Bride Flight - dvd recensie

Bride Flight - dvd recensie

Bride Flight imponeert door verhaal, acteerspel en fantastische locaties. Ook Nederlandse films kunnen groots en episch zijn.

In 1953 werd een luchtrace gehouden van Londen naar Nieuw Zeeland. Een van de vliegtuigen die meedeed was The Flying Dutchman, waarin voornamelijk Nederlandse bruiden zaten op weg naar hun toekomstige echtgenoten in Nieuw Zeeland.  Vanwege de onzekere en arme tijden in het Nederland na de oorlog en de watersnoodramp, wilden zij een nieuw leven beginnen in Nieuw Zeeland.

bride_flight1

Marieke van der Pol (De Tweeling, Oppassen!!!) schreef hier het boek Bruidsvlucht over waarna ze besloot het tot een scenario te bewerken om er samen met regisseur Ben Sombogaart (Kruistocht in Spijkerbroek, De Tweeling, Het Zakmes) de film Bride Flight van te maken.

De mooie kop van Rutger Hauer
Als de film begint, wordt al direct duidelijk dat dit een buitengewone productie is. We zien Rutger Hauer als de oude Frank, inmiddels wijnboer, met een cowboyhoed op zijn mooi gerimpelde kop. Hij rijdt in een jeep tussen de wijngaarden in het prachtige, bergachtige en zonnige landschap van Nieuw Zeeland. De film zit vol met dit soort mooie beelden en landschappen en kan zich dan ook meten met Amerikaanse producties.

Drie bruiden
Centraal staan drie toekomstige echtgenoten Ada (Karina Smulders), Marjorie (Elise Schaap) en Esther (Anna Drijver) en de knappe Frank (Waldemar Torenstra) die ze ontmoeten tijdens hun vlucht naar Nieuw Zeeland. Ada valt als een blok voor Frank, maar na de lange vlucht scheiden hun wegen en volgen we de vrouwen in hun pogingen een gezin te stichten in hun nieuwe land. Dat gaat natuurlijk niet zonder de nodige tegenslagen en geheime ontmoetingen met Frank.

Nederlandse Brad Pitt
Als Frank overlijdt, worden de drie vrouwen herenigd op zijn begrafenis en leren we door middel van flashbacks over het verleden van de dames - een zelfde methode gebruikte Sombogaart ook in De Tweeling. De casting is uitstekend en de oudere Ada (Pleuni Touw), Marjorie (Petra Laseur) en Esther (Willeke van Ammelrooy) lijken ook echt op hun jongere varianten. Karina Smulders is heerlijk om naar te kijken als de naïeve Ada die niet kan kiezen tussen haar saaie man of hartenbreker Frank. Niet verwonderlijk, want Waldemar Torenstra weet dan ook als een Nederlandse Brad Pitt alle vrouwenharten te doen smelten met zijn gespierde lichaam en aantrekkelijke kop. Alleen Ada’s echtgenoot Derk, gespeeld door Micha Hulsof met opplaksik, weet niet te overtuigen met zijn spel. Van nieuwkomer Elise Schaap gaan we zeker ook meer zien en Anna Drijver heeft zichzelf onlangs opnieuw bewezen in Stella’s oorlog.

bride_flight2

Door het sterke acteerwerk en uitstekende script van Van der Pol weet de productie te ontroeren en mee te slepen. Nieuw Zeeland en zijn prachtige locaties schitteren als een personage op zich. Hierdoor voelt de film internationaler, ook draagt het feit dat er regelmatig Engels gesproken wordt, hieraan bij. Interessant is hoe Sombogaart de drie tijdsvlakken die de film bestrijkt een eigen kleur en camerawerk heeft meegegeven, waardoor de kijker direct aanvoelt in welke tijd de film zich afspeelt.

Extra’s
Naast een trailer en teaser bevat de dvd een making of welke enkele interessante feiten weet te vertellen, maar het is jammer dat regisseur Sombogaart nauwelijks aan het woord komt. Erg leuk is het originele polygoon-journaal dat in ‘1953 in de bioscoop over de bruidsvlucht werd uitgezonden. Verder bevat het schijfje de videoclip die Ilse de Lange voor de film zong en schreef, een interview met Hauer en Van der Pol en verwijderde scènes. Helaas bevat de dvd geen audiocommentaar.

De dvd zit in een luxe ogend doosje, dat eruit ziet als een boek met leren kaft. Sla je het open, dan blijkt het inderdaad een klein boekje te zijn met informatie over de film, de bruidsvlucht, het tot stand komen van de film en gegevens over de personages met mooie foto’s erbij. Achterin het boekje vinden we de dvd zelf.

bride_flight4

Prachtige Nederlandse productie die zich kan meten met Amerikaanse films. De cast is voortreffelijk en weet de emoties goed over te brengen, en wat een heerlijke filmkop heeft Rutger Hauer toch! Marieke van der Pol heeft een interessant en meeslepend verhaal weten te maken over hoe de levens van drie verschillende vrouwen beïnvloed worden door één man. De dvd mist een toelichting van regisseur Sombogaart over zijn film, want er is geen audiocommentaar en in 'the making of' komt hij maar een paar keer voorbij.

Extra's dvd: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

130 minuten