• Recensies
The Spirit - preview

The Spirit - preview

1Na een succesvolle verfilming van de strip Sin City, mocht Frank Miller, bedenker van de strip en tevens mederegisseur van de film, in zijn eentje de regie van een nieuwe stripverfilming op zich nemen. Het ging om The Spirit, een strip niet van Miller zelf, maar van de inmiddels overleden van Will Eisner. Financierder Odd Lot Entertainment zag in comic man Miller de ideale kandidaat. Naast de regie kwam ook het script op het bordje van Miller.

The Spirit
Verhaal
In de stad Central City keert de agent Denny Colt terug uit de dood en neemt de rol aan van de detectieve The Spirit (Gabriel Macht) om het op te nemen tegen de slechteriken van de stad. Superschurk The Octopus (Samuel L. Jackson) wil de gehele stad vernietigen en The Spirit zal zijn plannen moeten voorkomen. Hierbij maken de vele mooie vrouwen op zijn pad het er niet makkelijker op.

Volgens Miller heeft de superheld ook een donkere kant. "De vele vrouwen die hij tegen komt zijn allen verliefd op hem en hij op hen allemaal". De verfilming is echter niet gebaseerd op een verhaal uit de strip, zoals bij Sin City. Het gaat verder waar de strips eindigen en bovendien is de setting moderner. Voor het uiterlijk van de film kopieerde de regisseur de Sin City look.

The Spirit

Vergissing?
Zou het mogelijk zijn dat de filmstudio zich heeft vergist in de kwaliteiten van Frank Miller. De man is een uitstekende comic artiest, maar is geen regisseur en scriptschrijver. Miller staat dan wel als mederegisseur genoemd voor Sin City, maar eigenlijk deed de stripbedenker niets meer dan over de schouder meekijken van regisseur Robert Rodriguez.

Miller zou moeite hebben gehad om het filmgenre te definiëren. De ene keer kijk je naar een film noir, de andere keer is het een mysterie of cartoonske komedie. De karakters zouden eendimensionaal zijn en geen greintje menselijke emotie bevatten. Ook het verhaal wordt over het algemeen niet geprezen en de aanpassingen die Miller maakte aan de held worden hem kwalijk genomen. In de filmversie kan The Spirit zich genezen, een kracht waarover de held niet beschikte in de strip.

Qua uiterlijk is alles prachtig vormgegeven. Al kun je je afvragen waarom opnieuw de Sin City stijl gekozen is. The Spirit heeft nu eenmaal een andere vormgeving dan Miller's tekenstijl in Sin City.

The Spirit

Mooie vrouwen
Misschien is het allemaal overdreven negativiteit. Zijn de stripliefhebbers op hun achterste poten gaan staan omdat Miller aan hun strip kwam? Een film is nu eenmaal een andere medium dan een strip en dingen moeten omgegooid worden. Al heeft Miller weinig ervaring in de filmindustrie hij is wel een man die toezicht hield op de verfilming van Sin City en 300.

Bovendien krijgt de kijker een flink aantal mooie vrouwen waaronder Scarlett Johansson, Jaime King, Eva Mendes en natuurlijk de altijd goede acteur Samuel L. Jackson voorgeschoteld. We weten het pas zeker op 26 februari. Dan komt de film uit in Nederland.