movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Twee mannen ontvoeren een rijkeluisdochter. Maar wie houdt wie nu precies gevangen?
Al voor de uitbreng van Bloedlink - die bovendien het Nederlands Film Festival dit jaar opent - werd al veel gezegd over het feit dat het 'maar' een remake is van de veelgeprezen Britse misdaadfilm The Disappearance of Alice Creed uit 2009. Onzin natuurlijk. Remake of niet, een film moet op zichzelf kunnen staan en moet op eigen kracht kunnen overtuigen. Er zijn talloze voorbeelden van remakes die dat lukt, zoals er ook vele 'oorspronkelijke' films zijn, die halverwege al omvallen. Alles staat of valt bij de uitwerking. Zo maakten Gus van Sant een bijna exacte kopie van Hitchcock's Psycho en deed Michael Haneke voor zijn Engelstalige remake van Funny Games weinig moeite zich aan te passen aan de conventies van Hollywood. De vraag bij Bloedlink is dan ook niet: ontdek de verschillen, maar: heeft de film genoeg spanning en eigen karakter om je op het puntje van je stoel te laten zitten?
Partners in crime
Het basisidee is simpel: twee partners in crime besluiten de jonge dochter van een rijke ondernemer te ontvoeren om zo de financiële slag van hun leven te slaan. Alles wordt tot in detail voorbereid en uitgewerkt. Het begin van de film is sterk: twee zwijgzame mannen die geconcentreerd alles klaarmaken voor de grote dag. Een oude flat wordt omgebouwd tot een geluidsdichte cel, de route gecontroleerd en het slachtoffer uitgezocht. De hele ontvoering vind zeer snel plaats, waarna de film en het verhaal pas echt kan beginnen. Helaas begint het bij de eerste dialogen ook meteen te wringen. Victor, de geharde crimineel (Tycho Gernandt) spreekt zeer uitgesproken en theatraal, terwijl Ricardo (Marwan Kenzari) het compleet andere uiterste is: los en weinig beheerst. Waarin ze verschillen, is wel duidelijk, maar wat hen bindt, blijft een weinig overtuigende verhaallijn. Daartussendoor laveert de ontvoerde Laura die er alles aan doet om de twee mannen tegen elkaar uit te spelen. Tot het moment dat de traditionele machtverhoudingen kantelen en het een merkwaardige driehoeksverhouding wordt. Wie houdt nu eigenlijk wie gevangen?
Invuloefening
Deze opzet, al is het een geleend plot, wordt door de ongeloofwaardigheid van de personages, nergens spannend of meeslepend. Zowel Gernandt als Kenzari zijn uitstekende acteurs, maar het probleem is vooral het script en de dialogen. Dit maakt het op sommige momenten echt tot een invuloefening. Waar Kenzari in Wolf recent sterke psychologische diepgang in zijn rol wist te brengen, ontbreekt dit hier volledig. Op sommige momenten, vooral bij stille scènes, wordt Bloedlink weer interessant, maar regisseur Joram Lürsen (Dolfje Weerwolfje, Alles is Familie) kiest teveel voor het conventionele pad.
Conclusie
Na de veelbelovende eerste 10 minuten zakt de film met een bloedgang naar beneden. Niet vanwege de cast, maar vooral door het materiaal waar ze het mee moeten doen. Dat The Disappearance of Alice Creed een betere film is, is niet belangrijk. Wel dat Bloedlink regelmatig de plank misslaat en gewoon niet spannend genoeg is. De wat platte personages maken zelfs het einde verre van bevredigend.
Al voor de uitbreng van Bloedlink - die bovendien het Nederlands Film Festival dit jaar opent - werd al veel gezegd over het feit dat het 'maar' een remake is van de veelgeprezen Britse misdaadfilm The Disappearance of Alice Creed uit 2009. Onzin natuurlijk. Remake of niet, een film moet op zichzelf kunnen staan en moet op eigen kracht kunnen overtuigen. Er zijn talloze voorbeelden van remakes die dat lukt, zoals er ook vele 'oorspronkelijke' films zijn, die halverwege al omvallen. Alles staat of valt bij de uitwerking. Zo maakten Gus van Sant een bijna exacte kopie van Hitchcock's Psycho en deed Michael Haneke voor zijn Engelstalige remake van Funny Games weinig moeite zich aan te passen aan de conventies van Hollywood. De vraag bij Bloedlink is dan ook niet: ontdek de verschillen, maar: heeft de film genoeg spanning en eigen karakter om je op het puntje van je stoel te laten zitten?
Partners in crime
Het basisidee is simpel: twee partners in crime besluiten de jonge dochter van een rijke ondernemer te ontvoeren om zo de financiële slag van hun leven te slaan. Alles wordt tot in detail voorbereid en uitgewerkt. Het begin van de film is sterk: twee zwijgzame mannen die geconcentreerd alles klaarmaken voor de grote dag. Een oude flat wordt omgebouwd tot een geluidsdichte cel, de route gecontroleerd en het slachtoffer uitgezocht. De hele ontvoering vind zeer snel plaats, waarna de film en het verhaal pas echt kan beginnen. Helaas begint het bij de eerste dialogen ook meteen te wringen. Victor, de geharde crimineel (Tycho Gernandt) spreekt zeer uitgesproken en theatraal, terwijl Ricardo (Marwan Kenzari) het compleet andere uiterste is: los en weinig beheerst. Waarin ze verschillen, is wel duidelijk, maar wat hen bindt, blijft een weinig overtuigende verhaallijn. Daartussendoor laveert de ontvoerde Laura die er alles aan doet om de twee mannen tegen elkaar uit te spelen. Tot het moment dat de traditionele machtverhoudingen kantelen en het een merkwaardige driehoeksverhouding wordt. Wie houdt nu eigenlijk wie gevangen?
Invuloefening
Deze opzet, al is het een geleend plot, wordt door de ongeloofwaardigheid van de personages, nergens spannend of meeslepend. Zowel Gernandt als Kenzari zijn uitstekende acteurs, maar het probleem is vooral het script en de dialogen. Dit maakt het op sommige momenten echt tot een invuloefening. Waar Kenzari in Wolf recent sterke psychologische diepgang in zijn rol wist te brengen, ontbreekt dit hier volledig. Op sommige momenten, vooral bij stille scènes, wordt Bloedlink weer interessant, maar regisseur Joram Lürsen (Dolfje Weerwolfje, Alles is Familie) kiest teveel voor het conventionele pad.
Conclusie
Na de veelbelovende eerste 10 minuten zakt de film met een bloedgang naar beneden. Niet vanwege de cast, maar vooral door het materiaal waar ze het mee moeten doen. Dat The Disappearance of Alice Creed een betere film is, is niet belangrijk. Wel dat Bloedlink regelmatig de plank misslaat en gewoon niet spannend genoeg is. De wat platte personages maken zelfs het einde verre van bevredigend.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
90 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.