Hartenstraat - recensie

Hartenstraat - recensie

Deze schets van een Amsterdamse straat blijft steken in karikaturen die als los zand aan elkaar hangen.

Bijna iedereen kent wel de ‘9 straatjes’ in de Amsterdamse binnenstad, de negen dwarsstraten dwars door de grachtengordel met hippe modezaken en trendy koffieshops. Het is een dorp binnen de stad, dat op sommige dagen overspoeld wordt door toeristen en dagjesmensen. In één van deze pittoreske en populaire straatjes speelt zich het speelfilmdebuut van actrice  en theatermaakster Sanne Vogel af: Hartenstraat.

Uitgedoofde relatie
Hartenstraat is een romantische feelgoodkomedie en speelt zich daarom niet toevallig af in de straat die de liefde al bijna in zijn naam heeft. Iedereen is op zoek naar de ware of wil ontsnappen uit de sleur van de huidige relatie. Zo zien we Daan (Marwan Kenzari) die net gescheiden is en met zijn dochtertje Saar boven zijn traiteurzaak woont, Katje (Bracha van Doesburgh), de kille eigenaresse van een ultra-hippe modewinkel en het homostel Rein (Egbert-Jan Weeber) en Jacob (Sieger Sloot) die hun wat uitgedoofde relatie wat nieuw leven in willen blazen door vreemd te gaan met de aantrekkelijke Wesley (gespeeld door Jan Kooijman). Tot slot is er nog het oudere echtpaar Bep en Aart, gespeeld door Kitty Courbois en Frits Lambrechts, de sexueel geladen Bas (Tygo Gernandt), de fladderige Mirjam (Susan Visser), de hysterische Mara (Georgina Verbaan).

Karikaturen
Het vereist nogal wat om met al deze uiteenlopende personages een goede eenheid in de film aan te brengen. Helaas slaagt Hartenstraat hier totaal niet in. Bijna alle personages worden door de flauwe en ongeloofwaardige dialogen karikaturen die geen enkele chemie met elkaar hebben en waar je je als kijker dan ook slecht mee kan indentificeren. De opbloeiende liefde tussen Daan en Katje - de rode draad van de film - komt hierdoor dan ook compleet uit de lucht vallen.  Kenzari is een goed acteur, maar lijkt in Hartenstraat voornamelijk als pin-up te worden gebruikt door met zijn gespierde blote lijf door de straat te lopen. Georgina Verbaan probeert de gekte van haar personage nog enigszins vorm te geven, maar de andere rollen blijven zo plat als wat, net als de geestig bedoelde zinnen die de cast moet uitspreken.

Relatieplanet
Door de talloze clichés in het script, de onnatuurlijke dialogen en het zwanenthema valt het des te meer op dat we ook naar lange product-placements zitten te kijken van Relatieplanet.nl ("de grootste neukdatabase van Nederland") en Car2Go, de kleine electrische huurauto's. Sanne Vogel, die als actrice en theatermaakster, interessant werk heeft laten zien, laat hier de kansen liggen. Het geheel maakt een wat stuurloze indruk en is een groot contrast met het zeer geslaagde Chez Nous dat vorig jaar uitkwam en ook een vriendengroep in een Amsterdamse straat schetste. Alleen ging het toen om mensen waar je je als kijker veel dichter bij voelde staan. De soundtrack van Perquisite en de titelsong Street of Hearts van Niels Geusebroek weet dat gevoel in Hartenstraat bij vlagen als enige wel over te brengen.

De bewoners uit de Hartenstraat zijn haast cartooneske personages, waardoor je je maar moeilijk kan inleven in hun zoektocht naar de liefde. Ondanks de veelbelovende cast is het een obligate film geworden, met Georgina Verbaan en de soundtrack als enige lichtpuntjes.

Sanne Vogel

Tygo Gernandt
Marwan Kenzari