Gamer - recensie

Gamer - recensie

Een adrenaline verhogende actiefilm, vol seks en geweld.

Point-and-shoot
In de nabije toekomst zal iedereen in de wereld verslaafd zijn aan seks en geweld. We zullen allemaal gemanipuleerd worden door een eigenzinnige mediamagnaat, genaamd Ken Castle (Michael C. Hall). Dankzij zijn technologieën kunnen we echte mensen in een virtuele leefwereld laten doen wat wij willen dat ze doen. Zo heeft hij 'Society' gecreëerd, een leefwereld ingekleurd met felle tinten, vol bloot en seks. Daarnaast heeft hij ook 'Slayers' op de kaart gezet. Een real life point-and-shoot spel met in de hoofdrollen gedetineerden die de doodstraf hebben gekregen, zij krijgen de kans om na dertig overwonnen gevechten gratie te krijgen.

gamer 1

Kable
Maar uiteraard is er nog niemand in de buurt gekomen van dertig overwinningen, op Kable (Gerard Butler) na. Hij is de avatar van de 17-jarige Simon (Logan Lerman). Maar Kable is niet zomaar iemand, hij heeft belangrijke informatie en daarom wil Castle hem niet heelhuids uit het spel zien komen. De drang om zijn vrouw Angie (Amber Valletta) en dochtertje weer te zien is bij het laatste spel zo groot dat Kable een besluit neemt dat alle spelregels overschrijdt; hij ontsnapt uit de virtuele wereld om wraak te nemen op Castle.

Camerawerk
Regisseurs en scriptschrijvers Marc Neveldine en Brian Taylor zijn bekend geworden met hun praktisch onsterfelijke karakter Chev Chelios, die in de twee Crank films speelt. De stijl van filmen is sneller dan we gewend zijn van andere films en ze smijten alles wat ze kunnen vinden recht in je gezicht. Zoals een legendarische seksscène en public om Chev's adrenaline te laten stijgen. Dezelfde techniek, maar dan met nog meer viezigheid en snelheid, wordt in Gamer toegepast, de camera staat geen moment stil. Ze laten je alle hoeken van de kamer zien, maar ook alle rondvliegende ledematen en er wordt niets verborgen in de seksscènes. De camerabeelden gaan snel en dit geeft je het gevoel alsof je zelf ook in een computerspel zit. Vooral tijdens de fantastische auto-achtervolgingsscène komt deze techniek heel goed uit.

Virtuele werelden
Ze hebben ook goed werk geleverd met de creatie van de verschillende werelden. Je hebt de wereld van Society vol met schaars geklede mooie mensen die voor de seksuele spanning van de mensen in de echte wereld zorgen en alles doen wat hun 'slavendrijver' hen beveelt. En de wereld van Slayers die vol puin ligt en waar je je leven niet zeker bent omdat alles en iedereen jouw dood kan betekenen. De muziek in deze verschillende settings is opzwepend en het begint al bij de openings-intro als Sweet Dreams van Marilyn Manson uit de boxen knalt.

"I've got you under my skin"
Neveldine en Taylor hebben een bizar script voor de good guy en de bad guy gemaakt. Vooral als Michael C. Hall als Castle met zijn groep slechteriken een soort musical uitvoering doet van het lied I've got you under my skin. Hall is trouwens heel goed gecast als slechterik. Zijn acteerstijl heeft in deze film veel weg van zijn karakter in de serie Dexter. Ook Gerard Butler's karakter Kable doet de gekste dingen. Hij vermoordt mensen zonder enige wroeging, maar aan de andere kant is hij wel een familieman die niets liever wil dan zijn vrouw weer zien, die in de virtuele wereld van Society een prostituee speelt.

gamer 2

Gebrek achtergrond verhaal
Het is jammer dat het duo niet meer achtergrond in het verhaal plaatst. Het 'Big Brother is watching you' concept is aanwezig en ze hadden meer met hun film kunnen zeggen over onze maatschappij. Net als in de film The Condemned waar gedetineerden elkaar moesten vermoorden, zodat er weer een nieuwe real-life serie op de buis kon komen. Waarom hebben ze deze keer  een virtuele leefwereld gecreëerd? Hoewel de karakters goed weergeven zijn, krijgen we te weinig achtergrondverhaal. Het is duidelijk dat Neveldine en Taylor niet verwachten dat mensen die nadenken deze film zouden komen bekijken. Zij wilden actie creëren en die krijg je in je gezicht gesmeten.

Gamer is als een rit in de achtbaan. In Crank had Chev Chelios adrenaline nodig, bij Gamer krijgen wíj adrenaline van de snelle camerabeelden, van de seks en het geweld die je herhaaldelijk te zien krijgt. Als je zin hebt in een mooi verhaal met een duidelijke boodschap, kun je beter niet naar deze film gaan. Als je daarentegen zin hebt in 90 minuten vol spannend vermaak, is dit de perfecte film. Of zoals Ken Castle zegt: "They'll be seduced by the power of violence; the dominance. It's human nature."

Regisseurs:

Mark Neveldine
Brian Taylor