Night Moves - recensie

Night Moves - recensie

Met Night Moves zet Kelly Reichardt zichzelf nog beter op de kaart van de American independent cinema.

Reichardts nieuwste creatie gaat over drie milieuactivisten: Josh Stamos (Jesse Eisenberg), Dena Brauer (Dakota Fanning) en Harmon (Peter Sarsgaard). Samen willen ze een hydro-elektrische stuwdam opblazen. Deze protestactie is in het leven geroepen, omdat de zalmen door de dam niet meer naar hun paaigebied kunnen zwemmen. Maar daarnaast zien zij het ook als een algemeen protest tegen de consumptiezucht van de moderne mens. Voor de neutrale kijker kan dit bizar overkomen, maar het betreft hier extremisten die geweld niet schuwen.

Emotionele rollercoaster
Sommigen noemen Night Moves een ecothriller of misdaadthriller, maar de beschrijving ‘psychologische thriller' of 'drama in een milieuactivisten-setting’ dekt de lading beter. Als kijker kom je middenin de laatste voorbereidingen voor de aanslag. De momenten waarop de milieuactivisten contact hebben met de buitenwereld - mensen die niet uit hun ‘scene’ komen - zijn de beste scènes met veel onderhuidse spanning. Jesse Eisenberg kenden we al als wereldvreemde nerd uit The Social Network, dit keer is hij de wereldvreemde, verkrampte en gefrusteerde activist. Een rol die hij met verve speelt. Fanning is de jonge vrouw uit een rijke familie ‘gone environment activist’ die de hele operatie financiert. Haar vertolking van nerveuze activist die zich stoerder voordoet dan ze is, overtuigt. Het brein achter de aanslag is de oud-marinier Harmon, die als ervaren rot de touwtjes zoveel mogelijk in handen wil houden. Peter Sarsgaard speelt Harmon, maar zijn rol is minder interessant dan die van Jesse en Dakota qua beleving. Night Moves kun je indelen in twee hoofdstukken: voor en nà de aanslag, waarbij de spanning steeds meer stijgt naarmate de film vordert. De activisten maken keuzes en hebben te maken met onvoorziene ontwikkelingen, waardoor ze alle drie in een emotionele rollercoaster belanden. Ze ervaren innerlijke conflicten en angsten, waardoor hun onderling verhoudingen ernstig verstoord raken. Met dramatische gevolgen.

Diepgang en natuur
Het is alleen jammer dat je als kijker niets of weinig weet van de voorgeschiedenis van deze activisten. Hoe zijn ze geworden zoals ze nu zijn? Niet alleen als activist, maar vooral als persoon. Dat zou de karakters nog iets meer diepte hebben gegeven, want nu blijft de kijker gissen. Als dat de bedoeling van Reichardt was, dan is ze daarin volledig geslaagd. Anders is het een gemiste kans. De natuur als decor werkt geweldig in deze film, qua sfeer maar ook als extra motief van deze radicale milieuactivisten. De schoonheid van de natuur als kostbaar goed is voelbaar. Dat is zeker het geval wanneer de hoofdpersonen, tijdens een nachtelijke riviertocht, naar hun doelwit varen: de stuwdam.

Portland
Regisseur Reichardt is niet heel lang bekend binnen de filmbusiness. Tijdens het Sundance Film Festival 2006 vestigde zij haar naam met Old Joy, een film over twee vrienden die samen, als een soort reünie, een weekend camping trip in een bos vlakbij Portland, Oregon houden. Een gebied dat Reichardts blijkbaar goed ligt, aangezien Night Moves zich ook in Oregon afspeelt.

De gemiddelde bioscoopganger kan deze film als traag ervaren. Het is geen actiefilm, omdat de meeste actie in het hoofd van vooral Josh en Dena plaatsvindt. Regisseur Reichardt neemt haar tijd om het verhaal beetje bij beetje te ontsluieren. Maar degenen, die ervoor open staan, zullen zich gemakkelijk laten leiden door de belevingswereld van de hoofdpersonen.

Kelly Reichardt

Jesse Eisenberg
Dakota Fanning