeld wordt gebracht, maar ook door de geluidseffecten. Lone Survivor is voor een Oscar genomineerd in de twee geluidscategorieen en dat is volledig terecht. In enkele scènes die wel indrukwekkend zijn, vallen de Navy's op keiharde rotsen en we horen bijna hun botten breken. Dit is dus geen film die het de toeschouwers makkelijk maakt en daar valt Berg, zoals eerder gezegd, wel voor te prijzen. Het is wel jammer dat deze aanpak niet tot al te bijzondere inzichten leidt. De boodschap van de film dat oorlog slecht is, is al uitgedragen door veel andere, en vaak ook betere films. Daarnaast laat Berg in het laatste deel van de film deze aanpak voor wat het is en maakt hij van Lone Suvivor de zoveelste clichématige oorlogsfilm.

Lone Survivor vertelt het verhaal van de mislukte missie Operation Red Wings. Het is een nogal onevenwichtige film die soms volstrekt afwijkt van de gemiddelde Amerikaanse oorlogsfilm en af en toe juist volledig alle clichés van dat genre omarmt. Wie geïnteresseerd is in oorlogsfilms kan er zeker naar toe gaan, maar dit is geen film voor mensen die niet zo goed tegen geweld kunnen.

Peter Berg

Emile Hirsch
Taylor Kitsch