Star Trek - recensie

Star Trek - recensie

Toen de laatste Star Trek film slecht werd ontvangen en de serie van de buis af moest, was de franchise zo goed als dood. Is het de mensen achter Lost, Alias en Mission Impossible 3 gelukt om Star Trek weer tot leven te wekken?

Het antwoord is een volmondig ja. Niet alleen dat, de film is ook te pruimen voor filmliefhebbers die eerst niets met Star Trek hadden. Leg de vooroordelen opzij over de pyjamadragende ruimtereizigers, deze film is een moderne verleidelijke scifi in de ruimte.

STAR TREK

Kirk en Spock
Het ruimteschip U.S.S. Enterprise mag zijn eerste reis maken met een nog jonge bemanning. Aan boord bevinden zich onder andere de rekruten James Kirk en Spock. De twee verschillen totaal van elkaar. Kirk is een rebelse boerenjongen die zich laat leiden door zijn passies en emoties, terwijl Spock, afkomstig van de planeet Vulcan, afgaat op pure logica waarbij geen plaats is voor emotie. Als de aarde bedreigd wordt door de slechte Romulan, moeten Kirk en Spock de handen ineen slaan om de mensheid te redden.

Reboot en prequel
Regisseur J.J. Abrams maakte de film niet voor de fans maar wilde Star Trek introduceren bij een nieuw publiek. Abrams heeft kennis van de franchise, maar is geen extreme fan. Hij verkoos als kind zelfs Star Wars boven Star Trek. De productie is zowel een herstart van de filmserie als een prequel op alle films, zodat fans zich nog wel in de serie zouden moeten vinden. Het script komt van Roberto Orci en Alex Kurtzman, met wie Abrams aan Mission Impossible 3, Fringe en Alias werkte. Als producent werd Damon Lindelof (Lost) aangetrokken en de muziek komt van Michael Giacchino (Fringe, Lost, Mission Impossible 3, Alias).

STAR TREK

Op de schop
Al vanaf de actievolle openingsscène is het duidelijk; dit is niet de Star Trek van vroeger. Abrams neemt de franchise flink op de schop. Zo is er een visuele make-over waardoor alles er modern en begeerlijk uitziet. De U.S.S. Enterprise was nog nooit zo sexy en het vijandelijke Romulan vaartuig mag er ook wezen. Ook is er een nieuwe cast bestaande uit jong acteertalent, waaronder nieuwkomer Chris Pine als Kirk die bij vele vrouwelijke kijkers in de smaak zal vallen. Voor de mannen is er Zoe Saldana als de knappe Uhura. Zachary Quinto (Sylar uit Heroes) is te zien in zijn eerste filmrol, waarbij hij een overtuigende jonge Spock neerzet.

De wrijving tussen Spock en Kirk brengt de nodige humor met zich mee. Telkens als Quinto en Pine samen in beeld zijn, slaat er een vonkje over. Abrams laat de film dan ook voornamelijk om hen draaien. Hierbij diept hij de karakters wel enigszins uit, maar de nadruk ligt op de actiescènes en de avonturen die ze beleven. Voor actie en spektakel zit je goed. De film vliegt van de ene naar de andere adrenalineverhogende scène. Zo moet Kirk naar een vijandelijk boorplatform door de lucht parachuteren om het onschadelijk te maken voordat de boor een gehele planeet verwoest. Op het kleine platform wordt Kirk echter niet warm onthaald door vijandelijke soldaten die hem maar al te graag over het randje kieperen. De vaart van de film kan soms ook als nadeel gezien worden. De losbandige Kirk verzet zich eerst hevig tegen een leven aan boord van de U.S.S. Enterprise, om een dag later vrolijk aan boord te stappen.

star_trek10

Abrams weet Star Trek aanlokkelijk voor de massa te maken, zonder daarbij de fans uit het oog te verliezen. Zowel de ruimteschepen als de acteurs zien er verleidelijk uit. Uitstekend nieuw acteertalent weet je mee te slepen in een actievolle sciencefiction film. De eerste zomerse blockbuster film hebben we te pakken. Hou je van scifi, maar was je nooit een Star Trek fan? Geef deze film dan beslist een kans! Door deze herstart kan de franchise weer jaren mee en het is dan ook niet vreemd dat er een vervolg in de planning staat voor 2011.

127 minuten