Bezoek ook eens Ze.nl
Fissa - recensie

Fissa - recensie

‘Fissa’ is een o, zo foute film die veel jongeren juist geweldig zullen vinden.

Het woord Fissa is van oorsprong Surinaams en betekent ‘feest’. Vandaag de dag wordt ‘Fissa’ als straattaal gebruikt om te verwijzen naar een cool en heftig feestje.

Project X
De filmtitel verwijst naar het eindexamenfeest van de hoofdpersonen Max, Ruben en Yous. Een feest die de ‘talk of town’ moet worden. Het thema van een feest dat uiteindelijk megagroot wordt of zelfs uit de hand kan lopen, doet denken aan het Project X verhaal in 2012; een Amerikaanse filmkomedie die in ‘reallife’ navolging vond in Haren. Tijdens Project Haren X werd een uitnodiging voor een verjaardagsfeest via sociale media gedeeld om uiteindelijk te leiden tot een bijeenkomst van duizenden jongeren, maar ook rellen.

Jongensfilm
Fissa is vooral een buddies movie voor tieners, of beter gezegd voor jongens. De populaire Max (Yannick van de Velde), de nerd Ruben (Alex Hendrickx) en Yous (Bilal Wahib) zien hun eindexamen in gevaar zien komen, maar willen tegelijkertijd hun krachten bundelen om een supervet eindexamenfeest te organiseren. De film is daarnaast ook een komedie voor jongens, die hier de hoofdrol spelen tussen klasgenoten waarvan de meisjes het niveau van chickies, bitches en dozen niet ontstijgen.

Testosteronmannetjes
Het zal wellicht gemeengoed zijn in de eindexamenklassen, maar het is ronduit triest als 12-jarige meisjes (de leeftijdsgrens van Fissa) dit als voorbeeld gaan zien: meiden die alleen maar geïnteresseerd in uiterlijkheden of alleen maar een stoeipoes voor jongens willen zijn. Op banaliteit scoort Fissa dan ook veel punten, qua diepgang een stuk minder. Maar dat is misschien ook teveel gevraagd van een film die gericht is op een doelgroep van 18-jarige testosteronmannetjes. Pluspunten scoort Fissa op het vlak van acteerplezier. Als kijker zie je dat de acteurs veel lol beleven aan hun rollen. De interactie komt daarom erg geloofwaardig over.

Fissa is niet geschikt als een gezellige familiefilm, tenzij de jongeren hun ouders keihard willen laten weten hoe middelbare scholieren met elkaar omgaan.
Voor veel van hen zal deze film een feest der herkenning zijn. Voor andere filmbezoekers zullen bepaalde platitudes en de overload aan ‘f*cking’ en ‘bitches’ nét iets te storend zijn. Daarom is een beoordeling van deze film ook lastig: een hele foute film, die toch reëel, herkenbaar en komisch is voor een bepaalde groep. Als compromis dan toch maar 2,5 ster.

Bobby Boermans

Alex Hendrickx
Yannick van de Velde