Appaloosa - dvd recensie

Appaloosa - dvd recensie

Het wilde westen blijft een bron die interessant is voor filmmakers. Er gaat een zeker mysterie schuil achter het opwaaiende tumbleweed.

Het stadje Appaloosa wordt geterroriseerd door de bende van Randall Bragg. De huidige bestuurders van de stad weten er zich geen raad mee. Al helemaal niet nadat hun sheriff is omgekomen onder verdachte omstandigheden. Iedereen vermoedt de betrokkenheid van Bragg en diens bende, maar niemand durft er wat aan te doen. Dan verschijnt Virgil Cole ten tonele, samen met zijn partner Everett Hitch. Cole biedt zijn diensten aan het stadje aan. Hij stelt echter wel een heftige voorwaarde; het stadje moet volledig onder zijn controle vallen en tegenspraak is niet mogelijk.

Hoewel de stadsbestuurders daar wel een beetje van schrikken, zwichten ze toch voor deze eisen en ze zetten hun handtekening onder het daarvoor gemaakte document. Cole en Hitch laten er geen gras over groeien. Er zijn net een aantal leden van Bragg's bende een puinzooi aan het maken, precies het goede moment dus voor Cole om zijn aanwezigheid kenbaar te maken. De handtekening die Cole daarmee achterlaat doet er niet lang over om tot Bragg door te dringen. Als deze vervolgens zelf poolshoogte komt nemen naar dit nieuwe gezag van Appaloosa ziet hij al snel dat hij niet met amateurs te maken heeft.

Met hulp van Everett blijkt Cole vervolgens de teugels strak in handen te hebben, er worden nieuwe regels opgesteld over het dragen van wapens en wat er wel en niet mag in het stadje. Het lijkt er dus op dat het wel goed komt. Maar dan komt de weduwe Allison French in Appaloosa aan, en dat maakt alles een stuk ingewikkelder.

Appaloosa 1

Naar het boek van Robert B. Parker
We hebben hier te maken met een boekverfilming. Ed Harris is met zijn verfilming behoorlijk trouw gebleven aan het boek. In het boek wordt het verhaal ons gebracht door de ogen van Everett Hitch. Ondanks dat hij slechts een hulpje is in het verhaal, wordt dit karakter werkelijk op magistrale wijze neergezet door Viggo Mortensen. Zeker de chemie tussen hem en Ed Harris, die niet alleen de regie op zich heeft genomen, maar ook de hoofdrol neerzet in de vorm van Virgil Cole, spat het van het scherm af.

Acteerwerk
Om dan toch maar even verder op het acteerwerk in te haken; dat mag echt goed genoemd worden. Deze film moet het niet hebben van spetterende actie, maar veel meer van goed uitgewerkte dialogen en sfeer. Met een cast vol met toch wel bekende namen verwacht je dan ook iets. Ed Harris speelt de stoere, maar tegelijk ietwat sullige Virgil Cole bijzonder goed. Cole is een karakter dat wel weet wat hij moet doen om een stadje onder controle te krijgen, maar qua woorden regelmatig wat te kort schiet. Hierin wordt hij bijgestaan door zijn hulpsheriff Everett Hitch, die Cole zo goed aanvoelt, dat hij altijd lijkt te weten wat die wil gaan zeggen. Elke scène waarin beide heren op het scherm te zien zijn is een genot voor het oog. Heftige special effects zijn hier geenszins voor nodig. Ook Jeremy Irons, die de rol van Randall Bragg op zich neemt is weer prima op zijn plaats als de slechterik.

De enige die wat mij betreft een zware mis-cast is geweest is Renée Zellweger. Misschien ben ik gewoon geen fan van deze dame, maar in deze film is ze het gewoon niet. Waar alle acteurs in deze film hun rol echt kracht bijzetten verstoort Zellweger iedere scène en wordt de film op sommige momenten niet prettig om naar te kijken. Wat Ed Harris bezield heeft met de casting van Zellweger voor deze rol is me onduidelijk.

Extra's: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Audio commentaar door Ed Harris en screenwriter/producent Robert Knott
Ed Harris weet veel interessante zaken te vertellen over de keuzes die gemaakt zijn, hoe hij mensen voor de film heeft leren kennen en dat soort zaken. Vervelende van dit audiocommentaar is dat zijn stem zich eigenlijk niet heel goed leent voor iets dergelijks, terwijl hij in de film zo goed tot zijn recht komt. Zijn keuze om Viggo Mortensen een voice over te laten doen die dat karakter wat meer tot zijn recht laat komen, wordt goed toegelicht. Erg interessant, maar zoals gezegd moet je wel even door het zware stemgeluid van Ed Harris heen.

Bringing The Characters of Appaloosa to life (7.12 minuten)
Ed Harris en anderen vertellen hoe de karakters uit het boek naar het grote scherm zijn gebracht. Zoals Mortensen zelf ook zegt, het verhaal is veel sterker geschreven dan menig western, hierbij steekt hij ook wel een aantal veren in het achterste van Ed Harris, maar dat hoort er bij. Veel van de acteurs deden vooral mee omdat ze dat wilden, niet voor het geld.

Historic accuracy of Appaloosa (9.56 minuten)
In deze extra wordt vooral verteld over de locaties, de kleding en dat er best veel informatie was over die tijd en hoe alles er uit hoorde te zien. Er is veel aandacht besteed aan de authenticiteit van de film. Zelfs de zadels werden aan een grondig onderzoek onderworpen zodat ook deze klopten met die tijd.

The Town of Appaloosa (4.55 minuten)
Hier wordt gepraat over de locatie die ze hebben gekozen voor het plaatsje Appaloosa, dat een fictieve plaats is. Hier is eveneens weer veel aandacht besteed aan de authenticiteit van het geheel.

Dean Semler's Return to the Western (5.04 minuten)
Dit is vooral een filmpje waarin zowel Semler als Harris worden opgehemeld.

Deleted Scenes
De deleted scenes kun je spelen met of zonder commentaar van Ed Harris en Robert Knott.

Appaloosa 2

Appaloosa is een western geworden met een ingetogen sfeer en  zolang je dus niet een western verwacht met wilde actie en heftige achtervolgingen, zit je goed. De chemie tussen Ed Harris en Viggo Mortensen alleen is al genoeg om deze film te gaan bekijken. Ook Jeremy Irons is goed op zijn plaats en dat kunnen we eigenlijk wel zeggen van alle personages die de film bevat. Hierop is eigenlijk slechts één uitzondering en dat is Renée Zellweger, die de film zijn kracht voor een deel ontneemt. Dat neemt niet weg dat dit eindelijk weer eens een lekkere western is.

Te koop vanaf 27 augustus 2009.

Ed Harris

Ed Harris