Righteous Kill - recensie

Righteous Kill - recensie

Voor het eerst in jaren een film met Hollywood opa’s Al Pacino en Robert de Niro (beiden Academy Award winnaars) samen. 'A dream coming true' voor de echte filmliefhebber. Vooral de Amerikaanse liefhebber. In bijna elke scène zijn de twee oude koppen samen te bewonderen.

Pacino en deNiro eindelijk weer samen
‘Bob en ik zijn goede vrienden, zegt Pacino. ‘Dus we hebben een vertrouwensband die de samenwerking perfect maakt’. Jon Avnet noemde zijn kans om met de twee samen te werken een ‘once in a lifetime opportunity’. ‘Ze zijn legendarisch, en de hele wereld beschouwt ze als de twee beste acteurs die er bestaan’, zegt producer Emmet. Een typisch geval van Amerikaanse zelfoverschatting, maar dat zien we maar even door de vingers. Want het is inderdaad geweldig ze samen te zien spelen.

Righteous Kill

Het recht in eigen handen
Pacino en deNiro spelen twee door de wol geverfde rechercheurs bij de New Yorkse politie. Turk (de Niro) en Rooster (Pacino) werken al dertig jaar samen en zijn voorlopig niet van plan te stoppen. Turk heeft een opvliegend karakter en de onrechtvaardigheid die hij meemaakt maakt hem woedend. De film begint met zijn bekentenis; moordenaars, verkrachters en pooiers die de gerechtelijke dans ontspringen, neemt hij voor z’n rekening. Hij vermoordt ‘elk stuk tuig dat geen recht op leven heeft’. Van dichtbij wordt al het criminele uitschot in de borst geschoten, en wordt er een gedichtje bij het lijk gelegd. Een ethisch dilemma dringt zich aan de kijker op; mogen mensen voor God spelen? Is het eigenlijk niet heel terecht dat iemand de verantwoordelijkheid op zich neemt en schorem uit de weg ruimt? Moeilijk.

Wordt de zaak opgelost?
De moorden worden steeds frequenter, en Rooster en Turk worden op de zaak gezet, samen met twee collega’s. Al gauw komt het team erachter dat het één van hen moet zijn. Wie anders weet zoveel over de slachtoffers? Na een uur kijken begint het verhaal toch wat te vervelen. De karakters zijn namelijk behoorlijk stereotype; Rooster is de rustige, houdt van opera’s en schrijft zijn gevoelens op in een boekje. Turk daarentegen scheldt iedereen de huid vol, mishandelt met liefde zijn arrestanten en heeft een grote bek. Bovendien wéét je al wie de moorden heeft gepleegd. Het wordt spannend als het vriendinnetje van Turk, inspecteur Corelli, ook haar twijfels begint te krijgen. Ze probeert samen met inspecteurs Riley en Perez te zaak op te lossen door Turk in de val te lokken.

Righteous Kill

Sterrencast garandeert geen topfilm
Dat topacteurs DeNiro en Pacino in deze film spelen zegt in feite nog niks. Het verhaal moet origineel zijn en je blijven boeien. En dat doet Righteous Kill wel aardig. De film trekt zich op aan zijn cast, dat is duidelijk. Zonder de twee Hollywood-lievelingen zou het een behoorlijk zwak geheel geweest zijn. Die 'once in a life time opportunity' van Avett is toch niet helemaal benut.

Jon Avnet

Robert De Niro
Carla Gugino