The Reader - dvd recensie

The Reader - dvd recensie

Als de 15-jarige Michael een relatie krijgt met de veel oudere Hanna Schmitz laat haar verleden hem nooit meer los.

De relatie
De film speelt zich af in het Duitsland van eind jaren vijftig. Michael, een onzekere scholier, wordt op een dag ziek en stapt uit de tram. Vervolgens wordt hij geholpen door een daadkrachtige vrouw, die hem meteen al intrigeert. Zijn moeder staat erop dat hij nog een keer teruggaat naar die vrouw om haar te bedanken. Er ontwikkelt zich vervolgens langzaam maar zeker een relatie tussen de schooljongen en de tramconductrice die de hele zomer duurt. Michael slaat lessen over op school en ontmoet Hanna bij haar thuis. In deze ontmoetingen sluipt vervolgens een vaste routine. Hij leest haar voor uit de klassieke literatuur: Homerus, Tjechov en Goethe, waarna ze hartstochtelijk met elkaar vrijen. In deze scènes is bijna voelbaar hoezeer Hanna geniet van het voorlezen. Toch blijft er ook een zekere afstand bestaan tussen Hanna en Michael. Hanna kan de ene keer warm en liefdevol zijn en het volgende moment kil en afstandelijk.

reader 1

Proces
De relatie tussen de twee eindigt even plotseling als hij begon, Hanna verdwijnt plotsklaps in het niets. De kijker heeft misschien al een vermoeden hoe deze vlucht tot stand komt, Michael blijft echter in verwarring achter. Doordat we in deze film een volwassen Michael en Michael de jongen te zien krijgen, wordt het al snel duidelijk dat hij zijn hele leven door Hanna en deze relatie achtervolgd wordt.

In zijn studententijd volgt Michael samen met andere studenten een proces waarin bewakers van een concentratiekamp terecht staan. Tot zijn schrik ontwaart hij tussen de vrouwen ook zijn grote liefde. Geleidelijk aan wordt steeds duidelijker dat Hanna een stil verdriet met zich meedraagt. Dit verdriet zorgt bij haar voor grote schaamte. Zo groot zelfs, dat ze hierdoor de schuld in het proces op zich neemt. Ook na dit proces blijven de levens van Hanna en Michael op een bijzondere manier met elkaar verbonden.

Acteurs
Over de rol van Hanna Schmitz is al veel gezegd en geschreven. Tegenstanders vinden dat Winslet de rol te glad en filmisch neerzet. Voor de meeste mensen die ook het boek Der Vorleser hebben gelezen, is Kate Winslet echter een getrouwe en overtuigende Hanna. Buiten het feit dat er Engels met een Duits accent ‘allo allo Duits!’ wordt gesproken is er met haar acteren helemaal niets mis. Mysterieus, passioneel, furieus, twijfelend, Winslet speelt het allemaal met verve. Deze rol bracht haar dan ook een Oscar.

De oude Michael wordt gespeeld door Ralph Fiennes. Hij zet de rol van een twijfelende en, soms, verbitterde man duidelijk neer. Niet opvallend misschien, maar dat vraagt deze rol ook niet. De jonge Michael (David Kross) laat zien hoe overdonderend èn bepalend ervaringen in de puberteit kunnen zijn. Al met al met is het echt acteurswerk in deze film. Scenarist David Hare, die eerder ook het boek The Hours bewerkte, heeft gekozen voor een heldere schakeling tussen verleden en heden. Regisseur Stephen Daldry (Billy Elliot, The Hours) heeft met deze verfilming getrouw het boek gevolgd. Dit is een logische en zeer goed te verdedigen keuze. Het enige opvallende is dat men de onthulling van Anna’s geheim in de film veel eerder ziet aankomen dan in het boek.

Extra’s
Deze dvd bevat een schijf met vele extra’s. Hieronder bevinden zich onder andere: achter de schermenscènes, filmbeelden van première en rode loper, interviews met cast en crew, fotogallerij, trailers en liner notes.

Met name de beelden rondom de première zijn erg leuk en interessant om te bekijken. De kijker ziet de spanning bij de cast, 'wat zal het publiek van de film vinden?' Ook de interviews met de cast en crew zijn de moeite waard; je krijgt een goed inzicht in de wijze waarop The Reader tot stand is gekomen. De fotogalerij is eveneens een aardige manier om door de foto's van film en set te bladeren. Kortom, genoeg materiaal om nog meer over deze film en zijn verhaal te kunnen leren.

reader 2

Voor iedereen die houdt van een onderhoudende film over liefde, drama en oorlog is dit een absolute aanrader. De extra's zijn in meerdere opzichten een goede aanvulling op het geheel. The Reader is geen spectaculaire film met veel actiescènes of gedramatiseerd acteren; deze film blijft juist kil en afstandelijk, net als Hanna. En toch zet hij je (juist?) hierdoor aan het denken. In de oorlog was niet alles zo zwart-wit als we soms aannemen. Alleen daarom al is het goed dat deze film gemaakt werd.

Extra's: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Stephen Daldry

Ralph Fiennes