Ghostbusters (2016) - recensie

Ghostbusters (2016) - recensie

Is de reboot van deze comedy klassieker alle moeite wel waard?

Het digitale tijdperk geeft iedereen een platform voor zijn mening. Soms pakt dat goed uit, maar helaas werd Ghostbusters van regisseur Paul Feig (Bridesmaids) al verpulverd voordat iemand de film gezien had. Het is dan ook niet gek dat de verwachtingen voor de film bij het publiek gedaald zijn. De (ongefundeerde) mening van de massa sijpelt door in alles dat er over de reboot van de klassieker uit 1984 te vinden is. Maar is deze kritiek wel verdiend, of blijkt Ghostbusters alsnog een vermakelijke actiecomedy?

Reboot

Toen Dan Aykroyd (Saturday Night Live, Blues Brothers) de film Ghostbusters schreef, wist nog niemand dat de film  uit 1984 een tijdloze favoriet zou worden. En in de tijd van talloze remakes en reboots leek een modernere versie van de paranormale komedie ook onvermijdelijk. Het uitgangspunt blijft hetzelfde als bij het origineel, alleen worden de rollen anders verdeeld. Niet op de laatste plaats omdat de helden van de film een groep nerdy vrouwen is, die niet terug deinst voor een flinke bak slijm in hun gezicht.

Vrouwelijke touch

Dat is dan ook waar het voor de meeste mensen lijkt te wringen, het feit dat een groep vrouwen de hoofdrol speelt en mannen worden gedegradeerd tot eendimensionale bijrollen. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Melissa McCarthy (Identity Thief, Spy), Leslie Jones (Trainwreck), Kristen Wiig (Bridesmaids) en Kate McKinnon (Ted 2). Opvallend is dat de laatste drie actrices net als Dan Aykroyd een succesvolle reputatie hebben opgebouwd bij het komische tv-programma Saturday Night Live. Met een soortgelijke achtergrond en hun komische talent lijken zij dan ook geknipt voor deze reboot.

Het verhaal is verder vrij rechtoe-rechtaan. Wetenschapper Erin Gilbert (Kristen Wiig) wordt benaderd om onderzoek te doen naar een paranormale verschijning, iets waar ze zich in het verleden al eens mee bezig hield. Dit brengt haar weer in contact met haar oude vriendin Abby Yates (Melissa McCarthy), die inmiddels samenwerkt met de vreemde uitvinder Jillian Holtzman (Kate McKinnon). Het duurt niet lang voordat Gilbert haar baan bij Columbia kwijtraakt en de Ghostbusters geboren zijn. Voeg daar de 'streetwise' metro medewerkster Patty Tolan (Leslie Jones) aan toe, en de bonte verzameling is compleet.

Knipoog
Samen trekken ze er op uit om geestverschijningen te onderzoeken en de entiteiten met hun protonpacks te lijf te gaan. Ze worden op hun kantoor bijgestaan door de niet al te snuggere Kevin (Chris Hemsworth), die als voornaamste taak heeft de telefoon op te nemen. Wat volgt is een Ghostbusters deja vu, waarbij het probleem al snel groter lijkt te zijn dan gedacht. Daarbij passeren een aantal bekende gezichten de revu, zeker voor de kenners van het origineel. De film geeft regelmatig een knipoog naar het origineel, waardoor het zichzelf als reboot niet al te serieus neemt en de fans wat extra binnenpretjes oplevert.

Ghostbusters is een film waar veel mensen met een lage verwachting in zullen stappen, iets dat misschien wel de redding is van deze film. De verhaallijn is flinterdun, maar het hoge gehalte aan actie zorgt voor een dynamische film die lekker weg kijkt. De film begeeft zich daardoor op het randje van kwaliteit. Soms pakt hij de kijker ineens en blijkt hij onverwacht grappig, soms stellen de slechte woordgrappen en slapstick-achtige scenes redelijk teleur. De actrices zetten geen geweldig geloofwaardige karakters neer, maar wellicht is dat ook niet nodig in een wereld die zo over de top is als die van Ghostbusters. Uitblinker van de cast is daarbij Kate McKinnon, die met haar droge invulling van haar karakter Holtz een aangename frisse wind blijkt te zijn. Ghostbusters is met vlagen interessant, zorgt zo nu en dan voor een goede lach en is over het algemeen erg vermakelijk. Wie op zoek gaat naar diepgang of de charme van het origineel, komt bedrogen uit. Dat is dan ook de valkuil van elke reboot, de lat ligt vaak te hoog, waardoor verwachtingen zelden worden waargemaakt. Maar wie met een open geest Ghostbusters een kans geeft en het origineel voor een kleine twee uur uit zijn gedachten kan verbannen, zal ontdekken dat de film niet het gedrocht is dat veel mensen op internet al besloten hadden toen de eerste trailer uitkwam.