Jeremy Clarkson: Thriller - dvd recensie

De bekendste Britse autoliefhebber heeft weer eens een dvd vol geknald met het beste en slechtste dat momenteel te koop is. Om de variatie erin te houden bindt hij raketwerpers op een auto en schiet hij een prima wagen compleet aan gort met een surrealistisch groot legervoertuig. Kortom het beproefde recept.

Test
Al deze puberale, maar erg vermakelijke, praktijken zijn natuurlijk onmiskenbaar een van de pijlers onder het succes van het bekende Engelse autoprogramma Top Gear. De kracht van dit programma ligt echter vooral in de werkelijk fenomenale autokennis van het drietal presentatoren, en dan de knowhow van Jeremy Clarkson in het bijzonder. Deze dvd richt zich naast al deze, soms wat overdreven, onzin op wagens waar een chauffeur de groots mogelijke kick uit kan halen. Bij veel liefhebbers zal het water tot aan de lippen stijgen bij het lezen van het assortiment wagens dat hier wordt voorgeschoteld. De ene Aston Martin is het beeld nog niet uit of er komt al een even oogverblindende Pagani Zonda Roadster over het scherm heen glijden.

thriller 1

Clarkson doet wederom datgene waar hij bekend om staat. Hij test ze op diverse mooie locaties en haalt er alles uit wat erin hoort te zitten. Uiteraard gaat dit gepaard met de voor de Brit kenmerkende rake, maar soms ook ontzettend flauwe opmerkingen. Het blijft een feest om te zien dat hij de wagens op de proef stelt en zijn oordeel op geen enkele manier laat beïnvloeden door de status van de desbetreffende heilige koe. Echt leerzaam voor de kijker die twijfelt welke lease-bak hij dit keer eens zal nemen, zal het niet zijn. Maar de kritische blik die uitmondt in een lyrische liefdesverklaring of juist in snoeiharde afbranders is authentiek en altijd onderbouwd met kennis van zaken. Ook op deze dvd toont Jeremy Clarkson zich weer een absolute autoriteit op autogebied en houdt hij de aandacht gedurende de hele special met gemak vast.

De ongein
Een populair onderdeel van de reguliere uitzendingen zijn natuurlijk de slapstick-achtige taferelen waaraan de presentatoren zichzelf en de auto's aan blootstellen. Vouw een lantaarnpaal, veertig rollen wc papier een een vijf gangen diner in de achterbak van je Opel Corsa uit 1972 en laat het arme autootje, met oma achter het stuur, een stormbaan afleggen. Dat werk. Voor zijn dvd's mag Clarkson zich kennelijk echt grenzeloos uitleven. Zo scheurt hij rond in een oude Porsche 944 met provisorische raketwerpers aan de zijkant. Als hij eenmaal na een paar pogingen er in slaagt om een flitspaal compleet te verwoesten, besluit hij dat het ook wel leuk is om vervolgens een Engelse dubbeldekkerbus in puin te knallen. Dit blijkt nog maar het begin.

Het is zonde om al deze extremiteiten te verklappen in deze recensie, maar neem gerust aan dat je dit nog nooit ergens anders gezien hebt. Vooral de snelste dieselmotor ter wereld komt uit onverwachte hoek. De balans tussen de redelijk  serieuze testgedeelten en deze compleet hysterische aanvallen van vernielzucht zorgen ervoor dat de vaart er lekker in blijft en dat je voor je het in de gaten hebt naar de aftiteling zit te kijken.

De extra's zijn erg matig. Een diashow waarin alle schitterende of compleet verwoeste auto's nog een keer voorbij komen, maar dan dit keer met een breed lachende presentator ervoor. Overbodig.  Verder krijgt de kijker nog een pc-screensaver en een zogenaamde meer auto minder muziek soundtrack. In gewone taal komt dit neer op motorgeluiden. Niets mis mee, maar één keer ter kennisname aannemen is genoeg.

thriller 2

Voor de liefhebbers van de serie, naar schatting het complete deel van de mannelijke bevolking, is deze dvd een genot om naar te kijken. Alles wat de serie zo goed en geliefd maakt is hier in overvloed aanwezig. Toch mag ook wel eens gezegd worden dat ik in de reguliere serie weleens specialere en ook originelere items voorbij heb zien komen. Wie verwacht dat dit in alles de overtreffende trap van de serie is kan wel eens lichtelijk teleurgesteld worden. Eigenlijk is niet veel meer dan een extra lange aflevering, waar zichtbaar meer budget voor uitgetrokken is. Ook is een kleine anderhalf uur non-stop Jeremy Clarkson wat veel van het goede. Al met al een prima documentaire die de ware autoliefhebber niet onberoerd zal laten.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster
Extra's: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Jeremy Clarkson: Thriller ClarksonThriller