Saw V (2 disc) - dvd recensie

Saw V (2 disc) - dvd recensie

Het vijfde deel uit de Saw reeks is inmiddels op dvd en blu-ray verschenen. Het is intussen gebruikelijk geworden om elk jaar met een Saw film op de proppen te komen. Over een poosje kunnen we deel 6 in de bioscoop aanschouwen, maar we moeten natuurlijk eerst deel 5 nog eens zien.

Saw V
De laatste toevoeging aan de serie gaat weer verder met het wel en wee van de ‘Jigsaw Killer’ (Tobin Bell), de inventieve moordmachines en puzzelachtige verhaallijnen. De dubbel dvd release bevat de gebruikelijke unrated director’s cut van de film. Wat mij betreft is hier ook weer weinig nieuws aan toegevoegd, misschien hier en daar wat meer expliciete shots. Een uitgebreidere recensie van Saw V kun je in mijn bioscooprecensie lezen. We richten ons nu op de extra's van deze twee schijfjes.

David Hackl
Extra’s

Zoals veel films tegenwoordig, krijgen ook de Saw films een dubbele dvd release: een goedkopere enkele dvd met alleen de film, en een luxe dubbel dvd waar extra’s aan toegevoegd zijn. Zo kan er nog eens geld verdiend worden. Waar de vorige dubbel dvd’s uit de serie in een mooie steelbook verpakking zaten, is Saw V in een verzorgd kartonnen doosje verpakt. Toch is de steelbook verpakking wat toepasselijker voor films als Saw, maar dat terzijde.

Geen audiocommentaar?
De extra’s op de dubbel dvd’s van de Saw films waren nooit echt heel noemenswaardig, toch werd er altijd een interessante audiocommentaar track aan toegevoegd. Waar de Amerikaanse releases meestal meerdere commentaartracks bevatten, werden de Nederlandse releases vaak voorzien van één van deze tracks.

Bij het doorlopen van beide dvd’s van deze release moet ik constateren dat er gekozen is om geen enkel audiocommentaar toe te voegen. Dit is erg zonde, vooral omdat de Amerikaanse en Engelse versies wél twee commentaartracks bevatten.

Het menu van de tweede dvd lijkt boordevol extra’s te staan. Achterop het dvd hoesje staat vermeld dat de gezamenlijke lengte iets van 75 minuten is. Dit is op zich niet onaardig. Belangrijk is vooral of het inhoudelijk ook interessant is. Dit stelt, net als bij de vorige delen, nogal teleur.

Saw V, Scott Patterson
Oninteressante extra’s

De extra’s beginnen met nogal oninteressante liner notes, die een kort essay lijken te zijn over het succes van de Saw serie. De volgende extra is de photo gallery met 10 foto’s, eveneens nogal zinloos. Om de nutteloosheid even voort te zetten; er zitten nog een tv spot op en drie filmclips. Vreemd is dat deze laatste gewoon in de film voorkomen, waarom dan los op de extra dvd plaatsen?

Interviews
Nu komen we bij de obligate interviews waarin de cast en crew over de film en hun ervaringen praten. Meestal gaan zulke interviews over niets anders dan het opleuken van de regisseur en de productie. Zo ook hier. De acteurs hebben eigenlijk niks interessants te melden, alleen dat het allemaal een geweldige ervaring was en dat de regisseur zo goed wist wat hij wilde. Zeer boeiend voor ons dus. De interessantere uitspraken komen dan meer van de crew, specifiek van regisseur David Hackle en schrijver Patrick Melton. Zo horen we bijvoorbeeld van Melton dat het script van Saw IV, SawV en SawVI in een keer als concept is uitgeschreven. Vandaar ook  dat een aantal elementen in de latere delen consistent terug blijft komen.

Dodelijke vallen
De interessantere extra’s zijn de, voor de Saw dvd’s, gebruikelijke features over de martelmachines. We krijgen hier vijf van zulke korte features voorgeschoteld waarin de grote vallen kort besproken worden. Interessant is de feature over de eerste martelmachine van SawV, de geslaagde ‘Pendulum’ machine, die geïnspireerd is door Edgar Allan Poe’s vertelling The Pit and the Pendulum. Na het zien van de feature zal deze scène in de film allicht nog huiveringwekkender bekeken gaan worden.

Een andere val die belicht wordt, is die waarin Agent Strahm (Scott Patterson) met zijn hoofd in een glazen kubus die automatisch met water gevuld wordt, zit. In de feature komen we erachter dat Patterson dit ook echt heeft moeten ondergaan. Tevens zien we homevideobeelden van regisseur Hackl die deze val met zijn jonge zoontje heeft getest. Dit klinkt erger dan het is. Hoewel een kort fragment, toch aardig om te zien. Zulke dingen hadden we meer op de dvd willen hebben.

Tobin Bell
Trailers

De dvd wordt afgerond met een zestal trailers, inclusief die van SawV. Vreemd is wel dat ze hier voor de teaser trailer gekozen hebben.

SawV is een vermakelijke film, ook op dvd. De film mist misschien een erg ingenieuze eindtwist zoals bij voorgaande delen, het geheel is echter wel beter te volgen dan Saw IV.

Los van de commentaartracks zijn de special features van de Saw dvd’s nooit echt heel bijzonder geweest. De extra’s over de martelmachines bevatten hier en daar wat interessante momenten, maar gezien de korte lengte van deze fragmenten is het maar de vraag of daarvoor de dubbel dvd aangeschaft moet worden. Waar voorgaande Saw dubbel dvd’s nog lagen te pronken met commentaartracks, is er nu geen enkele te vinden. Of hier nu Lion’s Gate of Dutch FilmWorks voor aangepakt moet worden is onduidelijk. Wel is duidelijk dat deze dubbel dvd release niet echt een meerwaarde biedt boven een enkele dvd uitgave. Momenteel is echter alleen nog maar de dubbel dvd uitgebracht.

Wat bij de film al duidelijk was, wordt hier nu ook met de features bevestigd; alleen voor de fans!

Extra's: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster

David Hackl