Deze sites vind je misschien ook leuk Fashionscene.nl, Chicklit.nl, en meer

Meer sites die je misschien ook leuk vindt

Girlscene Ze
Fashionscene Beautyscene
Chicklit Moviescene
Partyscene Vrouwen
Foodness I Want That Must Have
Shopgids Beautybox
Find My Musthave Reequest
  • Specials
Hans Zimmer Live on Tour - rapport

Hans Zimmer Live on Tour - rapport

Componist Hans Zimmer speelde zijn filmmuziek in Rotterdam Ahoy op dinsdag 24 mei, voor een publiek van duizenden. Hij was verrukt om een oranje riem te dragen voor de gelegenheid. Zimmer gaf een gepassioneerde en persoonlijke opvoering en koos een fijne selectie uit zijn werk die iedereen tevredenstelde. Naar een live opvoering gaan is een hele andere ervaring dan zijn muziek thuis luisteren.
 
Populariteit
Hans Zimmer is tegenwoordig een van de meest populaire componisten van filmmuziek. En met filmmuziek heb ik het niet over de compilatie-Cd’s van liedjes, maar over de symfonische begeleiding van scenes. Dit is zo’n ondergewaardeerd deel van de industrie, want wanneer filmmuziek goed gedaan wordt, kan het een film maken. Wanneer het uitstekend gedaan wordt, worden de melodietjes deel van het publieke bewustzijn. Populariteit is natuurlijk niet de enige maatstaaf van succes, maar het maakt voorstellingen zoals deze mogelijk, en het is fantastisch om een liefde voor filmmuziek te delen op deze manier.
 
Hans Zimmer kreeg naamsbekendheid in de jaren 80 en 90, toen hij indruk maakte met zijn muziek voor The Lion King en Gladiator. In het afgelopen decennium verkreeg hij populariteit met de herkenbare melodietjes van Pirates of the Caribbean en de Batman films, en met The Da Vinci Code, Madagascar, Inception en tientallen andere films. Het zijn natuurlijk deze bekendere werken die je te horen krijgt op een live optreden als dit.
 
Fijne selectie van werken
Hij speelde een fijne selectie van nieuwe en oude werken en dit was heel welkom. Kijkend naar zijn huidige succes met de Christopher Nolan films vreesde ik dat dat de hoofdtoon van het programma zou worden, maar niets was minder waar. Oude klassiekers waren afgestoft, zoals Crimson Tide, Rain Man en Driving Miss Daisy. Vooral Crimson Tide is een meesterwerk dat niets heeft verloren aan kracht. Twee hoogtepunten van de show waren zeker Gladiator en The Lion King. Beide leunen hevig op zang en koor en Zimmer had hiervoor de beste vocalisten uitgenodigd.
 
Controverse
Het is trouwens een beetje verwarrend wat nou eigenlijk Hans Zimmer’s muziek is en wat niet. Zimmer heeft een bedrijfje opgericht (Remote Control Productions) waarin hij een mentor is voor nieuwe, jonge componisten. Veel van deze lui, zoals Harry Gregson-Williams, Steve jablonsky en Klaus Badelt, zijn muziek gaan maken die erg veel lijkt op dat van Zimmer. De eerste Pirates of the Caribbean is officieel gecomponeerd door Klaus Badelt, maar het was meer een teamproductie, waarbij Zimmer de melodie bedacht. Trouwens, die melodie is ook te horen in Gladiator.
 
Door dit soort verhalen is Hans Zimmer een beetje controversieel. Hij populariseerde de power anthem aanpak van dramatische opbouw met elektronica en goed-voor-alles muziek. Critici zeiden dat alle filmmuziek op elkaar begint te lijken, met dezelfde muziek in thrillers, westerns, fantasy, historische films, etc. Mensen begonnen vingers te wijzen naar Zimmer, maar een waarheid is dat Zimmer’s aanpak heel geschikt is voor een populair concert.
 
In de tweede helft van de show duikt hij in de nieuwere werken van The Dark Knight, Interstellar en Inception en je kunt horen hoe zijn stijl is veranderd door de jaren heen. De sfeer in de zaal veranderde en ik zag sommige oudere mensen wat interesse verliezen. Zijn recente werk richt zich meer op ritme, slagwerk en teruggehouden melodieën.



 
Persoonlijk optreden
Zimmer vertelde dat hij dit concert ook voor de muzikanten wilde doen. Hij introduceert ze en geeft ze de gelegenheid om te laten zien wat ze kunnen in solo-uitvoeringen. De liedjes zijn daarom niet precies zoals je ze thuis zou horen. Hij voegt ook wat extra rock-elementen toe. Meer dan alles wilde hij deze show persoonlijk maken. Hij komt niet over als een natuurlijke showman, maar zijn passie en oprechtheid maakt hem sympathiek. Tussen de opvoeringen vertelt hij verhalen over zijn gesprekken met regisseurs. Zijn persoonlijke aanpak brengt meer leven in de show.
 
Conclusie
Velen ontdekken filmmuziek alleen of via vrienden, want componisten adverteren zichzelf nauwelijks naar het algemeen publiek. Het is daarom geweldig om tussen duizenden mensen te zijn die dezelfde ontdekkingen hebben gedaan. Het maakt live filmmuziek vol van positieve energie en waardering.

REACTIES

Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Volg ons

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

REGISTREREN INLOGGEN

SHOPTOPPERS

  • Fast & Furious 9: The Fast Saga op Blu-ray

    €26,99Fast & Furious 9: The Fast Saga op Blu-ray

  • Black Adam op Blu-ray

    €22,99Black Adam op Blu-ray

  • Inglourious Basterds op 4K Ultra HD

    €27,64Inglourious Basterds op 4K Ultra HD

  • Christopher Nolan Collection op 4K Ultra HD

    €177,93Christopher Nolan Collection op 4K Ultra HD

  • Just 6.5 op DVD

    €11,80Just 6.5 op DVD

  • Nobody op Blu-ray

    €21,63Nobody op Blu-ray

UITGELICHT

  • Game of Thrones S6E1: The Red Woman - recap Game of Thrones S6E1: The Red Woman - recap
  • Game of Thrones S5E8: Hardhome – recap Game of Thrones S5E8: Hardhome – recap
  • Game of Thrones S5E10: Mother’s Mercy - recap Game of Thrones S5E10: Mother’s Mercy -...
  • The Blacklist - eerste indruk The Blacklist - eerste indruk
  • Game of Thrones S6E2: Home - recap Game of Thrones S6E2: Home - recap
  • Game of Thrones S5E3: High Sparrow – recap Game of Thrones S5E3: High Sparrow – recap