Living Hell - dvd recensie

Living Hell - dvd recensie

Living Hell, de titel van deze horrorfilm, kan op twee manieren toegepast worden; de omstandigheden van de karakters in deze film, en de omstandigheid voor de kijker die een horrorfilm van grote klasse verwacht.

Sci-Fi channel

Van wat ik begrijp is deze hybride horror/sci-fi film een productie voor het Sci-Fi channel. Gezien de beperkte kwaliteiten van de acteurs en special effects kan ik dat zeker beamen. Dit mag de pret echter niet drukken, want het is al met al een vermakelijk pakketje geworden.

Living Hell, Johnathon SchaechLiving Hell

Schoolleraar Frank Sears (Johnathon Schaech) wordt zijn hele leven al geplaagd door een vreemd litteken. Dit litteken lijdt hem naar een geheim militair project wat gecreëerd is in de Tweede Wereldoorlog. Hier breekt er een kwaadaardig organisme uit, welke de aarde dreigt te vernietigen. Het organisme heeft als handigheid dat het zichzelf voedt met licht en energie. Dan ontdekt Sears dat zijn, inmiddels overleden, vader op één of andere manier met dit project verbonden is en samen met specialiste Carrie Freeborn (Erica Leerhsen) moet zorgen een aankomende wereldcatastrofe een halt toe te roepen.

Goedkoop product
Om het bovenvermelde vermakelijke pakketje dan ook echt vermakelijk te laten zijn, zal de kijker er dan ook voor moeten zorgen dat hij/zij totaal niks van dit product verwacht. Mensen die bij filmevenementen als ‘Nacht van de Wansmaak’ op de eerste rij zitten, zullen hier in ieder geval een plezierige tijd beleven. En eerlijk is eerlijk, voor een dergelijk goedkoop (wan)product ziet het er nog behoorlijk degelijk uit. Zelfs de overduidelijk goedkope computereffecten zien er hier en daar soms redelijk gepolijst uit.

Johnathon Schaech
Over het acteerwerk hoeft niet zo heel gezegd te worden, de acteurs zijn hier vooral beeldvulling. De benodigde acteerervaring is met een productie als deze vrijwel nihil. Toch is b-acteur Johnathon Schaech zo slecht nog niet. Niet dat we hier over een acteur van Oscarformaat spreken, maar hij steekt met kop en schouders boven de rest van de brabbelende cast uit. Vooral opzienbarend is hoeveel hij op acteur Peter Gallagher (o.a. American Beauty) lijkt. Blijkbaar is hij door een aantal producenten opgevallen, gezien zijn grote rol in de ‘grote’ productie Quarantine, de Amerikaanse remake van de Spaanse horrorfilm [REC].

Living Hell, Erica Leerhsen

Erica Leerhsen
De rest van de cast is niet erg noemenswaardig. Maar ja, aangezien we nu toch net hoofdrolspeler Schaech hebben behandeld, is het wel zo eerlijk om medespeelster Erica Leerhsen ook even te vermelden. Haar acteercapaciteiten liggen beduidend lager, en in sommige scènes zijn ze totaal afwezig. Ze moeten het in deze film in ieder geval met elkaar doen; de wereld van de ondergang doen voorkomen, bedoel ik.

Richard Jeffries
De regisseur van de film, Richard Jeffries, is nog het meest bekend als scenarioschrijver van de film Cold Creek Manor uit 2003, de verbazingwekkend conventionele en matige film van Mike Figgis (Leaving Las Vegas). Naar verluidt is hij momenteel bezig met het schrijven van een vervolg op de cultfilm TRON, uit 1982, met als inventieve werktitel TRON 2.0.

Aldi
Verder zien de laatste scènes in het binnenste van het organisme er leuk verzorgd uit. De set doet in de verste verte denken aan de film Alien of iets wat H.R. Giger ontworpen zou kunnen hebben, ware het niet dat de makers van deze film zijn uitgeweken naar de Aldi om daar hun setmateriaal te kopen. Hetzelfde geldt voor de meeste computereffecten, hoewel ze er regelmatig beter uitzien dan de gemiddelde huiskamer productie.

Living Hell, Johnathon SchaechGrote pret
Dit alles komt de pret allemaal zeker ten goede. Het ligt voornamelijk aan de kijker of ze al dit slechts kunnen waarderen en er een leuk avondje op na kunnen houden. Roger Corman zou er trots op zijn geweest en misschien dat Quentin Tarantino en Robert Rodriguez ooit nog eens een Grindhouse productie doen en flarden uit deze film persifleren. Nou, waarschijnlijk niet, laten we ook hopen van niet. Grote pret is het wel.

Enerzijds een ontzettend slechte film, anderzijds een vermakelijke kijkervaring. Het ligt vooral aan de kijker zelf hoe ze de film willen gaan betreden, en betreed de film vooral met een groep vrienden. Neem niks serieus en verwacht er al helemaal niks van, dan is de pret het grootst. Het belabberde acteerwerk kan dan ook veel plezier opleveren, evenals de arme computereffecten. Betreden op eigen risico dus.

Extra’s
De dvd bevat alleen wat trailers.

Film: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster