movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Nieuws
- 01-09-2016
- Geplaatst door Yvonne Brouwers
Uitgebreide marketingcampagne Blair Witch
Er blijkt veel meer achter de reboot te zitten dan er in eerste instantie gedacht werd.
Beetje bij beetje komen er elementen van een uitgebreide marketingcampagne voor de nieuwe Blair Witch naar boven. Zo lijkt ook deze film oorspronkelijk in de markt gezet te zijn als een documentaire, net zoals bij The Blair Witch Project het geval was, 20 jaar geleden.

In deze kickstarter campagne wordt gepraat over het verlies van een dierbare, waarin een van de hoofdpersonen van de documentaire wordt omschreven als James, een jongen waarvan de oudere zus meer dan twintig jaar geleden samen met twee anderen is verdwenen tijdens het kamperen. Dit klinkt wel verdacht veel als het plot van de oorspronkelijke film The Blair Witch Project. Ook is de naam van een van de hoofpersonen in de nieuwe Blair Witch James.
De kickstarter is 2 jaar geleden aangemaakt door 'Lisa Arlington' - wat een opvallende overeenkomst is met een ander karakter uit Blair Witch, die op IMDB alleen maar bekend staat als 'Lisa'.

De meest recente update op de kickstarter campagne is van een vriendin van Lisa, Kaylee Morgan. Deze schrijft dat Lisa en James zijn verdwenen tijdens het maken van hun documentaire in Northwest Maryland. In de update wordt weer doorverwezen naar een facebookpagina
die zich bezig houdt met wat er met Lisa gebeurd is. Vanuit hier wordt er weer gelinkt naar een Tumblr voor de documentaire The Absence of Closure.

Het ziet er naar uit dat het web rondom Blair Witch veel uitgebreider is dan enkel de viralcampagne met de trailer voor The Woods. Uiteindelijk lijken alle vormen aan elkaar verbonden, door bijvoorbeeld de sountrack van de trailer van The Woods, die als tekst terug komt in de facbookpagina van Lisa Arlington. Deze manier van promotie maken ligt in lijn met de oorspronkelijke marketing campagne van The Blair Witch Project, waarbij werd beweerd dat de studenten uit de film echt vermist waren. De film ging hierdoor al viral voordat het internet echt groot was, waarbij veel mensen geloofden dat The Blair Witch Project een echte documentaire was, in plaats van een found footage fictiefilm.
De makers van Blair Witch doen het dus nog eens dunnetjes over, maar in een wereld waar iedereen bijna alle informatie binnen handbereik heeft, is het lastiger om overtuigend te zijn. De campagne geeft wel aan dat Blair Witch niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar een traject is waar al jaren over nagedacht is.
Blair Witch is vanaf 15 september in de Nederlandse bioscopen te zien.
Beetje bij beetje komen er elementen van een uitgebreide marketingcampagne voor de nieuwe Blair Witch naar boven. Zo lijkt ook deze film oorspronkelijk in de markt gezet te zijn als een documentaire, net zoals bij The Blair Witch Project het geval was, 20 jaar geleden.

In deze kickstarter campagne wordt gepraat over het verlies van een dierbare, waarin een van de hoofdpersonen van de documentaire wordt omschreven als James, een jongen waarvan de oudere zus meer dan twintig jaar geleden samen met twee anderen is verdwenen tijdens het kamperen. Dit klinkt wel verdacht veel als het plot van de oorspronkelijke film The Blair Witch Project. Ook is de naam van een van de hoofpersonen in de nieuwe Blair Witch James.
De kickstarter is 2 jaar geleden aangemaakt door 'Lisa Arlington' - wat een opvallende overeenkomst is met een ander karakter uit Blair Witch, die op IMDB alleen maar bekend staat als 'Lisa'.

De meest recente update op de kickstarter campagne is van een vriendin van Lisa, Kaylee Morgan. Deze schrijft dat Lisa en James zijn verdwenen tijdens het maken van hun documentaire in Northwest Maryland. In de update wordt weer doorverwezen naar een facebookpagina
die zich bezig houdt met wat er met Lisa gebeurd is. Vanuit hier wordt er weer gelinkt naar een Tumblr voor de documentaire The Absence of Closure.

Het ziet er naar uit dat het web rondom Blair Witch veel uitgebreider is dan enkel de viralcampagne met de trailer voor The Woods. Uiteindelijk lijken alle vormen aan elkaar verbonden, door bijvoorbeeld de sountrack van de trailer van The Woods, die als tekst terug komt in de facbookpagina van Lisa Arlington. Deze manier van promotie maken ligt in lijn met de oorspronkelijke marketing campagne van The Blair Witch Project, waarbij werd beweerd dat de studenten uit de film echt vermist waren. De film ging hierdoor al viral voordat het internet echt groot was, waarbij veel mensen geloofden dat The Blair Witch Project een echte documentaire was, in plaats van een found footage fictiefilm.
De makers van Blair Witch doen het dus nog eens dunnetjes over, maar in een wereld waar iedereen bijna alle informatie binnen handbereik heeft, is het lastiger om overtuigend te zijn. De campagne geeft wel aan dat Blair Witch niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar een traject is waar al jaren over nagedacht is.
Blair Witch is vanaf 15 september in de Nederlandse bioscopen te zien.
Like MovieScene op facebook
REACTIES

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

SHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.