2 Broke Girls seizoen 2 - dvd recensie

2 Broke Girls seizoen 2 - dvd recensie

Twee serveersters met een droom, maar daar is geld voor nodig. Nogal lastig als dat precies hetgeen is dat je niet hebt….

2 Broke Girls begon als het verhaal over Caroline (Beth Behrs) die Max (Kat Dennings) introk omdat haar vader werd opgepakt voor fraude. Omdat haar rijke vader in de gevangenis zit en al haar bezittingen zijn ingenomen, heeft Caroline net als Max geen cent te makken. Max, die haar hele leven al aan de grond zit en dat veelvuldig laat blijken, lijkt te moeten wennen aan de materialistische instelling van Caroline. Het blonde prinsesje moet daarentegen heel veel moeite doen om zich door het zware geldloze bestaan te slaan. Terwijl ze beiden het grootste gedeelte van hun dag vullen met het werken in een eettent, hebben ze genoeg tijd om te dromen over hun eigen cupcake-zaak. Max bakt al jaren cupcakes voor het restaurant, en Caroline besluit haar zakelijke kant te laten gelden door er werk van te maken. In de loop van het eerste seizoen raken Max en Caroline steeds beter bevriend en besluiten ze uiteindelijk serieuze stappen te ondernemen om hun droom te verwezenlijken. Helaas betekent dit voor de twee vriendinnen dat ze nog harder zullen moeten werken dan ze voorheen al deden.

Glazuur
De glans is er een beetje vanaf bij 2 Broke Girls, al is het de vraag of die het eerste seizoen al aanwezig was. Het feit dat Caroline nog ontzettend blijft hangen op haar leven als rijkeluiskindje blijkt steeds ongeloofwaardiger. Gelukkig worden de kleine grappen die leunen op dit gegeven steeds meer ondergeschikt aan een grotere verhaallijn, namelijk de droom van Max en Caroline om hun eigen cupcake-winkel te openen. Als ze een perfecte ruimte ontdekken om ‘Max’s Homemade Cupcakes’ te openen, besluiten ze alles te doen om van hun wens realiteit te kunnen maken. Ondertussen wordt het wel heel zoet als Caroline een nieuwe liefde tegen het lijf loopt, al lopen beide dromen het niet zo vlekkeloos als gehoopt.

Caroline
In het tweede seizoen ligt de focus heel erg op Caroline. En niet alleen haar liefdesleven, haar aanpassingsproblemen en de moeizame band met haar vader staan centraal. De droom om ‘Max’s Homemade Cupcakes’ te openen lijkt vooral Caroline erg te motiveren en zij blijkt dan ook de drijvende kracht te zijn achter het realiseren van de winkel. Zoals ook in seizoen 1 is Max de cynische clown die een tegenwicht biedt voor Caroline’s optimisme en haar neurotische aard. De dynamiek tussen Kat Dennings en Beth Behrs is vermakelijk, maar zeker na het eerste seizoen niets vernieuwends. De twee lopen tegen allerlei hectische situaties aan, maar laten zich nooit uit het veld slaan. Er is af en toe een glimp op te vangen van de hechte vriendschap tussen de serveersters, maar het grootste gedeelte van de afleveringen wordt uiteindelijk gespendeerd aan humoristische situaties, waarbij een hoge dichtheid aan oneliners zelden een uitzondering is.

Extra’s
De extra’s bestaan voornamelijk uit interviews en terugblikken met de cast en crew. Er wordt ingegaan op het maken van de serie, waarbij interessante details over de schrijvers en makers worden aangehaald. Er is een speciaal segment voor de excentrieke buurvrouw van Max en Catherine, Sophie Kachinsky (Jennifer Coolidge), maar in de realiteit is dit vergelijkbaar met de andere extra’s. Voor de echte fans is het interessant om inzicht te krijgen in het idee achter de serie, maar voor de reguliere kijker zal het weinig toevoegen. Een komedie-serie zonder bloopers is onmogelijk, dus ook deze behoren tot een van de vier extra’s die de dvd-box telt.

2 Broke Girls is geen kwaliteitsserie, ook niet op komedie-gebied. Het staat bol van slechte (seks-gerelateerde) grappen, strooit met ongeloofwaardige stereotypes en lijkt nooit echt ergens heen te gaan. Maar toch is er iets aan de serie waardoor je blijft kijken. Misschien kun je dit het best vergelijken met eten bij een fastfoodtent. Het is vunzig, eigenlijk niet lekker, maar wel snel en gemakkelijk. De serie, van de hand van schrijver Michael Patrick King (Sex and the City), is het meest in de lijn van de sitcom’s die in de jaren ’90 van de vorige eeuw de kijkbuis regeerden. Het is erg Amerikaans, en voelt in vergelijking met meer geraffineerde komedieseries van nu als een vreemde eend in de bijt. De verborgen charme van deze serie ligt dan ook daar. Je weet als kijker exact wat je elke aflevering kan verwachten, en wordt dan ook netjes op je wenken bediend. Maar wie meer wil dan continu sarcasme, voor de hand liggende seksgrappen en het decollete van Kat Dennings biedt ook seizoen 2 geen uitkomst.

21 maart 2014

480 minuten