August: Osage County - recensie

August: Osage County - recensie

Sterke film over een tragisch disfunctionele familie waarbij de lijn tussen drama en komedie dun is.

Bruiloften en begrafenissen zijn vaak spaarzame momenten waarop families elkaar weer eens zien en bij elkaar komen. Zo is het ook in het geval van de familie in August: Osage County. Echter is deze hereniging van familieleden er geen van gezellig bijeen komen en bijkletsen. Reden voor deze afwezigheid van gezelligheid is niet zozeer dat het om een begrafenis gaat maar de complete disfunctionaliteit en soms zelfs complete verdorvenheid van de familieleden. Klinkt als een zwaar drama zou je zeggen, maar de film bevat ook een grote dosis humor. Zwarte humor uiteraard.

Het leven is erg lang
Spil in het web in de familie is Violet Weston (subliem gespeeld door Meryl Streep). Ze leeft samen met haar man Beverly (Sam Shepard) in een groot en enigszins vervallen landhuis op het platteland van Oklahoma. Beverly, een alcoholist en tevens intellectueel, besluit op een warme zomerdag dat hij het leven niet langer kan verdragen. “Het leven is erg lang” vertelt hij en voor Beverly heeft het leven lang genoeg geduurd. Nadat hij verdwijnt, worden alle familieleden bijeengeroepen. Het hete kleffe weer dat heerst in Oklahoma voorspelt niet veel goeds en na de warme begroetingen tussen de familieleden duurt het niet lang voordat de bom ontploft.

Sterke vrouwen
Centraal in de film staat zoals gezegd de sterke vrouw Violet (Streep). Ze kampt met kanker en ziet dit als reden om flink aan de medicijnen te gaan. Haar drie dochters hebben allemaal hun eigen problemen. Meest interessant is dochter Barbara (gespeeld door Julia Roberts die ook het predicaat subliem meer dan verdiend) die de andere sterke vrouw in de film vertegenwoordigt. Echter kent deze sterkte van moeder en dochter ook donkere oorzaken. Tegenslagen en teleurstellingen in beide levens hebben naast een overlevingsdrang ook twee verharde personen opgeleverd die het vermogen voor liefde niet meer in zich hebben. De uitbeelding van de relatie tussen Barbara en Violet is een van de fundamenten van deze film.

Schouwspel
Oneerlijk zou het zijn om alleen Meryl Streep en Julia Roberts te noemen als het gaat om het neerzetten van driedimensionale personages. De andere leden van de indrukwekkende cast (waaronder Chris Cooper, Margo Martindale, en Julianne Nicholson) zetten tevens mooie rollen neer. Hier moet de film, die is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Tracy Letts, het ook echt van hebben. De kennismaking met de personages en het spel binnen deze disfunctionele familie levert een fenomenaal mooi schouwspel op dat zelden verveelt. Wat misschien nog knapper is, is de dunne lijn tussen komedie en drama waarop de film balanceert. De lach en de traan liggen in deze film dan ook zeer dicht bij elkaar.

August: Osage County is nu dan eindelijk in Nederland te zien. De indrukwekkende cast, met Meryl Streep en Julia Roberts voorop, slaagt erin een waar zwart komisch schouwspel neer te zetten. Reken echter niet teveel op het komische element in de film want uiteindelijk is de tragedie van deze bedorven familie overheersend.

John Wells

Benedict Cumberbatch
Ewan McGregor