3 Days to Kill - recensie

3 Days to Kill - recensie

CIA-agent Ethan heeft nog maar drie maanden te leven en wil de tijd die hem rest doorbrengen met zijn dochter. Als er een experimenteel geneesmiddel beschikbaar blijkt te zijn, is er hoop voor Ethan. Het is alleen niet gratis.

Ethan Renner (Kevin Costner) is een CIA-agent die als missie heeft een belangrijke schurk, genaamd De Albino, te elimineren. Echter, op het moment suprême zakt hij in elkaar en De Albino weet te ontsnappen. In het ziekenhuis komt Ethan erachter dat hij een hersentumor heeft met uitzaaiingen naar de longen. In de drie maanden die hem nog resten, wil Ethan het contact met zijn ex-vrouw Christine (Connie Nielsen) en dochter Zoey (Hailee Steinfeld) herstellen. In eerste instantie staan zij wat wantrouwig tegenover zijn plotselinge belangstelling, maar als Ethan Christine belooft dat hij gestopt is bij de CIA laat ze hem toe in hun levens in de wetenschap dat ze langzaam afscheid van elkaar zullen moeten nemen. Als CIA-topvrouw (Amber Heard) Ethan een experimenteel geneesmiddel toeschuift, lijkt de kans op een langer leven nabij. Er zit echter wel een addertje onder het gras: de verzwakte Ethan moet alsnog de klus met De Albino klaren.

Emotioneel hart
Regisseur McG noemt zichzelf een typisch Amerikaanse filmmaker en dat is hij natuurlijk ook. Hij maakte Charlie’s Angels en Terminator Salvation. Toen hij de kans kreeg om een script van Luc Besson op locatie in Parijs te filmen, hapte hij meteen toe. Deze internationale ervaring zou hem uitdagen te experimenteren met zijn typisch Amerikaanse filmstijl. Nieuw voor McG was ook het script dat draait om actie en spanning, maar uiteindelijk een emotioneel hart heeft.

The Bodyguard
De eerste tien minuten van 3 Days to Kill geven een verkeerd signaal af: het knallende geluid van vuurwapens, een wilde achtervolging en een hoop lijken horen onmiskenbaar bij een keiharde actiefilm. Als snel blijkt dat deze film zich meer richt op het hart dan op de adrenaline en daarin herkennen we ook de stempel van Luc Besson. Eenzelfde soort balans zagen we ook in Leon. In 3 Days to Kill gaat die combinatie alleen wat minder goed samen. Het dramatische gedeelte van de film is vele malen interessanter dan het actiegedeelte. Dat laatste neemt ook weinig originele vormen aan: zo is er wederom een Duits sprekende slechterik. Je vraagt je op een gegeven moment niet meer af of Ethan De Albino nog te pakken krijgt, je wilt weten of de band met zijn dochter en ex-vrouw weer beter wordt. Ook de manier waarop Ethan het contact met zijn dochter probeert te herstellen is aandoenlijk en bij vlagen humoristisch, zoals de scène in de nachtclub die sterk aan zijn rol in The Bodyguard doet denken.

CIA-klus
McG was er al een beetje bang voor en waarschuwde Amber Heard dat ze ‘krachtig’ moest spelen aangezien Kevin Costner een overheersende indruk op het scherm kan maken. Amber Heard is een prachtige vrouw om naar te kijken, maar tot nu toe wordt ze steevast getypecast als femme fatale. Ze heeft nog geen noemenswaardige acteerprestatie neergezet en ook nu weer is haar verschijning het enige dat blijft hangen. Haar personage is oppervlakkig en weinig sympathiek. Daarnaast speelt ze Ethans baas, en heeft ze zogenaamd al jaren ervaring heeft bij de CIA. Dat is ongeloofwaardig en daarom is de hele plot met de CIA-klus niet meer dan een onderbreking van waar het echt om draait. Je hoeft trouwens ook geen medicijnen te hebben gestudeerd om te je af te vragen of een terminale patiënt wel in staat is om in zijn eentje een hele groep slechteriken uit te schakelen.

Vrouwen
 De belangrijkste vrouwen in Ethans leven worden overigens prima vertolkt door Connie Nielsen en Hailee Steinfeld die absoluut niet vervagen naast Costner. Nielsens invulling van de rol is oprecht en fris en Steinfeld speelt de koppige, maar onzekere puber treffend. Het is alleen jammer dat ze in de verste verte niet op Costner of Nielsen lijkt.

De titel van de film is een beetje misplaatst, 3 Days to show your daughter that you love her, zou beter passen. De film heeft het emotionele hart op de juiste plaats en wordt mede door de goede vertolkingen van de hoofdrollen niet te sentimenteel. Het actiegedeelte van de film is echter waardeloos door de ongeloofwaardigheid van Amber Heard en de het complete gebrek aan originaliteit in het script.

McG

Kevin Costner
Amber Heard