Intruder - dvd recensie

Intruder - dvd recensie

Eén van de vergeten pareltjes van de jaren ‘80 slasherfilms komt nu eindelijk als Nederlandse uitgave op dvd. Met grote dank aan Jan Doense!

Jan Doense is natuurlijk onze nummer 1 horror en cult connaisseur en tevens oprichter van het Amsterdamse Fantastische Filmfestival, dat nu doorgaat onder de naam Imagine. Sinds een tijd heeft hij ook zijn eigen dvd-label, Mr Horror Presents, waarmee hij de meer obscure en kleinere films onder de aandacht probeert brengen, zowel oudere films als de nieuwere producties. De films beperken zich ook zeker niet tot de Amerikaanse markt, gezien titels als het Noorse Darkwoods en het Spaanse They Are Watching Us. Met Intruder hebben we echter wel een typische Amerikaanse slasherfilm in handen.

Intruder, Elizabeth Cox

Intruder
De titel van de film kan tevens doorgaan voor de plot; een indringer! Om toch wat specifieker te zijn, de film gaat over een plaatselijke supermarkt die op korte termijn haar deuren zal moeten sluiten omdat er te weinig geld binnenkomt waardoor de medewerkers dus hun baan dreigen te verliezen. Na sluitingstijd wordt het personeel belaagd door een gestoorde psychopaat en worden de personeelsleden één voor één richting Magere Hein gestuurd. De vraag is natuurlijk, wie verricht zulke gruwelijke daden? Cassière Jennifer’s (Elizabeth Cox) ex-vriendje Craig (Danny Byrnes), één van de winkelmedewerkers (Sam Raimi, Ted Raimi, Dan Hicks)? Of is het toch een onbekende van buitenaf? Zeker is dat de slachtoffers aan een bloederig einde komen.

Kleine film
Globaal gezien valt er over het verhaal niet veel meer te vertellen. Ook de setting is erg compact, het speelt zich compleet in een supermarkt af. Dit zou in de handen van een mindere regisseur zwak uit kunnen pakken. Spiegel heeft echter veel geleerd van vriend Sam Raimi; hij houdt het tempo hoog en het camerawerk verrassend.

Scott Spiegel

Bij de gemiddelde filmliefhebber zal waarschijnlijk geen belletje gaan rinkelen bij het horen van deze naam. Scott Spiegel is echter wel de persoon die ervoor gezorgd heeft dat niemand minder dan Quentin Tarantino groot is geworden. Intruder was namelijk één van de eerste producties van Lawrence Bender. Spiegel heeft Bender later in contact gebracht met Tarantino om diens Reservoir Dogs te produceren. Spiegel zou later dan nog het vervolg op Rodriguez’ en Tarantino’s From Dusk Till Dawn regisseren, het erg ondergewaardeerde From Dusk Till Dawn 2: Texas Blood Money. Tevens was Spiegel medeproducent van beide Hostel films.

Intruder, Elizabeth Cox
Bizar camerawerk
Bij het zien van Spiegel’s films is het maar al te duidelijk dat hij uit Raimi’s wereld komt. Zoals eerder vermeld is het camerawerk verrassend; scènes worden op de meest vreemde manier in beeld gebracht. Er is bijvoorbeeld een scène  waarin de camera onder de draaischijf van een telefoon is geplaatst en zo naar boven filmt waar we de acteur zien die door de hoorn praat. Dit is slechts één van de vele inventieve shots.

De film pretendeert zeker niet qua suspense op de stoel van Hitchcock te zitten, toch is vanwege het bizarre camerawerk de spanning soms erg hoog. Dit wordt echter afgewisseld met geslaagde en bedoeld komische scènes. Zo komen er op een gegeven moment twee politieagenten de winkel binnen nadat de kassière heeft gebeld over de onruststoker. Wanneer ze weer weggaan laat één van de twee een visitekaartje achter met  zijn telefoonnummer waarop hij bereikt kan worden. Droog.

De film staat ook bekend om zijn inventieve moorden. De inventiviteit ligt echter meer in de manier waarop alles in beeld is gebracht. Tevens wordt er veelvuldig verwezen naar horrorklassiekers, zoals The Texas Chainsaw Massacre, Halloween en The Evil Dead.

Cast & crew
Wat de cast en crew van de film betreft, was "Intruder: Evil Dead II Reunites" een betere titel geweest. In de acteurs herkennen we The Evil Dead en Spiderman regisseur Sam Raimi in een leuke bijrol, samen met zijn broer Ted (die in Evil Dead II speelde). Tevens is er voor Dan Hicks een leuke rol weggelegd als hoofd van de supermarkt. We kennen hem ook van Evil Dead II. Hoewel het de bedoeling was dat ook Bruce Campbell een grote rol zou gaan vertolken, had hij op dat moment verplichting aan een andere film. Hij heeft echter wel een toepasselijke cameo in de film, samen met producent Lawrence Bender.

De leuke en bloederige effecten zijn verzorgd door KNB Effects, die ook Evil Dead II voor hun rekening namen. En dan hebben we nog Scott Spiegel zelf die verantwoordelijk was voor het scenario van, ja inderdaad, Evil Dead II.

Intruder, Sam Raimi

Voor liefhebbers van Raimi’s oudere werk zeker niet te missen. We krijgen hetzelfde inventieve camerawerk voorgeschoteld, evenals de geslaagde humor. Er wordt effectief gebruik gemaakt van het beperkte budget. Intruder is vaak bedoeld komisch, maar heeft echter regelmatig ook goed opgebouwde suspense. Verder zit de film vol verwijzingen naar andere horrorfilms en bevat een groot aantal genreacteurs, vooral die uit de Evil Dead films. Enthousiaste regie en leuk spel van de acteurs zorgen voor pure ‘horrortainment’. Een aanrader voor fans van de jaren ’80 slasherfilms!

De dvd bevat alleen wat trailers, dus verder geen interessante extra's. Wel is bij alle 'Mr Horror Presents' releases achtergrondinformatie over de desbetreffende films bijgesloten.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster
Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster