My Name is Bruce - blu-ray recensie

My Name is Bruce - blu-ray recensie

Fans, ze zijn er in alle soorten en maten. Sommige fans hebben er moeite mee om films van realiteit te onderscheiden. Bruce Campbell komt zo´n fan tegen met alle gevolgen van dien.

De cultstatus van Bruce Campbell
Bruce Campbell is bekend geworden door de Evil Dead films in de jaren '80. Hij maakte deze films met zijn beste vrienden Rob Tapert en Sam Raimi. De drie vrienden waren sinds de middelbare school al bezig met het maken van films, Evil Dead betekende hun eerste succes. Sam Raimi is inmiddels wereldberoemd door zijn verfilming van Spiderman en Rob Tapert heeft verschillende succesvolle series gemaakt, zoals Xena en Hercules. Campbell is in al deze producties te zien, ook al is het vaak slechts in een kleine rol.

my-name-is-bruce-movie-6

Zo was hij in het eerste deel van Spiderman de worstelwedstrijd-aankondiger en was hij verantwoordelijk voor Spiderman's naam, hij kondigt Peter namelijk verkeerd aan. In het tweede deel was hij de kaartjescontroleur bij het theater waar Mary-Jane optrad en in het derde deel is hij de ober die Peter helpt met het huwelijksaanzoek aan Mary-Jane. Naast kleine rolletjes in grote Hollywood-producties is Bruce Campbell vooral bezig met het maken van films met een laag budget. Hij maakt deze films vaak grotendeels zelf en is ook altijd in de hoofdrol te vinden. Enkele titels van de afgelopen jaren zijn: Alien Apocalypse, Man With a Screaming Brain en Bubba Ho-Tep. In de laatste film speelt hij een bejaarde Elvis die samen met een zwarte J.F.K een monster moet verslaan in een bejaardentehuis.

Het afgelopen jaar was Campbell te zien in de tv-serie Burn Notice, waarin hij een grote bijrol vertolkt. De serie is inmiddels bezig met zijn tweede seizoen en doet het erg goed in Amerika. De acteur heeft meerdere grote rollen gehad op tv. Zo speelde hij Autolycus, "the king of thieves" in de series Xena en Hercules. Verder vervulde hij de hoofdrol in Brisco Country Jr. en de serie Jack Off All Trades. De laatste is weer gemaakt door zijn vrienden Sam Raimi en Rob Tapert. Ook heeft Campbell de laatste jaren twee boeken geschreven met daarin zijn belevenissen in Hollywood en hoe het is om een B-acteur te zijn.

My Name is Bruce
Campbell heeft een grote groep trouwe fans. Hij is een graag geziene gast op conventies en de fans kopen alles waar hij in te zien is. Voor deze trouwe fans, die echt alles van hem hebben gezien, is de film My Name is Bruce gemaakt. In  de film maakt Campbell zichzelf belachelijk. Hij wordt vaak verward met zijn karakter Ash uit de Evil Dead films, zo ook in deze film. Jeff, een extreme fan van Bruce Campbell bevrijdt per ongeluk de Chinese God van de noodles, Quan-Di. Quan-Di begint iedereen in het kleine stadje Goldlick uit te moorden en Jeff besluit dat er een held nodig is om het stadje te redden. Zijn keuze valt op Bruce Campbell. Dit verhaal zorgt ervoor dat Campbell helemaal los kan gaan. De referenties naar zijn andere films zijn eindeloos, maar nu zeker niet om zichzelf op te hemelen.

my-name-is-bruce-movie-12

Bekende gezichten
Campbell heeft zich omringd met bekende gezichten. Zo speelt Ted Raimi (het broertje van Sam Raimi) maar liefst drie rollen in de film. Ted Raimi en Bruce Campbell zijn ook al jaren vrienden en inmiddels al weer in tien films samen te zien. Ted Raimi zit in bijna elke film van Campbell, dit omdat het dan minder opvalt hoe slecht hij zelf acteert, aldus Bruce Campbell. Het feit dat hij ook weer in deze film te zien is, helpt dan ook bij het hele cultgevoel dat de film met zich meedraagt. Verder zijn de rollen voor onbekende plaatselijke acteurs. Wel heeft Campbell veel vrienden gebeld om mee te werken, sommigen zijn hier zelfs voor uit hun pensionering gekomen. Deze mensen hadden al rollen gespeeld in andere films van Campbell, bijvoorbeeld de hoefsmid uit Army of Darkness of een zombie uit het tweede deel van Evil Dead. Ook dit zorgt voor een extra laag in de film omdat je als fan vaak nadenkt waar je die persoon nou weer van kent.

Soundtrack
De soundtrack is verzorgt door Joseph Do Luca en past prima bij de film. Met name het nummer waarin de legende van Quan-Di in wordt verteld, is werkelijk geniaal. Dit nummer komt meerdere keren terug en zorgt ervoor dat je nog lang na de film het deuntje in je hoofd hebt. Do Luca is ook een bekende van Campbell, hij deed namelijk de soundtrack van Xena en van Hercules. Ook maakte hij de soundtrack voor Alien Apocalypse en Man With a Screaming Brain. Ook hier heeft Campbell dus weer de hulp ingeroepen van een vriend.

my-name-is-bruce-movie-1

Weinig budget, veel liefde
Met het budget van Spiderman zou de film My Name is Bruce maar liefst 133 keer kunnen worden gemaakt. Campbell maakt heel zijn leven al films met een klein budget en hij is hier dan ook zeer bekwaam in geworden. Man With a Screaming Brain is bijvoorbeeld in Bulgarije opgenomen, waarbij Campbell letterlijk de ratten van de set af moest jagen. Dat Campbell zijn film moest maken met een klein budget is natuurlijk wel aan de film af te zien, maar dit zorgt alleen maar meer voor het cultgevoel dat de film toch al oproept. Wat vooral goed terugkomt zijn het plezier en de liefde waarmee de film is gemaakt. Het is echt een product van een groep vrienden die iets moois willen maken voor de fans. Campbell heeft er geen problemen mee om zichzelf belachelijk te maken en zijn vrienden helpen hier graag bij. Het resultaat is een film die speciaal voor de fans gemaakt is en waar elke fan van Bruce Campbell dan ook van zal genieten.

Bruce Campbell en extra's
Campbell is altijd erg goed geweest voor zijn fans en dit komt ook weer terug in de extra's voor de films die hij maakt. Zijn films zijn altijd voorzien van een audiocommentaar en uitgebreide documentaires waarin hij uitlegt hoe het was om de film te maken. Ook bij de uitgave van My Name is Bruce zit het helemaal goed met de extra's. Het audiocommentaar is erg informatief, maar vooral ook leuk en het valt geen moment stil. De 'behind the scenes' documentaire van maar liefst een uur vertelt goed hoe het was om de film te maken. Verder zijn er nog wat features over het maken van de film en zelfs een 'behind the scenes' van de film Cave Aliens 2, de fictieve film waar Campbell mee bezig is tijdens My Name is Bruce.

Als je geniet van B-films en wel eens hebt genoten van een film van Campbell, dan mag je deze film eigenlijk niet aan je voorbij laten gaan. De humor, de muziek, de acteurs, alles zorgt ervoor dat deze B-film een echte cultklasieker is. Als je echter een Bruce Campbell fan ben dan mag je nog een ster bij het eindcijfer optellen.

Helaas is de film alleen via import in Nederland verkrijgbaar en daardoor duurder. Scroll naar beneden voor de goedkoopste aanschaf opties.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster
Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster