Wild Tales - recensie

Wild Tales - recensie

Op de festivals van Cannes en Toronto gooide de Argentijnse regisseur Damian Szifron hoge ogen met zijn Wild Tales, een reeks filmische vertellingen vol gewelddadige en destructieve wraakacties.

In zes bizarre, absurde en wrede verhalen laat Szifron zien, tot welke barbaarse acties zijn personages in staat zijn wanneer het kookpunt wordt bereikt. Wat is er voor nodig om gewone mensen te laten knappen, hen tot de meest wraakzuchtige fantasieen te bewegen en die ook ten uitvoer te laten brengen? Overspeligheid van een nieuwbakken echtgenoot, het gesar en getreiter van een medeweggebruiker, maar ook meer algemeen maatschappelijke zaken als verdorven corruptie, sociale ongelijkheid en smerige omkoperij.

Duel
Wild Tales is een zwarte komedie over mensen die - getriggerd door onrechtvaardigheid en treiterij -  zich niet meer kunnen beheersen, zich volledig laten gaan en elke controle over zichzelf en de situatie verliezen. Dat leidt tot navrante, hilarische, groteske en gruwelijke scenes. Twee automobilisten op een eenzame highway zitten elkaar tot in het absurde dwars (denk aan Duel, het debuut van Spielberg), de een in zijn op en top luxe auto, de ander in zijn oude bolide, om te eindigen als twee (in elkaar verstrengelde) verkoolde lijken. "Een crime passionel", oordeelt de gealarmeerde politie. Een klant in een wegrestaurant wordt door de dienstdoende serveerster herkend als de duivelse oplichter, die haar vader tot wanhoop en zelfmoord bracht en haar moeder verleidde. De kokkin hoort haar verhaal, vergiftigt de zoon van de bruut en steekt hem zelf met een slagersmes door het lijf.

Surrealistisch
De twee meest persoonlijke verhalen kennen een min of meer happy end, al doet het slot in beide gevallen wel erg navrant aan. Een ingenieur, werkzaam bij de stedelijke explosieve dienst, explodeert zelf, wanneer zijn auto keer op keer ten onrechte wegens fout parkeren wordt weggesleept. Hij komt als 'Bommetje' in het nieuws, nadat hij een explosie heeft geënsceneerd op het terrein waar weggesleepte auto's gestald worden. Hij wordt gearresteerd, zijn huwelijk strandt, maar uiteindelijk wordt hij in de gevangenis - in het bijzijn van vrouw en dochtertje - als held 'Bommetje' gevierd. Aan het slot van het zesde en laatste verhaal neemt het feestgedruis Fellini-achtige trekken aan. De bruid wreekt zich op het overspel van haar verse bruidegom tijdens het bruiloftsfeest, dat zich ontwikkelt tot een bijna surrealistisch schouwspel. Uiteindelijk vieren man en vrouw hun verbintenis boven op de tafel waar de bruilofstaart staat. Extravagant en liederlijk als in een film van Fellini.

Het Diner
De cinematografie van regisseur Szifron lijkt verwant aan de perverse beelden van Bunuel, en de hilarische en choquerende scenes van Pedro Almodovar. De laatste is trouwens medeverantwoordelijk voor de productie van Wild Tales. In het vijfde verhaal (The Proposal) speelt een surrealistisch adagium een belangrijke rol. Zoonlief uit een steenrijke familie rijdt een zwangere vrouw aan. Moeder en ongeborene sterven. De tuinman moet ervoor opdraaien, advocaten en rechters worden omgekocht. Het thema uit Koch's tot in de USA succesvolle roman Het Diner. Maar de scenes zijn indringender, macaber en onheilspellend. En Szifron beschilkt over uitstekende acteurs zoals Ricardo Darin (de ingenieur), Erica Rivas (de temperamentvolle bruid) en Oscar Martinez (de miljonair).

Met Wild Tales heeft film- en tv-regisseur Damian Szifron een boeketje verhalen samengesteld, prachtig van kleur en vorm, dat tegelijkertijd vervaarlijk oogt, als een giftig bruidsboeket.

Damián Szifron

Oscar Martínez