NFF 2009: Met Grote Blijdschap - recensie

Wat doe je als je al vijftien jaar je broer kwijt bent, en er plotseling een teken van leven is?

Luc is al vijftien jaar zijn broer Ad uit het zicht verloren; als vrienden Ad dan in het bos zien lopen, weet Luc niet hoe snel hij op zoek moet gaan. Samen met zijn hoogzwangere vrouw Mieke gaat hij op pad naar de plek waar Ad als laatste gezien is. Al snel vinden ze een verlaten huisje midden in de bossen waar Ad inderdaad blijkt te wonen. Ad is bepaald niet blij dat Luc hem heeft gevonden en doet er alles aan om zo bot mogelijk te zijn. Des te eerder krijgt hij zijn broer en diens vrouw het huis weer uit. Het lijkt goed te werken want al snel zijn Luc en Mieke het behoorlijk zat. Zo zat, dat ze al op weg zijn naar de auto om weer weg te gaan. Maar dan komt Els aan, Els blijkt de echtgenote van Ad te zijn en dus ook samen met hem in het huis te wonen. Els vindt het belachelijk dat ze alweer weg zouden moeten en overtuigt Luc en Mieke om weer met haar mee naar binnen te gaan.

blijdschap 1

Het duurt even, maar het wordt dan toch gezellig en er wordt zelfs een fles eigengebrouwen drank tevoorschijn gehaald. Als de drank flink vloeit, wordt de situatie weer wat grimmiger omdat Ad zijn remmingen los laat. Luc heeft echter sowieso te veel gedronken om nog te mogen rijden en dus wordt besloten om te overnachten. De volgende dag blijkt de auto echter kapot te zijn. Luc belt de wegenwacht, maar omdat die nog wel even op zich kan laten wachten, loopt hij samen met Mieke het naburige plaatsje in, waar hij haar alvast op de trein zet. Luc gaat weer terug en de sfeer wordt er hoe langer hoe grimmiger op als Luc zichzelf ongevraagd tot gast maakt, en wat zijn toch die geluiden die Luc hoort?

Jack Wouterse
Tijdens het Nederlands Film Festival van dit jaar was Jack Wouterse de gast van het jaar, en in dat kader werd menig film gedraaid waarin Wouterse speelde. Een ervan is Met Grote Blijdschap, een film uit het jaar 2001. Een film ook, die misschien niet heel veel mensen van Wouterse hebben gezien, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een film als Vet Hard. Wouterse laat echter in Met Grote Blijdschap een veel sterkere rol zien en geeft zelf ook aan, als hij de film introduceert tijdens het festival, dat dit een van zijn favorieten is. Het valt absoluut te begrijpen waarom dit het geval is.

Lodewijk Crijns
Lodewijk Crijns schreef samen met Kim van Kooten het script voor deze film en nam meteen ook de regie voor zijn rekening. Als regisseur zullen mensen hem vooral kennen van de film Jezus is een Palestijn. Met de film Met Grote Blijdschap weet Crijns iets neer te zetten wat je op het verkeerde been zet. De film heeft een duistere uitstraling en brengt eenzelfde gevoel over daar in de bossen van de Ardennen; hij blijkt een veel diepere laag te bevatten dan op het eerste gezicht lijkt.

Sterke cast
De cast van Met Grote Blijdschap is stevig, met Renée Soutendijk als Els, Jack Wouterse als Ad, Jaap Spijkers als Luc en Camilla Siegertsz als Mieke, moet de film het eigenlijk de volledige tijd doen. En dat voelt nergens vervelend aan. Ze dragen de film uitstekend.

blijdschap 2

Meer vertellen over deze film zou zonde zijn, het is een film met een goed verhaal en een sterke cast. Een film die laat zien hoe sterk de band van een familie kan zijn en hoeveel je in je mars hebt, als je dat echt nodig hebt. Met Grote Blijdschap is een film die het verdient dat veel meer mensen hem zouden zien. Mocht je de mogelijkheid hebben deze film te bemachtigen, laat die kans dan zeker niet onbenut, hij is het waard.

Film: gelestergelestergelestergelesterhalfster

Titel: Met Grote Blijdschap blijdschap poster
Regie: Lodewijk Crijns