The Ugly Truth - recensie

The Ugly Truth - recensie

Een aantrekkelijke vrouw probeerde tot nu toe altijd de ware te vinden met behulp van een checklist.

Abby Richter is hoofdproducente van een tv-programma. De kijkcijfers hebben een oppepper nodig dus wordt Mike Chadway, presentator van een foute mannenshow, aangetrokken. Helaas voor Abby die meteen al niet gecharmeerd is van botterik Mike, doet hij het erg goed bij het publiek en wil iedereen dat hij blijft. Dan komt zij de ware tegen, haar buurman en biedt Mike aan om haar te helpen deze man aan de haak te slaan.

ugly truth 1

Tot nu toe was dit haar namelijk nog niet gelukt omdat zij een zeer georganiseerd en perfectionistisch persoon is. Met de hulp van de liefdesgoeroe Mike moet het deze keer toch goed gaan. Als het lukt, mag hij blijven presenteren met haar goedkeuring en als het mislukt, vertrekt hij zonder tegengestribbel. Terwijl de weddenschap loopt, verandert er wel het een en ander èn niet alleen op de checklist.

Dertien in een dozijn
The Ugly Truth zal voornamelijk vrouwen aanspreken. Het verhaal is dan ook door drie vrouwen geschreven en Heigl is de uitvoerend producent, samen met haar moeder. Misschien hebben mannen iets aan de tips die voorbij komen. Regisseur Robert Luketic (Monster-in-Law, Legally Blonde) staat aan het roer met als gevolg een gebrek aan realiteit in de meeste situaties en dit maakt het moeilijker om de romantische elementen van het verhaal te (h)erkennen. Ook ongeloofwaardiger.

Tegenstrijdig
De Schotse acteur Gerard Butler werd bekend met 300 in 2006. Daarna werd hij voor vele dames de ideale droomman. Ook in deze komedie heeft hij het weer helemaal met zijn grote dosis charme, zelfs al speelt hij een eerste klas botte boer. Met zijn eendags-baardje ziet hij er voor veel vrouwen natuurlijk woest aantrekkelijk uit.

Katherine Heigl (Grey's Anatomy) is mooi en daarom komt ze met veel weg. Zo lijkt het alsof ze bitchy, braaf en klunzig kan spelen maar als je verder kijkt dan haar uiterlijk merk je dat het allemaal wat gemaakt is. We hebben haar eerder komisch zien doen in 27 Dresses en dit is niet echt een kaskraker geworden. Ze is wel genomineerd voor haar rol in The Ugly Truth, namelijk voor Teen Choice Award dus ze doet het in ieder geval goed bij de jongeren.

When Mike Met Abby
Inmiddels is het twintig jaar geleden dat Meg Ryan met haar rol als Sally Albright in When Harry Met Sally een scène neerzette waar mensen het vandaag de dag nog steeds over hebben. Al veel films hebben geprobeerd deze scène te evenaren, maar nu met een vibrerend slipje in The Ugly Truth is er misschien een goede tweede gekomen voor best gespeelde orgasme in een restaurant.

ugly truth 2

Ook al is dit een komedie van dertien in een dozijn en zo voorspelbaar als wat, hij kijkt wel heerlijk weg. Twee tegenpolen in de hoofdrol, waar ook wel enige chemie tussen te zien is en een schattige kat, D'Artagne. De film begint met het liedje Hot & Cold van Kate Perry en een goed begin is meestal het halve werk. Toch had er iets meer geloofwaardigheid in moeten zitten, maar de orgasme-scène zorgt wel weer voor een halve ster extra. Voor het genre voldoet het aan de eisen en het is zeker wel vermakelijk, maar meer dan een 7 is er echt niet van te maken en dat is gewoon 'de harde waarheid'.

Robert Luketic

Gerard Butler
Katherine Heigl