• Recensies » TV-series
The Americans seizoen 2 - recensie

The Americans seizoen 2 - recensie

De Koude Oorlog op microniveau.

Let op: dit artikel bevat spoilers.

The Americans speelt zich af in de jaren tachtig in Washington waar het echtpaar Phillip (Matthew Rhys) en Elisabeth Jennings (Keri Russel) spioneren voor de Russen. We bevinden ons in een van de dieptepunten van de Koude Oorlog, namelijk de patstelling tussen de Amerikaanse havik Ronald Reagan en de weerbarstige Sovjetleider Leonid Breznjev. In het geniep leiden de Russen diverse agenten op die de Amerikaanse taal feilloos beheersen. Phillip en Elisabeth worden gedetacheerd in het hart van de Amerikaanse democratie. De wapenwedloop, de perikelen in Nicaragua en het politieke spel spelen allemaal op de achtergrond een rol. Af en toe raakt een van deze historische gebeurtenissen het verhaal zijwaarts. Dan worden we erop geattendeerd dat The Americans berust op waargebeurde zaken, alhoewel dat predikaat waargebeurd niet al te letterlijk wordt genomen door maker Joseph Weisberg, bekend van Falling Skies. Weisberg en zijn schrijversteam positioneren het echtpaar Jennings op talloze verschillende plekken. Als acrobaten moeten ze balanceren op een klein koord. De hoofdpersonen onderhouden verschillende, soms amoureuze, verhoudingen met allerlei belanghebbenden in de hoofdstad. Voor elk contactpersoon lijken ze een andere vermomming te hebben. Dat lijkt wat onhoudbaar. Als kijker moet je het door Weisberg gecreëerde realisme soms maar accepteren.

Voorstuwende factor
Maar wat is nu de voortstuwende factor in The Americans? In het eerste seizoen zijn dat de talloze missies die de Jennings uitvoeren in het holst van de nacht. Want stel je voor dat buurman en FBI agent Stan Beeman (Noah Emmerich) hen ontmaskert. Beemans invloed reikt ver binnen de organisatie, en als hij een relatie krijgt met de Russische gezante Nina Sergeevna (Annet Mahendru) dan komt hij nog dichter bij het vuur. In het tweede seizoen lijken Elisabeth en Phillip te worden achternagezeten door alles en iedereen. In de laatste aflevering waarschuwt Phillip zijn eega dat ze vroeg of laat zullen worden ontdekt. Hij hoopt dat de kinderen Paige (Holly Taylor) en Henry (Keidrich Sellati) zichzelf dan kunnen redden. Dat komt goed uit want Claudia (Margo Martindale), de informant van de Russische veiligheidsdienst, probeert de familie te overtuigen van de rekrutering van Paige. Een tweede generatie programma is nodig om de winst op de Amerikanen zeker te kunnen stellen. Kortom, de kinderen moeten opgeleid worden tot spion, een euvel dat eerder mislukte bij Jared (Owen Campbell). Een bevriend spionnenstel van de Jennings wordt dood aangetroffen en Jared is de laatste overlevende. Uiteindelijk blijkt hij de boosdoener, een ontluiking die pas in de laatste aflevering wordt gedaan.

Paige
Een andere voortstuwende factor is dochter Paige, uitstekend vertolkt door Taylor, die als nieuwsgierig aagje opereert. Ze sluit zich aan bij een kerkgroep, wat bij haar communistische niet religieuze ouders tot de nodige irritatie leidt. Dat geldt waarschijnlijk ook bij het kijkerspubliek, want Paige wordt de recalcitrantie zelve. Uiteindelijk is het niet zo interessant om het hele plot uit de doeken te doen. Belangrijk is dat de druk bij de FBI wordt opgevoerd, en dat de zoektocht naar de afgezanten van de KGB wordt geïntensiveerd. Het eerste seizoen betekende een kennismaking met de spionagepraktijken van het stel. Rhys en Russel zijn ontzaglijk goed op elkaar ingespeeld. Het tweede seizoen toont aan hoe fragiel het bestaan van een spion eigenlijk kan zijn. Het minste of geringste kan een langzaam opgebouwde relatie of subtiel geconstrueerd afluisterapparaat, in een klap verwoesten. De Jennings worden gedwongen hun praktijken doordachter aan te pakken, maar worden tegelijkertijd door de KGB geforceerd hun precaire werk uit te voeren. Dit gebeurt allemaal tegen de achtergrond van het winterse Washington. Een stad waar vooral in The Americans de zon nooit lijkt te schijnen. Zet daar wat Golden Earring onder en je begeeft je meteen in de jaren tachtig.

Joe Weisberg verzint interessante premissen waardoor seizoen twee van The Americans verrassend spannend eindigt, en seizoen drie zal beginnen met de nodige wendingen.

Matthew Rhys
Keri Russell