• Recensies » TV-series
Girls seizoen 3 - recensie

Girls seizoen 3 - recensie

De confronterende spiegel die Lena Dunham de generatie zoekende twintigers voor houdt.

Jarenlang werden we doodgegooid met 'vrouwenseries' waarin de hoofdpersonen stuk voor stuk te mooi waren, waar werd ontbeten met champagne en de designerschoenen ons om de oren vlogen. Beverly Hills 90210, Melrose Place, Sex and the City, The O.C., Gossip Girl, 90210...fabelachtige dramaseries waarin de beter bedeelden in de maatschappij ons overspoelden met hun luxeproblemen. Waar drugsverslaving werd geromantiseerd, mensen zich om de haverklap verloofden, hotels en cafe's werden gekocht door negentienjarige erfgenamen en waarbij de rode draad meestal bestond uit gecompliceerde romantische verlangens. We slikten het allemaal als zoete koek. Totdat schrijfster en regisseuse Lena Dunham (Tiny Furniture) besloot dat het tijd was voor iets anders.

Hannah & co.
Girls blijft toch de grote Hannah Horvath show (gespeeld door Lena Dunham zelf). Niet alleen is ze het middelpunt van de serie, ook binnen haar vriendengroep eist ze de meeste aandacht op. Nu ze samen woont met haar grote liefde Adam (Adam Driver), bezig is met haar boek en haar dwangneuroses onder controle heeft, lijkt het beter met haar te gaan dan ooit. Dit in tegenstelling tot haar beste vriendin Marnie (Allison Williams), die na haar breuk met Charlie terug is ingetrokken bij haar moeder en haar dagen voornamelijk slijt met het zwelgen in zelfmedelijden. Shoshanna (Zosia Mamet) is op seksueel gebied totaal ontspoord en compenseert de gemiste momenten uit haar jeugd door veel te feesten en te drinken, met negatieve gevolgen voor haar studie. Na haar plotselinge verdwijning duikt Jessa (Jemima Kirke) weer op, dit keer in een afkickkliniek, waar ze meer bezig is met het uitlokken van anderen dan dat ze zich richt op haar herstel. Met de mannen in de serie lijkt het in ieder geval een stuk beter te gaan. Adam leert zich steeds meer open te stellen en ontdekt eindelijk wat hij wil in zijn leven, en Ray (Alex Karpovsky) is prima op zijn plek als manager van de koffiezaak 'Ray's'.

Naakt
Zoals ook in de voorgaande seizoenen het geval was, geeft Girls zich eveneens in dit derde seizoen op alle fronten bloot. De momenten die andere series ontwijken, zoals naakt op de wc zitten, een t-shirt aantrekken tijdens het bellen of het dragen van een veel te kleine bikini worden juist uitgebreid in beeld gebracht. Maar niet alleen het letterlijke bloot zorgt ervoor dat de serie soms ongemakkelijk persoonlijk voelt. Hoe dichter het einde van het seizoen in zicht komt, hoe meer kwetsbare kanten we te zien zullen krijgen van de hoofdpersonen. Hoe goed het met sommige mensen ook lijkt te gaan, diep van binnen zijn ze allen fragiel en op zoek naar antwoorden die ze niet zullen vinden, zeker niet bij elkaar. Girls is geen serie waarbij de kijker zal opkijken naar de hoofdpersonen, maar eerder een waarin er in extreme vorm herkenbaarheid wordt gecreeërd op emotioneel gebied. Want Girls confronteert, het wijst ons op de kleine imperfecties die in ons schuilen. Het feit dat we ons eerder druk kunnen maken onze carriere dan over het feit dat een collega sterft. Dat maakt Girls onuitstaanbaar, omdat het de dingen zijn die we helemaal niet willen weten over onszelf. Dunham slaagt er wederom in een heel seizoen te vullen met non-problemen van creatieve, onzekere twintigers in New York. Een leven dat ongetwijfeld door velen geromantiseerd zal worden, maar in ieder geval niet door de maakster zelf.

Girls blijft uniek in zijn soort. Het is de weerspiegeling van een massa aan kleine problemen, die door een ongezonde dosis onzekerheid worden opgeblazen tot enorme drama's. Het laat zien hoe de huidige generatie twintigers aan het watertrappelen is in een poel van twijfel, zonder daarmee echt ergens te komen. De dialogen in Girls zijn scherp en herkenbaar, maar gaan zelden over de fundamentele zaken in het leven. Om Girls realistisch te noemen zou misschien wat overtrokken zijn, maar van alle 'coming of age' televisieseries heeft deze wel de meeste raakvlakken met de realiteit. Het derde seizoen komt wat moeizaam op gang, haalt soms het bloed onder je nagels vandaan, maar lijkt in zijn finale eindelijk een richting gevonden te hebben. Hoewel de laatste aflevering een prima einde zou zijn voor de hele reeks, is de serie vernieuwd en zal seizoen 4 begin 2015 te zien zijn. Hopelijk zet dit de lijn voort van de laatste drie afleveringen die seizoen 3 zo sterk gemaakt hebben.

Lena Dunham

Lena Dunham

12 januari 2014