Love 3D - recensie

Love 3D - recensie

Geile seks in overvloed, maar de liefde moet het afleggen tegen een dikke laag 3D sperma.

Gaspar Noé staat bekend om zijn rauwe, provocerende en compromisloze
films. In Irréversible (2002) zijn we als kijker getuige van een brute en lange verkrachting van Monica Bellucci en in Enter the Void (2009) maakt de hoofdpersoon een hallucinerende drugstrip door. Noé's nieuwste film. Love 3D, begint exact waar Enter the Void ophield: met een cumshot recht in je gezicht. In elk geval een effect dat we nog niet eerder in de reguliere bioscoop hebben gezien: sperma dat in 3D de bioscoopzaal inspuit.

Lelijke porno
Noé's benadering is er één van lef: waarom zou je je moeten conformeren aan de heersende norm voor bioscoopfilms, waarbij je hooguit een tepel en wat schaamhaar te zien krijgt, maar van echte seks inclusief zichtbare penetratie en klaarkomen geen sprake is. Als regisseur zoekt hij bewust de grenzen op, al is Love in zijn ogen een film die dichter bij de realiteit staat dan de meeste films die de seks wegstoppen of onnatuurlijk maken. Ook is Love bedoeld als tegenhanger van onnatuurlijke en lelijk gefilmde porno. En in dat laatste slaagt Noé absoluut. Love is een prachtig vormgegeven film, die zeker in esthetische zin een genot is om naar te kijken. De shots zijn vaak in een roodachtige gloed uitgelicht in mooi vormgegeven ruimtes. Het camera beweegt weinig, om het 3D effect goed uit te laten komen. Overigens bekende Noé in een recent interview dat hij de film alleen in 3D heeft gemaakt omdat hij er een flinke subsidie voor kreeg. Soms zijn artistiek lijkende keuzes alledaags banaal.

"I fucked it all up"
Het verhaal dat Noé vertelt, leunt sterk op een aloud thema: dat van een gebroken liefde. Centrale figuur is de jonge Amerikaan Murphy (gespeeld door Karl Klusman) die tijdelijk in Parijs is en daar een heftige relatie heeft met zijn vriendin Electra (Aomi Muyock). Maar als hij een keer vreemd gaat met een meisje, Omi (Klara Kristin), is het meteen raak: door een ongelukje is ze zwanger. Of zoals hij zelf zegt: “A dick has one purpose: to fuck. And I fucked it all up”. De drie komen later bij elkaar en een intense driehoeksverhouding is het gevolg, met talloze seksscènes. Wel vanuit een duidelijk heteroseksueel standpunt: twee vrouwen die het afwisselend met elkaar en met Murphy doen. Ook vrij denken kent zijn grenzen, zo blijkt maar weer.

Boeketreeks
Veel seks dus, al wordt het na de zoveelste ejaculatie wel wat voorspelbaar. Ook omdat Love emotioneel weinig diepgang kent. De aanloop van liefde, toenadering en opkomende gevoelens slaat Noé helemaal over. Gecombineerd met het houterige acteren, een onnodige voice-over en dialogen van het niveau boeketreeks blijft er van het drama weinig over. Dat de hoofdrolspeler het perfecte lichaam van een porno-acteur heeft, zorgt er ook voor dat het vooral buitenkant blijft en dat het lot van de hoofdpersonen je onverschillig laat. Ook de gezochte overeenkomsten met het leven van de filmmaker liggen er wel erg dik bovenop. Zo heet het zoontje dat Murphy heeft Gaspar. Ook is Murphy een niet-Franse filmmaker die Kubrick bewondert, net als Noé. Voor andere namen, inclusief die van Murphy, heeft Noé verder leentjebuur gespeeld bij zijn eigen familie, waaronder zijn eigen moeder.

In Love 3D zit veel seks, maar weinig liefde. De film ziet er prachtig uit, maar heeft de diepgang van een pierebadje. Dit zorgt er samen met houterig acteerwerk en dito dialogen en voice-over voor dat de verveling al snel toeslaat, zeker gezien de lengte van de film (2 uur en 14 minuten). Het is Noé's meest persoonlijke film, met talloze referenties naar zijn eigen leven, maar weet alleen geen snaar te raken. Door de rode gloed en de afgetrainde lichamen staat de film even ver van de realiteit als de pornofilms waar het stelling tegen wil nemen. Dat is misschien het meest shockerende van Love.

Gaspar Noé

Karl Glusman
Klara Kristin