The Expendables 3 - recensie

The Expendables 3 - recensie

De derde editie van The Expendables biedt de fans voorspelbaar vermaak, maar roept ook vragen op over de houdbaarheid van het concept.

Bij The Expendables weet je exact wat je kunt verwachten en dat krijg je ook geserveerd. Dit keer opgediend met nieuwe gezichten als Wesley Snipes, Harrison Ford en Mel Gibson. Laatstgenoemde is vooral als ‘bad guy’ bezig aan een Hollywood comeback, getuige deze rol en die in Machete Kills. Maar ook voor Snipes is deze film een comeback na een strijd met de belastingdienst, wat ook aanleiding is voor een grapje in de film.

Bad guy Mel
Het hoofdthema is zoals altijd: een heldendaad verrichten en wraak nemen. Maar daarnaast speelt ook het thema ‘ouderdom’ een rol en kun je in het achterhoofd de Lethal Weapon-kreet horen: “I’m too old for his kinda sh*t”.
De film begint met een opdracht die anders verloopt dan verwacht. Daarnaast duikt er een oud en ‘fout’ Expendable-lid, die dood werd gewaand, op. Deze slechterik wordt gespeeld door Mel Gibson, die een zware en meedogenloze tegenstander van The Expendables blijkt te zijn. Daarom besluit leider Barney Ross (Stallone) om jongeren te werven. Opvallend: deze jonge gasten (Kellan Lutz, Victor Ortiz, Ronda Rousey en Glen Powell) hebben echt opmerkelijk minder charisma dan die krasse knarren met hun karakterkoppen. Als kijker krab je dan ook even achter de oren en vraag je je af: probeert Stallone ons op deze manier voor te bereiden op komende edities met jongere acteurs? Als Expendables-fan kan dit aspect een tegenvaller zijn, maar voor anderen wellicht een mooie aansluiting op de belevingswereld van jonger publiek. Voor de neutrale kijker komt deze stijlbreak iets te geforceerd over, ook omdat deze introducees nu eenmaal minder interessante karakters zijn.

Gespierde buddy-movie
Vier jaar geleden  was het een gouden formule die Stallone uit zijn hoed toverde: zet oude acteurs uit bekende actiefilms bij elkaar voor een gespierde buddy-film, maak het op smaak met een flinke dosis actiescènes en echte mannenhumor en je hebt The Expendables. Het gewone knokwerk, daar houden mensen van, had Stallone gezegd. En de bioscoopcijfers gaven hem gelijk. Maar hoelang is deze formule houdbaar voordat het publiek een te groot deja vu-gevoel krijgt bij volgende edities. Of nog erger, hoelang is het concept houdbaar voordat je als kijker denkt: oef, als die ouwe alles maar heel houdt?

Oud versus jong
The Expendables heeft zijn onmiskenbare charme. In geen elke film zie je zo’n mix van verweerde mannenkoppen en ervaar je de  sfeer van vervlogen tijden met de nodige dosis testosteron en humor. Maar het moet wel blijven boeien. En met The Expendables 3 zit Stallone nu op een cruciaal punt. Gaat hij verder met de ouwe rotten en probeert hij betere, sterkere verhalen met meer verrassingen? Of gaat hij in zee met een sterk verjongd team, daarmee de essentie van The Expendables onderuit halend? Er is zelfs gespeculeerd over een totale vrouwencast als Expendables…Niets ten nadele van kick ass actieheldinnen met wat testosteron, maar hiermee raakt het concept wel erg verwaterd. En dat zou jammer zijn.

Stallone heeft weer een hoofdstuk aan zijn ‘Expendables’-reeks toegevoegd. Acteurs als Jason Statham kunnen fysiek nog wel wat edities voort, maar de vraag is of dat ook voor de anderen geldt. Naast de houdbaarheid van de acteurs is het afwachten hoe het concept van The Expendables zich verder gaat ontwikkelen. Blijft het bij ‘het oude vertrouwde’ of wordt het roer definitief omgegooid? Eén ding is zeker: om meer fans te winnen, zullen ook andere tekstschrijvers dan Stallone aan de slag moeten. Want het riedeltje van ‘heldendaad verrichten en wraak nemen’ wordt nu een te voorspelbare tune.

Patrick Hughes

Mel Gibson
Sylvester Stallone