movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Nieuws » Nieuwsberichten
- 09-10-2015
- Geplaatst door Nico van den Berg
Dutch Filmworks koopt merknaam Popcorn Time
Filmdistributeur Dutch Filmworks heeft de merknaam en het logo van de illegale streamingdienst Popcorn Time voor de Benelux in handen gekregen.
Volgens Dutch Filmworks voorlichter Peter de Haan is het vooral een symbolische actie, omdat de copyrights van Popcorn Time er buiten staan. Ook is Dutch Filmworks niet van plan om met dit middel in handen een proces te beginnen tegen de ontwikkelaars van de videodienst.
Tegenover MovieScene verklaarde De Haan dat het een eenmansactie is van René van Turnhout, directeur van Dutch Filmworks en voorzitter van NVPI Video, de branchevereniging van de Nederlandse entertainmentindustrie. "Hij kwam er in juni achter dat de merkrechten van Popcorn Time voor de Benelux nog niet geclaimd waren. Hij heeft vervolgens een aanvraag voor het logo en de merknaam ingediend. Dat is nu goedgekeurd", aldus De Haan. Voor deze actie is geen overleg geweest met partijen als Stichting BREIN, die zich hard maakt in de strijd tegen piraterij en illegaal downloaden van films.
Wel wil Dutch Filmworks hiermee de discussie over illegaal downloaden levendig houden. "De overheid mag wel meer doen om piraterij tegen te gaan. Niet elke gebruiker hoeft meteen bestraft te worden, maar nu wordt het gewoon gedoogd. De overheid moet een voorbeeld stellen. Je kan nu eenmaal niet concurreren met een gratis model."
Wat volgens Dutch Filmworks wel noodzakelijk is, is een ander business model. Het windowsysteem - de tijd tussen een bioscooprelease en uitbreng op dvd of tv - is in hun ogen al jaren achterhaald. "Het is belachelijk dat wij een window van vier maanden moeten aanhouden, terwijl Pathé wel na twee weken een film van ons uit de bioscoop kan halen," aldus De Haan. "Het zou een veel gedifferentieerder model moeten zijn. Films die snel uit de bioscoop zijn of in een Maar dat is al jaren een discussiepunt tussen ons en bioscoopketens als Pathé en JT," aldus De Haan met gevoel voor understatement. Het woord struikelblok wil hij niet gebruiken. "We hebben immers ook veel aan hen te danken", aldus de Dutch Filmworks woordvoerder.
Volgens Dutch Filmworks voorlichter Peter de Haan is het vooral een symbolische actie, omdat de copyrights van Popcorn Time er buiten staan. Ook is Dutch Filmworks niet van plan om met dit middel in handen een proces te beginnen tegen de ontwikkelaars van de videodienst.
Tegenover MovieScene verklaarde De Haan dat het een eenmansactie is van René van Turnhout, directeur van Dutch Filmworks en voorzitter van NVPI Video, de branchevereniging van de Nederlandse entertainmentindustrie. "Hij kwam er in juni achter dat de merkrechten van Popcorn Time voor de Benelux nog niet geclaimd waren. Hij heeft vervolgens een aanvraag voor het logo en de merknaam ingediend. Dat is nu goedgekeurd", aldus De Haan. Voor deze actie is geen overleg geweest met partijen als Stichting BREIN, die zich hard maakt in de strijd tegen piraterij en illegaal downloaden van films.
Wel wil Dutch Filmworks hiermee de discussie over illegaal downloaden levendig houden. "De overheid mag wel meer doen om piraterij tegen te gaan. Niet elke gebruiker hoeft meteen bestraft te worden, maar nu wordt het gewoon gedoogd. De overheid moet een voorbeeld stellen. Je kan nu eenmaal niet concurreren met een gratis model."
Wat volgens Dutch Filmworks wel noodzakelijk is, is een ander business model. Het windowsysteem - de tijd tussen een bioscooprelease en uitbreng op dvd of tv - is in hun ogen al jaren achterhaald. "Het is belachelijk dat wij een window van vier maanden moeten aanhouden, terwijl Pathé wel na twee weken een film van ons uit de bioscoop kan halen," aldus De Haan. "Het zou een veel gedifferentieerder model moeten zijn. Films die snel uit de bioscoop zijn of in een Maar dat is al jaren een discussiepunt tussen ons en bioscoopketens als Pathé en JT," aldus De Haan met gevoel voor understatement. Het woord struikelblok wil hij niet gebruiken. "We hebben immers ook veel aan hen te danken", aldus de Dutch Filmworks woordvoerder.
Tags: Dutch FilmWorks, Popcorn Time
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Arjan Zaterdag 10 oktober 2015 om 01:23
Dat zullen de verstrekkers van popcorn time mooi dom vinden van henzelf dat zij niet degene zijn geweest die het hebben geregistreerd.Eigenaren van de sites http://popcorn-time-app.nl en popcorntime.se hebben zich al voorgenomen om geen stappen te ondernemen las ik in een ander bericht. Maar zij blijven popcorn time wel gewoon aanbieden.