Tales From Earthsea - dvd recensie

Tales From Earthsea - dvd recensie

Na het internationale succes van Spirited Away uit 2001 van Hayao Miyazaki, komt zoonlief Goro nu zelf ook met een animatiefilm voor het gelauwerde Studio Ghibli.

Tales From Earthsea (originele titel Gedo Senki) vertelt het verhaal over de inwoners van Earthsea. De bemanning van de Archipelago zien de draken van Earthsea verschijnen, wat betekend dat het evenwicht in de wereld verstoord is. Ged is de persoon die op zoek gaat naar het kwaad en komt op zijn weg de prins van Enlad, Arren, tegen. Wanneer beiden het verderfelijke Hort Town bereiken komen ze erachter dat de wraaklustige Cob achter de verstoring van Earthsea zit.

Tales From Earthsea

Earthsea series
Tales From Earthsea is de eerste anime verfilming uit de Earthsea trilogie van auteur. Veel regisseurs hebben zich er al aan gewaagd, maar werden steeds door de auteur afgewezen. Toen Hayao veel succes kreeg, o.a. een Oscar won voor Beste Animatie, met Spirited Away, besloot hij zich te wagen aan een anime versie ervan. Deze werd zowaar goedgekeurd door de auteur, maar Hayao was inmiddels druk bezig met de regie van Howl's Moving Castle. Hayoa heeft toen besloten om de regie in handen van zijn zoon te geven.

Earthsea, de tv serie
In 2004 verscheen de miniserie Earthsea. Schrijfster Ursula K. Le Guin verkocht de verfilmingsrechten en kreeg de rol van consultant toegewezen. Philippa Boyens, medeschrijver van de Lord of the Rings films, zou verantwoordelijk worden voor het script. Het werd echter een miniserie, Boyens haakte af, het verhaal werd flink omgegooid en karakters en plotlijnen klopten niet met de boeken. Le Guin kreeg het script pas onder ogen toen de opnames al begonnen waren. Het leverde een slechte tv serie op en een teleurgestelde Le Guin.

Studio Ghibli
Waar Amerika Pixar heeft, daar hebben ze in Japan Studio Ghibli. Beide zijn animatiestudio’s die maar geen matige film lijken te kunnen afleveren en alleen het beste van het beste op weten te dienen. Waar Pixar steeds kan rekenen op grote internationale kassuccessen, daar moet Studio Ghibli het meer hebben van filmfestivals en critici. Met Spirited Away in 2001 hadden ze dan eindelijk een internationale hit te pakken die ook het gemiddelde filmpubliek wist te boeien en die hierdoor de boeken in kan als de meeste commercieel succesvolle Studio Ghibli film tot op heden.

Like father like son
Met Tales From Earthsea laat Goro maar erg duidelijk zien dat zijn vader zijn inspirator en mentor is. Al de elementen die Hayao gebruikt om fascinerende bewegende beelden te laten zien en een fantasierijk verhaal te vertellen, zijn hier evenzeer aanwezig. Echter wel in iets minder sterke mate. Hier en daar lijkt het of Goro maar al te graag in pappa’s voetstappen wil treden en worden sommige dingen minder genuanceerd in beeld gebracht. Tevens lijken vader en zoon een voorliefde voor kastelen te hebben, gezien in al hun films daar wel iets mee wordt gedaan.

Tales From Earthsea

Japanimation
Waar in Amerika tekenfilms tot op de details geanimeerd worden, kijk maar naar vele scènes in Disney’s meesterwerk The Lion King, daar zijn de tekenfilms in Japan altijd een stuk efficiënter. Animatieklassieker Akira uit 1988 speelde al heel erg veel met het dynamisch in beeld brengen van vrij statische beelden. Vaak werden de achtergrond beelden virtuoos geanimeerd zodat het virtuele camerawerk erg energiek overkwam. Tales From Earthsea, net als bijvoorbeeld Spirited Away, zijn meer rustige en sfeervolle vertellingen met veel statische shots. Het zijn hier vooral de composities van de beelden die de dynamiek vormen. Op dit punt scoort vader Hayao tevens hoger met een meer poëtischer benadering van het in beeld brengen van zijn shots.

Tales From Earthsea
Tales From Earthsea is weer een zeer geslaagde animatie van Studio Ghibli. De hoge kwaliteiten van zijn vader heeft zoon Goro nog niet helemaal in pacht, maar voor een debuutanimatie is het zeker iets om erg trots op te zijn. Natuurlijk ga je de originele Japans gesproken versie kijken, maar de Engelse versie wordt ingesproken door o.a. Willem Dafoe en Timothy Dalton. Een film die iedere liefhebber van Studio Ghibli zonder twijfel kan aanschaffen.

Extra’s
Deze dvd bevat alleen wat trailers.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster