Bezoek ook eens Ze.nl
Une Nouvelle Amie - recensie

Une Nouvelle Amie - recensie

Une nouvelle amie van Francois Ozon lijkt een direct commentaar te zijn op alle commotie in Frankrijk rondom seksuele geaardheid en homohuwelijk. Volgens Ozon bestond het idee voor deze travestiekomedie al lange tijd maar is het door allerlei omstandigheden in de la blijven liggen.

De productieve Ozon (16 films in 16 jaar) heeft veel films gemaakt, waarin vrouwelijkheid, seksuele geaardheid en verwarring belangrijke thema's zijn, zoals Potiche (2010), 8 Femmes (2002) en Sous le Sable (2001). Une Nouvelle Amie is een mix van sprookje, komedie en melodrama, waarin travestie een belangrijke rol speelt. Een jonge vrouw (Claire, mooi gespeeld door rijzend ster Anais Demoustier) raakt in een depressie, wanneer haar hartsvriendin voor het leven, na de geboorte van haar dochtertje, overlijdt. Ze vindt haar levenslust terug, wanneer ze een verrassend geheim ontdekt over David, de echtgenoot van haar overleden vriendin. Deze verkleedt zich vaak als vrouw, compleet met make-up, blonde pruiken, lingerie en onthaarde benen. David wil zo ook een moeder zijn voor zijn dochtertje. Hij deelt zijn geheim met Claire, en gaat met haar voor het eerst als vrouw (Virginia) naar buiten. Winkelen, naar de lunchroom, de bioscoop, en ook naar een nachtclub voor travestieten (waar het liedje Une femme avec toi / A women with you wordt gezongen). Romain Duris (L'Auberge Espagnole) speelt de transformaties met zichtbaar plezier. Zo ontstaat een reeks van verrassende en hilarische momenten.

Vrijheid
Het idee voor de film bestond dus al lang en was gebaseerd op het misdaadverhaal The New Girlfriend van de Britse schrijfster Ruth Rendell. Ozon heeft het toegespitst op het in zijn films steeds terugkerende thema van vrijheid en emancipatie. De vrijheid om te zijn wie je wil zijn, en je daarbij niet te laten inperken door normen van maatschappij of familie. Evenals Pedro Almodovar slaat Ozon met zijn rollenspelen en verkleedpartijen een soms lekkere valse en kinky ondertoon aan, waarmee hij de schone schijn  van het deftige burgerbestaan wil doorbreken. David's schoonouders zijn zulke burgers, die eerder geschokt lijken door het feit dat hij in vrouwenkleren naar het ziekenhuis is gebracht dan door de ernst van zijn toestand. Ozon speelt niet alleen een spel met de seksuele geaardheid van David, maar ook met die van Claire. David tranformeert voortdurend van man naar vrouw en vice versa. Omgekeerd presenteert Ozon de vriendschap tussen Claire en Laura als een echt liefdesverhaal, en hij laat Claire de liefde bedrijven met Virginia, tot ze stoot op zijn mannelijk geslacht. Zo spiegelen onzekerheid en verwarring over de eigen identiteit zich voortdurend in de verhouding tussen Claire en David/Virginia.

Hitchcock
Ozon's film doet soms denken aan Hitchcock, vooral aan diens Vertigo. Evenals hij komt Ozon in een klein rolletje in zijn eigen film voor, als de man die in de bioscoop Virginia/David betast. Ook Hitchcocks voorliefde voor blonde vrouwen lijkt terug te komen in het spel met tal van blonde pruiken. Zoals James Stewart in Vertigo als Scottie Madeleine opnieuw tot leven brengt, zo creeren Claire en David Virginia om het verlies van Laura op te heffen.

Une Nouvelle Amie begint als een melodrama in prachtige herfstkleuren, en ontpopt zich als een soms hilarisch travestiesprookje waarin de uitstekend vertolkte hoofdfiguren zoeken naar hun (seksuele) identiteit. De uitdagende ondertoon - zoals bij Almodovar - had nog wel iets meer uitgewerkt mogen worden.

François Ozon

Anaïs Demoustier
Romain Duris